Gruvanna
Läget:
Snart kommer grävskopan som ska schakta hela tomten.

Problemet är att det står fyra stora Aspar som jag tror är döda. De blev beskurna i vintras när skogsmaskinen var där.

Jag trodde de skulle ta skott men de verkar helt döda. Frågan är om de kommer att vakna till liv längre fram. Men om de INTE gör det så kommer jag aldrig att bli av med de stora stubbarna pga att grävskopan kommer om en vecka.

Så jag måste ta beslut nu om de ska ner eller inte.
Vad göra? Hur vet man att ett träd är dött?

Mycket tacksamför råd :x
 
Hej Gruvanna! Om Asparna inte grönskar är de fömodligen döda. Men det verkar konstigt . Har för mig att aspar slår rotskott. Med vänlig hälsning, PerOF
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
C
Ser det helt livlöst ut såhär 1:a Juni är min okvalificerade gissning att de inte kommer att ta sig. Men asp tål rätt mycket stryk, vad menar du med "beskars" egentligen? Hur som helst så växer de fort och sätter nya skott som s-tan om man tar ner dem utan att döda rotsystemet. Så det lär inte vara något problem att driva upp några nya aspar på samma ställe om du vill, snarare tvärtom. Hur stort är stora och hur stora vill du ha dem?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Asp är kanske inte det träd som bäst lämpar sig i en normal villaträdgård, men nu vet jag inte era förutsättningar.
Växer fort, blir stora med kort livslängd, samt skjuter mängder med rotskott om du beskär dem.
Men det låter som dina inte har klarat "beskärningen" ni gjort.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Vi har precis tagit bort 1 jättetall, 2 stora granar och 4 höga björkar på vår villatomt. Vi lät fräsa bort stubbarna, och marken runt om blir inte så påverkad av det (inga hjulspår t.ex.). Ville bara säga det så att du vet att det visst går att få bort stubbarna även om du tar ned träden senare. Det vanligaste är att fräsa till omkring 10 cm under markytan, men det går att fräsa djupare om det behövs.

Med vänlig hälsning
Marja
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Om dom riskerar att falla på något så tycker jag beslutet är lätt. Då är det bara att ta bort dom. Men annars så går det väl att kontakta någon van trädfällare som kan ge råd om dom är döda eller vilket skick dom har.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Aspar är sena att slå ut, men nu är våra nästan helt utslagna här i Skåne, zon 3, så nog borde det synas om det är löv på g. Annars kan man förmodligen klippa/skära/bryta av en liten gren och se om den verkar grön och fuktig (savspänd =levande), el om den är brun och knastertorr (=livlös).
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Glömde fråga hur stora asparna är?
Den senaste jag tog hand om som blåst ned var ca 50cm i diameter och det kallar jag stor asp ;)
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Mitt i Småland är asparna ännu kala och ser gråa och livlösa ut.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
Gruvanna
Tack för alla svar. Det är ASK inte Asp. My bad.

Det är stora ca 1 meter diameter stam brun grov bark. Löv som liknar Ekens löv.

De beskurna är att alla stora grenar är kapade. Det är stora kapytor.
 
Gruvanna
De är de som står till höger om granen

IMG_9801.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha, hamlade askar är något helt annat. :) Då är det bara att vänta. Kommer att slå ut massa fina skott. Lagom att sen var 3:e år ungefär klippa bort dessa och få ut nya. Då kommer ni ha snygga gröna bollar på stammarna som inte blir för höga och ivägen.

Utseendemässigt tycker jag nog att ni borde skära bort lite till på de grova grenarna. Försöka hålla dessa max en meter långa från huvudstammen. Så kommer kronan att bli betydligt jämnare och mindre. Men det arbetet kan gott vänta till hösten.
 
  • Gilla
pingis
  • Laddar…
Gruvanna
Ok, tack för infon. Så du tror inte de är döda då? Det ihåliga i stammarna men inte hela vägen. Dvs det är som rum i mitten men kanske är det friskt runt om?
 
En meter i diameter verkar ju vara ta i en hel del om man
tittar på den inte helt perfekta bilden - men inte så lätt att
se - i vilket fall - om det är fråga om avlägsna stubbar så
kan även en ganska liten grävmaskin (som det heter (inte
grävskopa - det är själva "spaden")) pilla upp en redigt stor
stubbe ganska kvickt - så om du ändå har en sådan där lär
det vara bästa sättet bli av med stubbarna ... .
 
C
Gruvanna skrev:
Det är ASK inte Asp. My bad.
Oj oj, tur att den förväxlingen klargjordes. Nästan samma namn men två helt olika träd! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.