Har följt några magnifika projekt här på byggahus, och vet egentligen inte varför jag väljer att lägga upp det här hobbyprojektet. Det är varken särskilt noggrant eller enligt byggstandarder. Men jag tänker att det kanske kan inspirera någon annan att sätta igång att bygga. Jag har väldigt liten erfarenhet av att bygga saker som ska ha någon vidare funktion, men jag har en grundinställning av att väldigt få saker är omöjliga.

Vi bestämde oss för att plocka ner en rysk tall som skuggade hela vår tomt större delen av dagen. Passade på att lämna ungefär 1 meter stubbe, så att jag kunde kasta upp en lekstuga där!

aman1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

aman2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En snabb skiss på hur jag såg mig grund-konstruktionen, att staga upp på något sätt mot stubben.

aman3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bottenplatta snickras till på 2.4 x 2 meter.

aman4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen lyfte jag upp den på stubben. Under den ser ni ändarna av en järnring som min gode far ordnade fram tillsammans med 4st bockade extrajärn att använda som stag mot reglarna under.

aman5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom lekstugan behöver tak, var det ju till att snickra ihop en stomme. Tyckte att det skulle vara fint att inte göra den rak, så jag krånglade till det och lade 10 graders lutning på ytterväggarna. Efter bilderna togs lade jag på råspont och takpapp, inga krusiduller.

aman6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kom hösten och vintern, och ingenting har hänt egentligen tills för ett par veckor sedan. Då passade jag på att lägga på ett golv av råspont.

aman7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var det "bara" att lyfta upp den på min bottenplatta, och hålla tummarna att jag hade mätt rätt.

aman8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spikade på liggande fjällpanel, ett av grannhusen hade liknande så jag tänkte att den kunde ju åtminstone smälta in lite grand.

Angående konstruktionen, så sitter bottenplatten fast med 12 * 12cm franska träskruvar rätt ner i stubben via förstärkta plåtvinklar mot reglarna. Har även"dränkt den i impregneringsmedel om det mot förmodan någonsin skulle komma in fukt etc.

Har kommit ganska långt sedan sista fotot, men kommer inte åt bilderna just nu. Laddar upp fler imorgon!

Hoppas någon blir inspirerad av att börja snickra lite på en höft, så som jag har gjort, för att lära mig mer om att bygga. Det känns som att det kommer att bli ganska bra i slutändan!
 
  • Gilla
Rådalen och 2 till
  • Laddar…
Ser inga bilder?
När jag klickar på en länk säger sidan

Information
Du angav ett ogiltig Bifogad fil. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta administratören.
Snabbnavigering

??
 
Det går inte att redigera inlägget, och jag ser bilderna när jag är inloggad, men inte annars. Har försökt maila byggahus.se men varken det här mailet eller de jag skickat i andra ärenden har besvarats.

Vet inte riktigt hur jag kan fixa?
 
Kan inte heller se bildarna. Men tyckte om ideen att sätta ett litet hus på stubben.
 
Nu har jag fixat bilderna.
 
Nu har jag målat lite och börjat med finliret, lite fönster, en dörr och altanen / trappan. Det låg högt i priolistan så att barnen kan börja leka fastän jag fortsätter med finliret.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräste in stegen i trappen, mest som en utmaning! Det är ändå väldigt kul när en lyckas med jiggar :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rådalen och 11 till
  • Laddar…
Riktigt fint!
 
Häftigt!!
Hade varit skoj om du målat halva stubben i gräsets färg o halva i plankets färg, då hade det verkligen blivit en flygande stuga :D
 
Haha Lexington, det är ju en fantastisk idé! Jag hade ju helst tjärat stugan eller vitriol, eller bruntbetsat för att få den att smälta ihop mer med stubben, men blev övertalad att köra falurött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.