Hej,

Jag tänker gjuta en bänkskiva i betong men mitt problem är att den måste slipas med våtslip efteråt. Vart kan man få tag på en sådan slip i Göteborg. Jag har ringt Ramirent, Cramo och Stavdal, ingen av dessa har sådana till uthyrning.

Någon i Göteborg som vet vart man kan få tag på en sådan?

Finns det någon annan lösning för slipningen om man inte får tag på en våtslip?
 
Våtslipning är givetvis bättre om man sysslar yrkesmässigt med betongslipning då diamanten håller längre men den liksom torrslipning är specialgrejer. Det är inte maskinen som är det svåra att hyra utan att man behöver 7 olika diamantskålar (vissa modeller 6 och andra 8) med olika gritstorlekar. 40, 60, 100, 200, 400, 800, 1600, 3000 är de vanligaste. Utöver grovskål för att få bort betonghuden innan steg 40.
Uthyrningsfirmor brukar inte hyra ut dessa utan man får köpa för ca 500-1000 kr per gritstorlek .
Ett alternativ är att köra med sandpapper från Bosch (best for stone). Det går åt en hel del men ska du bara göra en bänkskiva är det billigaste alternativet. Skaffa bara vinkelslip med reglerbart varvtal och helst med dammkåpa.
 
Oj det var en hel del att hålla reda på. Har du någon aning om hur resultatet blir med sandpappret från Bosch, blir det likadant som med våtslip?
 
Anledningen till att man använde vatten är till stor del för att det dammar som attans annars. Det går utmärkt att slipa utan vatten med vanlig slipmaskin men det går åt en massa papper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.