SueCia skrev:
Det är ingen som skrivit något annat än skämtsamma saker om typiska könsroller. Könsroller som ALLA vet om, men som dagens yngre generation gärna förnekar, fram tills dom skaffar eget hus, då inser de att det fanns nog ändå en anledning till dessa typiska könsroller.

Jag skulle bli måttligt road om min sambo skulle ta illa upp för att jag kalla henne för regeringen, det är en skämtsam benämning som ytterligare driver med de typiska könsrollerna.
Vill inte trådnappa men eftersom du citerade mig så vill jag svara på detta. Humor är väldigt personligt, och att skoja om könsroller är inte min humor så jag förstår inte alltid när folk skojar eller om de menar något illa. Vet inte vad du menar med yngre generationen, jag är 43 år. När det gäller hus så har vi precis sålt vårt andra hus och köpt vårt tredje, alla i olika skick med mer eller mindre renoveringsbehov. Och min man och jag har varit gifta i 17 år och har två barn som nu är tonåringar. Jag har än så länge inte insett att "att det fanns nog ändå en anledning till dessa typiska könsroller". Eller det kanske också var ett skämt?
 
SueCia skrev:
Det är ingen som skrivit något annat än skämtsamma saker om typiska könsroller. Könsroller som ALLA vet om, men som dagens yngre generation gärna förnekar, fram tills dom skaffar eget hus, då inser de att det fanns nog ändå en anledning till dessa typiska könsroller.


Det är väl inte så många som förnekar könsroller i dagens samhälle?
Frågan är om en vill behålla dem.
Det gör inte jag.
 
Poxeman skrev:
Det är väl inte så många som förnekar könsroller i dagens samhälle?
Frågan är om en vill behålla dem.
Det gör inte jag.
Man kan ju vilja vad man vill, men om en i paret inte vill bygga, hur ska man gå runt det..?
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
S
Poxeman skrev:
Det är väl inte så många som förnekar könsroller i dagens samhälle?
Frågan är om en vill behålla dem.
Det gör inte jag.
Varför inte? Män är är överlag långt mycket starkare än kvinnor, detta kommer ju absolut till fördel när man bygger på huset.

Man kan ogilla att män och kvinnor startar med olika förutsättningar i livet, men det kommer aldrig att ändras.

Jag köpte förövrigt rosa tapeter till min 1åriga dotter för några veckor sen, jag vet att det sticker i ögonen på vissa men jag kommer alltid att behandla min dotter som min dotter
 
Min sambo ska få byta däck på bilen framöver. Det har hon aldrig gjort förut. Om hon frågar varför ska hänvisa till könsroll och jämlikhet. Hon ska även få lägga om yttertaket som JAG bestämt att vi måste få gjort. Jag sköter barnen medans.
Mouhahahaha 😆😆
 
Detta var ett skämt för folk som inte förstår.
 
karlmb skrev:
Man kan ju vilja vad man vill, men om en i paret inte vill bygga, hur ska man gå runt det..?
Då gör en precis som en vill. Jag vill inte tvinga någon att varken följa eller bryta mot normer. Tanken är att en skall ha förutsättningar att göra egna val.

SueCia skrev:
Varför inte? Män är är överlag långt mycket starkare än kvinnor, detta kommer ju absolut till fördel när man bygger på huset.
Det är väldigt få moment på ett bygge som kräver råstyrka. De som finns kan en planera bort eller hjälpas åt på.
Jag jobbar själv i branschen och med tanke på hur duktiga kvinnliga snickare jag träffat är det synd att de inte är fler. Rimligtvis borde ett större urval möjliggöra en högre snittkvalitet.

SueCia skrev:
Man kan ogilla att män och kvinnor startar med olika förutsättningar i livet, men det kommer aldrig att ändras.
Självklart har män och kvinnor olika fysiska förutsättningar.
Men frågan är om vi borde förstärka skillnaderna med olika sociala regler dessutom.
 
  • Gilla
Simsu och 3 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Jag köpte förövrigt rosa tapeter till min 1åriga dotter för några veckor sen, jag vet att det sticker i ögonen på vissa men jag kommer alltid att behandla min dotter som min dotter
Nä men fy! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.