Hej! Jag har tänkt att renovera en vädligt speciell gäststuga och vill gärna höra om jag tänkt rätt (är amatör) samt om ni ens tycker det är värt att försöka renovera. Ta gärna en titt på bilderna, de säger nog mer än jag kan göra. Stugan är byggd i två etapper, först på 60-talet en liten stuga med väldigt spetsigt tak (till vänster på första bilden) och sedan utbyggd (okänt när) med den stora delen till höger.

Vi köpte fastigheten förra året och de förra ägarna har låtit gäststugan förfalla, bla har det läckt in lite vatten via taket på ett ställe. (Mot kortsidan längst till höger)

IMG_4724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset

IMG_5044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kortsidan där det läckt in. Man ser att takbjälkarna inte är i gott skick.

IMG_5038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kortsidan där det läckt in, sedd innifrån

IMG_5046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan. Här ser man formen på det ursprungliga spetsiga huset. Det sticker alltså ut bakom tillbyggnaden.

Vidja cad 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkel 3d skiss såsom jag tror att det är tillbyggt.

Vidja Cad 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag tänker mig göra är att ta bort gipsskivor och isolering från innertaket. och den vägg där det läckt in vatten. Sedan ta bort all gammal takpapp och de delar av råsponten som är skadad.

Sedan kapa takbjälkarna då de är murkna i änden. Sen byta ev delar av väggen i kortsidan som bjälkarna vilar på, om den är fuktskadad (har ej rivit upp än). Sedan skarva nya takbjälkar. Skarvningen tänker jag mig ska gå att göra som man stagar upp ett brutet ben, med två bitar av samma virke ca 70 cm långa på varsin sida om skarven och skruva fast dem ordentligt.

Sen på med ny råspont, takpapp, vindskivor etc.
Sen in med ny isolering i väggen och i snedtaket. Luftspalt mot råsponten och board som vindskydd, sedan isolering och gipsskivor. Skippar plastfolie i vägg och i tak pga att huset står ouppvärmt.

Detta bygger på att övriga väggar ej är fuktskadade, bara kortsidan där det runnit in vatten. Fasaden ser också rätt dålig ut och kommer väl behöva målas om men det får jag ta vid senare tillfälle.
Har heller ej koll på hur det ser ut med isoleringen i golvet, syll, golvbjäklag etc, men huset står på plintar så den golvet bör ju vara ok.

Tacksam för alla kommentarer och tankar!
 
Jag har rivit bort gips och isolering nu. Ser inte bra ut. Jag tror det är bäst att riva. Även om jag fixar till det jag hittar känns det som att andra problem, fuktskador mm kan ligga dolda överallt.
 
Du förlorar ju inget på att riva och kika hur det ser ut det kommer du ju få göra i alla fall.
Har du tur så är det inte så farligt och räcker att ta bort gammal papp och torka ur och lägga på ny.
Men gör klart utsidan innan du gör något på insidan, förutom att riva.
Jag gillade faktiskt stilen på huset att det ser helt olika ut på sidan, speciellt det sluttande taket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Timo Kordelin
  • Laddar…
Om det ska användas som gäststuga några gånger om året så kanske inte kraven är så höga och då kan det va värt att renovera.
Jag hade gjort det oavsett, huset har karaktär och charm med den ovanliga utformningen. Det får du aldrig till om du bygger ett nytt.

Riv ut ytskikten ner till stommen. Laga eller byt ut de delar som är dåliga.
Det ser ut att saknas takavvattning på den delen med mindre lutning på taket så se till att ordna det med.
 
Beroende på andra omständigheter som vi inte vet något om så kan det kanske vara svårt att få bygglov för att uppföra en gäststuga igen. I sådana fall är det ju bättre att renovera den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.