G
Varför kan dom inte få bo där ??
 
gäst skrev:
Är det bättre med industriverksamhet?
"Industriverksamhet" kan nog i detta fall översättas med reparation av makrillgarn, ryssjor och hummertinor.
 
G
gäst skrev:
Varför kan dom inte få bo där ??
Dom är rika och hon är troligtvis sosse och då är allting antingen obligatoriskt eller förbjudet ="rättvist"
 
gäst skrev:
Är det bättre än att någon bor där?
Ja.
 
Bevisen att de bodde där var att det fanns golvvärme, kök och andra funktioner.

Golvvärme och kök har vi även på min arbetsplats, så det kanske också är ett permanentboende? :D
 
G
Det där med lagstiftning är tydligen jättesvårt, tolkar man den som man själv tycker blir bäst finns det uppenbarligen risk för problem. Och vad spelar eventuell partitillhörighet för roll för kommunens hantering av dylika ärenden. Skulle en moderat eller sverigedemokrat se mellan fingrarna?
 
gäst skrev:
Varför???????
Bara en fråga först: Känner du till de gamla bohuslänska fiskelägena?
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
G
I allra högsta grad. Gör du? Ser du många nedgångna slitna sjöbodar längs kusten för att folk inte får bo där? Finns det någon anledning att kommunen agerar som de gör i denna fråga? I grunden handlar det om hur vi vill att vår kust skall se ut för våra framtida generationer. Den är helt unik, som du säkert vet om. Det finns många finurliga sätt att använda sjöboden, just att bo i den är dock förbjudet enligt gällande lagstiftning, kanske förändras det, kanske inte.
 
Förbudet mot bosättning i bodarna har nog många skäl.
1. Sanitärt. Det finns inga VA-lösningar.
2. Brandsäkerhet. Bodarna ligger ofta mycket tätt.
3. Tillgänglighet. Det finns inga tomter, men boende tenderar att muta in områden som skall vara öppna för alla.


Som kuriosum kan jag nämna att i den aktuella hamnen, Mollösund, låg jag och tankade diesel i min segelbåt en gång.
Macken ligger rätt dumt till, längst in i en trång hamnbassäng.
Bredvid min båt lade sig en passbåt med utombordare, och fyllde tanken med 95 oktan.
Det var två unga män och en kvinna ombord.
De sölade väl lite med bensinen.
Jag var iland och betalade, min fru och två barn var ombord.

När de tankat färdigt passbåten och vred på startnyckeln förvandlades båten till ett eldhav.
Jag fick brått att lossa förtöjningen och skjuta ut vår båt från kajen.

Ungdomarna i passbåten lyckades släcka elden med en pulversläckare, sopade bort det värsta pulvret,
startade motorn igen och fortsatte sin badutflykt i denna flytande brandbomb :p

Det torde ha varit ca år 1985.
 
G
men man får sova i båten är det bättre?
 
Ja, då tar du inte upp och blockerar hela strandremsan för oss andra.
 
Mitt förslag till ledningen är att gäster inte får kommentera. Vi andra har åtminstone användarnamn och är inte helt anonyma. Gästerna är lika anonyma som när tidningar har öppet för kreti och pleti - och kvaliteten blir därefter.
 
Vill man att man ska kunna bo i bodarna, så får man väl se till att reglerna ändras. Inte bara ta lagen i egna händer och flytta in.
Konstigare är det väl inte?
 
Jag har raderat kommentarer som inte var sakliga eller förde diskussionen framåt. Även gäster ska följa våra diskussionsregler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.