Vi kommer inom 1-X år med största sannolikhet få fiber. Men innan dess, nu i sommar/höst, kommer vi göra en stensättning framför huset där kommande fiber ska dras in. För att slippa förstöra denna stensättning i framtiden vill jag nu lägga ner någon form av rör eller slang som man sedan kan dra in fibern genom. Då uppstår ett par frågor...

1. Typ av rör/slang? Sån här gul grov kurrugerad slang?, eller skulle det funka med sånt här PEM-rör som egentligen är avsett för vatten?

2. Vad är minsta djup man bör lägga slangen på?

3. Ska slangen märkas ut med sånt där gult band och hur djupt ska bandet i så fall ligga i förhållande till slangen?
 
Man brukar lägga en pex-liknande slang, vi körde med 16mm har jag för mig men det är en rätt grov slang, från 8 är vanligt. Om du drar gul slang eller pex kan du sen dra i fiberslangen i den. Man blåser i fibern, så man vill nog ha sin egen slang....
På tomten är 30-40 cm helt ok, men ju djupare desto bättre.. Man kör grönt band för fiber.
 
Jag har just gjort det, 25 meter, jag köpte en 50 meters rulle Orange 50mm markrör från Eldirekt.se för 1100:- det var billigare än att köpa 25 meter på löpmeter från lokala handlare.

Jag pratade med dom som drog in fiberslangen innan, och dom ville ha orange rör som är för tele/data, inte gul som är för el. Och när jag sa att det var 25 meter ville dom ha 50 rör, även fast fiberslangen bara är 8 mm.

Borra några hål i slangen på lägsta punkten i marken, typ 5 mm, så det inte blir vatten liggande i den.

Djupet kan jag inte uttala mig om, jag kom inte lägre än 30-40 pga av en massa sten.
 
Om du kan få tag på det så finns det orangefärgat band med metalltrådar i som man lägger ovanpå, då kan man söka fram slangen senare. Här får man en 15-20 mm slang+band av entreprenören om man vill gräva själv på fastigheten.
 
Samma här, de skulle absolut ha ett orange-färgat rör och jag skulle behöva rita in röret på en tomtkarta och skicka in till dem. Eftersom grävning ändå ingick orkade jag inte sen försöka få tag på ett rör så de fick göra det.
När de kom använde de en 25 mm PEM slang själva som de grävde ner typ 10 cm. Jag klagade och med mycket knorr fick jag den på 30 cm...
 
Trodde grönt gällde för optisk kabel?
 
Någon entreprenör har vi inte i nuläget så jag får fixa själv. Nån som har tips på var man kan få tag på orange slang i konsumentledet i Göteborgsområdet? Hade ju varit så jävla enkelt att köpa 10-20 meter PEM-rör på Jula för ett par hundralappar om det ändå är det de använder i sista änden.

Ska eventuellt märkband ligga dikt an röret eller nån decimeter ovanför? Om det inte behövs märkband för den orangea slangen skulle jag ju kunna lägga i nån gammal elkabel i röret för att kunna söka efter den.
 
Redigerat:
eidlert skrev:
Trodde grönt gällde för optisk kabel?
Fiber är ju optisk kabel.
 
hellgun skrev:
Fiber är ju optisk kabel.
Det jag menar, ändå verkar leverantörerna vilja ha orange?
 
Ah, ursäkta! Trodde det var som en kommentar till det gröna märkbandet i början av tråden.

Ja, du har en poäng.
 
hellgun skrev:
Ah, ursäkta! Trodde det var som en kommentar till det gröna märkbandet i början av tråden.

Ja, du har en poäng.
Såg kommentaren ang. grönt märkband efter att jag skrev, så min kommentar var kanske överflödig. Kanske inte så mycket att lägga krut på hur som helst om nu leverantören ber om orange är det väl bara göra så. Springer man på gröna kan man lägga det och då blir det ännu mer rätt :)
 
Är väl så här att grön=svagström, orange=tele och gult=starkström. där det ibland står även opto på grön, för rör/slang/märkning. Så både grön och orange är ju riktig utifrån vad bl.a. fibern används till ;)
Har i princip ingen betydelse för anslutningen på egen fastighet med grönt eller orange.

Men grön behöver inte betyda att det är opto i en sådan slang, så hittar man en sådan vet man inte riktigt vad som går i den. Är det orange så är definitionen tele av något slag koppar eller fiber.
 
Redigerat:
  • Gilla
ducc1
  • Laddar…
Så om jag skaffar sånt här orange rör så borde det bli så korrekt som bara går? Finns även liknande här. Verkar gå att få 12 meter för 400-500 spänn ink frakt.
 
Själva fiberslangen vill nog nätbolaget välja. Den är typiskt 12 mm och mycket glatt invändig. Vad du sedan lägger den slangen i har de inga synpunkter på. Direkt i jorden eller i vilka rör eller slangar som helst. Vi fick en rekvisition av nätbolaget för att hämta ut fiberslangen från Ahlsell. Jag drog den sedan i befintlig slang för den gamla telekabeln och det såg mer ut som en pex slang för vatten.
 
M
Rikard Gjersvold skrev:
...även fast fiberslangen bara är 8 mm.
Pen skrev:
Själva fiberslangen vill nog nätbolaget välja. Den är typiskt 12 mm...
16mm fiberslang är vanlig härikring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.