jag har en 17,5 hp gräsklippare som jag körde några timmar och efter det körde jag in den i garaget när jag tog fram den 2 dagar senare sen var det omöjligt att starta den. Den klarar inte att gå över kompressionen, ventiler och allt stämmer som det ska vara. Har lämnat in den på verkstad men de fattar inte heller vad det kan vara för fel. Jag tog hem den utan åtgärd, klipparen är bara 4 år gammal och har gått lite timmar. Vad kan det vara för fel.... jag vore tacksam att få tips vad det kan vara för fel.
 
Redigerat:
Har du bytt olja? Ibland kan bensinkranen läcka in bensin i oljan/motorn och då pallar den inte dra runt. Jag glömde ofta stänga av bensinkranen och det tog mig ett tag innan jag fattade vad som var fel. Lukta på oljan så känner du om det luktar bensin...
 
Sister ray skrev:
Har du bytt olja? Ibland kan bensinkranen läcka in bensin i oljan/motorn och då pallar den inte dra runt. Jag glömde ofta stänga av bensinkranen och det tog mig ett tag innan jag fattade vad som var fel. Lukta på oljan så känner du om det luktar bensin...
ja, det är inget fel på oljan eller bensinen. motorn slår stopp på kompressionen. Den orkar inte komma över den sen kan jag ta handen och vrida över den och köra med startnyckeln, sedan slår det fast igen. Jag har hört att det ska finnas någon kompressionsventil som ska göra motorn mera lättstartad... om det är fel på den och hur hittar jag den och kollar om det är den som är felande.
 
Någon kompressionsventil känner jag tyvärr inte till. När min strular på liknande sätt (och det inte beror på att jag glömt bensinkranen) brukar jag ge den starthjälp från bilen. Trots att gräsklipparen har nyladdat batteri verkar det som att bilens batteri ge den mer kraft att vrida runt...
 
Har precis samma problem med min MTD 13,5hk. Får hjälpa den igång med handen. Helt värdelöst.
Upplever överlag att kvaliteten är rätt dålig på MTD, mkt som rostar och remmar som inte håller + är svindyra.
 
j.f.s skrev:
Kollade verkstaden startmotorn? [länk]
det är inget fel på den
 
det är inget fel på startmotorn
 
Jag håller på att skruva bort toppen så får jag se om jag hittar nåt fel där.
 
A
Lars Blomen skrev:
Jag håller på att skruva bort toppen så får jag se om jag hittar nåt fel där.
Kolla om stötstängerna är krokiga, hade en sån på verkstan för nåt år sen.
Dekomp-ventilen sitter nog i kamaxeln på den så den ser du inte när toppen är av, däremot kan du ju dra runt motorn och kolla hur ventilerna rör sig, det är avgasventilen som ska öpnna lite precis innan ÖD.

Här är en film om dekomp-funktionen på B&S:
https://www.youtube.com/watch?v=tceKAAViC1c
 
Redigerat:
j.f.s
Lars Blomen skrev:
det är inget fel på den
Ok, hittade denna video om ventiljustering på B&S och han pratar om att motorn låser sig pga kompression om ventilspelet är fel. Snabbt och enkelt att kolla :)
https://www.youtube.com/watch?v=NjzX-PUjKmo
 
L Lars Blomen skrev:
jag har en 17,5 hp gräsklippare som jag körde några timmar och efter det körde jag in den i garaget när jag tog fram den 2 dagar senare sen var det omöjligt att starta den. Den klarar inte att gå över kompressionen, ventiler och allt stämmer som det ska vara. Har lämnat in den på verkstad men de fattar inte heller vad det kan vara för fel. Jag tog hem den utan åtgärd, klipparen är bara 4 år gammal och har gått lite timmar. Vad kan det vara för fel.... jag vore tacksam att få tips vad det kan vara för fel.
Förgasarn stänger inte soppaflödet vevhuset blir fullt av bensin ur med tändstift o kör starmotorn, det kommer att spruta ur bensin.Sätt på bensinkran på slangen stäng efter körning.
Mvh Kalle!:cool::devilish:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.