Tips om sprängare sökes i Stockholm 150 m3
Jag har en utbyggnad på ca 3*3 m i markplan som ska ersättas med en utbyggnad som är 7,8 m bred och 5,1 m lång i markplan och källare.
Jag har frilagt berget. Det positiva är att det gick fortare än tänkt. Det negativa är att anledningen till att det gick fort att frilägga berget är att berget kom fram efter att blott en liten del jord schaktats bort.

Berget kom efter blott en halvmeter i snitt. Jag tänkta ha sprängbotten 2,5 m ner. 2,5m*40m2 blir ca 100 m3 fast berg. Sen tillkommer utrymme för isolering och dränering och ojämn kant. Om vi har totalt 18 m källarvägg och 0,5 m bergschakt utöver det utrymme grunden tar så blir det ytterligare 45 m3 fast berg beräknat på medeldjupet 2,5 m.
Källarväggen är ca 1 m bred och står delvis på det osprängda berget. Källarväggen mellan gammalt och ny tillbyggnad önskar jag bli av med.

Någon som kan tipsa om sprängare i krokarna av Stockholm eller norra Stockholm?
Gärna någon som har en wiresåg som kan skära snygga snitt i berget.
 
Det är skrapat 1,25 m utanför tänkt grund.
Tanken är att om yttre borrhålsraden hamnar på avståndet 0,75 m från tänkt grund och så finns det fortfarande ca en halvmeter berg kvar att stå på.
 
Skärmklipp 4.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skärmklipp 3.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp 1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp 2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I befintlig källare är det lågt i tak. En förhoppning är att kunna sänka golvet i befintlig källare. I den nya delen hoppas jag på att kunna få 2,5 i takhöjd. Golv isolering och dränering räknar jag till minst 0,5 m. Berget ligger ca en halvmeter ner och då behöver jag spränga ca 2,5 till för att få de ca 3 m jag behöver. Förhoppningsvis kan jag få en ränna för avlopp från nya delen efter någon sträckning genom gamla huset enligt någon av de gröna linjerna. Annars behövs en ränna utanför huset enligt den blåa linjen (dvs under grävmaskinen och bort). Ett ytterligare alternativ är pumpning. Möjligen ger jag upp tanken på att få lägre golv i nya delen och dimensionerar golvet efter den djupaste kanalisation jag finner genom befintligt golv enligt någon av de gröna linjerna.
Skärmklipp avloppsdragning.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ja förstått de rätt nu, den nya utbyggnaden ska vara 2,5 m djupare än huset ? Hur de ser ut runt omkring, går de komma fram med grävmaskin och sprängmattor ? Utlastning ?

Såga berg är elakt dyrt, bara så du vet,

De här är inget enkelt jobb, o kommer bli riktigt kostsamt för dig, så var noga med vem du väljer som sprängtekniker, ja kan rekommendera några, men i PM isf
 
Hejsan! Är du färdig med sprängning arbetet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.