B
Exile82 skrev:
Använder du dig av öar? Känslan är att risken för fel blir större om man ska bråka med sånt!
Jag kör med två öar, tråden ut till dessa valde jag att lägga med ett litet avstånd. Pga de som rapporterat problem där kablar korsets så offrade jag några pinnar och tog den lilla pungen emellan trådarna för att de inte ska tvinnas eller liknande.
 
Det är nog väldigt individuellt, min yta är nånstans kring 700-800 kvm och jag har total klipptid (och laddtid!) satt till cirka 24 timmar, räcker gott och väl till. Har beräknat min effektiva klipptid till cirka 15 timmar pervecka. Gödslar aldrig, mycket mossa :)
 
B
johank skrev:
Är inne på en WG796 eller WG791 alt HQ 310/315. hur mycket klipper era 796/791:surprised:r? enligt manulen ska den gå 27h på en gräsmatta på 1000kvm. Räcker det för att den ska täcka det en gång eller måste den gå mer för att få ett bra resultat? har en rätt platt matta med två större områden (fram/baksida) och två mindre på sidorna av huset så inget komplicerat.
Har WG791 (1000m2) av årets modell och uppskattar att jag har runt 900m2 gräsmatta. Då det tog ett tag innan jag trimmat in klipparen och gräset växte så ställde jag upp min att starta kl8 och gå 7h, för att låta han gå varm så la jag till lördag och söndag med samma tid också... :)

Nu när Greger betat av ordentligt så ska jag justera ner tiderna, kommer nog ändå låta han gå lite mer än standard.

Hur som så är jag iaf nöjd men var lite orolig innan köp med tanke på det som skrivits.
 
Ja, Landroid M är grymt under ratad. Min 2014 går bara natt och kör fast rätt ofta pga oländig tomt.(garagenedfart som är trixig). Den fixar min gräsmatta med lätthet på nattetid. Jag lade till och med till i häraden 200m2 i år och märker ingen skillnad. Nu klipper jag nog strax över 1000m2. Planerar 500m2 till och tror inte det är några som helst problem.

Bor med gammal vall(åker) runt huset så jag kan i princip utöka så mycket jag vill till 8000m2 hehe.

Husqvarna har jag förstått får kämpa för att nå utlovade siffror.

De dubbla nossensorerna är kung!
 
peternicklas skrev:
Trilenium skrev:
Var det inte snack om att det skulle komma en uppdatering för 796 idag måndag (= 2015-05-25)?
Nja, under veckan. (=förra veckan)
Flatte skrev:
ghogberg skrev:
Landroid M 796E
Kommer uppdatering 9/6
Suck... Hade en deal med frugan att vi skulle testa denna "budget"klippare, och höll den inte måttet skulle den tillbaka bums och ersättas av en Robomow. Lagom till att vi börjat få ordning på slingan har vår WG796E börjat stänga av sig själv under laddning så som tidigare diskuterats i tråden, och frågan är om är om husfriden tål att det nu dröjer ytterligare en vecka (om det inte skjuts fram igen...), eller om jag kommer tvingas riva upp kabeln för att returnera :(
 
Flatte skrev:
Min strömkabel som går från laddaren låg i en slinga under altanen jag rätade ut den så slutade den att stänga av sig .
Jeg hadde samme problem. Rettet ut kabel og utrolig nok fungerer den feilfritt uten å slå seg av😨
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas
mattiasj78 skrev:
Suck... Hade en deal med frugan att vi skulle testa denna "budget"klippare, och höll den inte måttet skulle den tillbaka bums och ersättas av en Robomow. Lagom till att vi börjat få ordning på slingan har vår WG796E börjat stänga av sig själv under laddning så som tidigare diskuterats i tråden, och frågan är om är om husfriden tål att det nu dröjer ytterligare en vecka (om det inte skjuts fram igen...), eller om jag kommer tvingas riva upp kabeln för att returnera :(
För husfriden bör du nog vänta till den kommer. Rorbomow är ju känd för att inte vara direkt tyst. Sen har tydligen även den problem med mjukvaran.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Husfrid och robomow i samma mening... LOL

[video=youtube;Sw7HCdoCRTk]http://www.youtube.com/watch?v=Sw7HCdoCRTk[/video]
 
Nicke Nyfiken
Elkludde skrev:
Följer ni regelboken när det gäller trådar i samma spik ut till öarna
Jag har gjort precis som det står i installationsmanualen och lagt båda trådarna tillsammans i varje pinne ut till öarna. Inga problem :)
 
flovv skrev:
Jo såg att dom också har den.
Nöjd med den?
Hej
Japp jag är nöjd.
Direkt vid installation så stack den utanför slingan vid vänstersväng. Misstänkte direkt laddstationen då jag läst om det problemet i denna tråden. Ringer supporten och har en ny laddstation 2dagar senare ( bra service!). Kör på auto: 7-11:30 vardagar. Fungerar bra. Går hem när det regnar. Idag gick den in i laddstationen snett bakifrån: snurrar ett varv och stannar för utanför arbetsområde. Det är det ända "missödet" jag haft sedan den kom igång i Torsdags. Kört en hel del manuella körningar i helgen.
Ingen extra tråd liggandes. En passage mellan 2 mattor på ca 1,2m*3m. 1st Ö, tråden spikad med dubbla spik, 1cm imellan.
Helnöjd än så länge. Har inte uppdaterat den, har inte stängt av sig i laddaren.
Har en matta på 750-800m2, och på autoläge 1200m2 så klarar den av det genom att köra Fre-Mån 7-11:30. Valde detta för att ha överkapacitet då den klipper när barnen är i skolan, och jag vill ha koll på trädgården: leksaker fallfrukt, etc.
1,5 vecka sedan jag spikade tråden, och på många ställen är den redan borta. Växer som fasen.

Är medlem i Blomsterlandets kundklubb, får då tillbaka 7,5% utav köp över 7500kr har jag för mig det var/blir. Kommer som en värdecheck. Skulle bli 9250kr för klipparen där isåfall. Beställde hem den till vår lokala butik = ingen frakt.
 
Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
passagen mellan mattorna i den handhuggna stenen
 
  • Gilla
Trilenium
  • Laddar…
H
Hej,
Vill bara dela med mig av ett tips till er som har en granne med Husqvarna-maskin som stör ut er Landroid.

Vi har en WG790E som fungerat utan problem i några veckor nu. Igår installerade vår granne sin Husqvarna 305. Vi har bara ett staket mellan våra tomter och trådarna ligger mellan 60-75 cm från varandra på en sträcka av 15 meter. När jag testade att skicka hem min maskin så klarade den inte alls av att gå utmed staketet utan stångade sig blodig efter bara kört några decimeter.

Idag hade han varit och pratat med Husqvarna-butiken (vi bor i Huskvarna) och de tipsade om att köra eco-mode på Husqvarna-maskinen. Det betyder att när den går in i laddaren så stängs strömmen i tråden av och maskinen laddas.

Vi testade detta nu ikväll och det fungerar hur bra som helst. Så nu har vi bestämt tider så att våra maskiner inte går samtidigt och han kör eco-mode på sin. Så nu blir det att testa av detta i veckan, men det verkar lovande.

Så ni som har problem med grannens Husqvarna-maskin, be dem testa att slå på eco-mode och ställ in så att de åker olika tider på dygnet.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
peternicklas
Har för mig att jag läst något som sa att fr.o.m. 2015 så får ingen klippare störa ut en annan. Får se om jag hittar detta någonstans.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas skrev:
För husfriden bör du nog vänta till den kommer. Rorbomow är ju känd för att inte vara direkt tyst. Sen har tydligen även den problem med mjukvaran.
Källa på Robomows mjukvaruproblem? (För förhandlingarna...)

Sedan jag postade mitt förra inlägg var den dock så knäpp att jag lockas tvivla att det är bara mjukvaran som är fel.

Gick ut för att bl.a. programmera den att gå dygnet runt (så frun blidkas av att gräset är klippt :p ) och då har den stängt av sig igen. Slår på den och noterar att den fortfarande inte tar laddning, trots att den står i laddaren. Drar ur och sätter i den ett par gånger utan att den börjar ladda - dioden blir röd en kort stund och sedan grön igen. Tar ur den och ber den gå hem själv - laddar fortfarande inte. Stänger av den och sätter i laddaren och trycker kort på On-knappen, som jag tolkat den medföljande felsökningsinstruktionen. Laddar inte. Joxar lite och tror jag slår på den samtidigt som jag för in den i laddaren. Då säger den felaktig PIN innan jag ens hunnit ange PIN och stänger sedan av sig. Försöker slå på igen och får samma problem. Tar ur den ur laddaren och slår på, vilket då fungerar. För in den i laddaren och den börjar ladda. Den börjar på 32%, trots att stapeln såg ut att vara nästan tom (vilket skulle förklarat varför den stängt av sig själv). Medan jag kliar mig i huvudet över det går mätaren upp till 33%. Och sedan 34%. Den halvminut-minut jag stod kvar hann den upp till 37%.

Så jag hoppas det är en rejäl uppdatering som kommer där den 9:e...

Eller kan det vara fel på laddaren min, måntro???
 
peternicklas
mattiasj78 skrev:
Källa på Robomows mjukvaruproblem? (För förhandlingarna...)

Sedan jag postade mitt förra inlägg var den dock så knäpp att jag lockas tvivla att det är bara mjukvaran som är fel.

Gick ut för att bl.a. programmera den att gå dygnet runt (så frun blidkas av att gräset är klippt :p ) och då har den stängt av sig igen. Slår på den och noterar att den fortfarande inte tar laddning, trots att den står i laddaren. Drar ur och sätter i den ett par gånger utan att den börjar ladda - dioden blir röd en kort stund och sedan grön igen. Tar ur den och ber den gå hem själv - laddar fortfarande inte. Stänger av den och sätter i laddaren och trycker kort på On-knappen, som jag tolkat den medföljande felsökningsinstruktionen. Laddar inte. Joxar lite och tror jag slår på den samtidigt som jag för in den i laddaren. Då säger den felaktig PIN innan jag ens hunnit ange PIN och stänger sedan av sig. Försöker slå på igen och får samma problem. Tar ur den ur laddaren och slår på, vilket då fungerar. För in den i laddaren och den börjar ladda. Den börjar på 32%, trots att stapeln såg ut att vara nästan tom (vilket skulle förklarat varför den stängt av sig själv). Medan jag kliar mig i huvudet över det går mätaren upp till 33%. Och sedan 34%. Den halvminut-minut jag stod kvar hann den upp till 37%.

Så jag hoppas det är en rejäl uppdatering som kommer där den 9:e...

Eller kan det vara fel på laddaren min, måntro???
Lär i tråden om Robomow på detta forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.