Lite uppföljning av denna gamla tråd:

Efter inrådan från personer här på forumet har jag nu skaffat en Asus RT-AC68U som ersätter min gamla trådrouter och dessutom sänder trådlöst. Jag har ställt in det trådlösa nätverket så att det är avstängt varje natt mellan 22:00 och 06:00. Först fick jag det inte att fungera med av- och påslagningen, men då insåg jag att jag bara hade schemalagt den ena frekvensen (2,4 GHz). När jag satte samma schema på 5 GHz så fungerade det utmärkt. Tack för alla tips här på forumet!

Det är ju mycket möjligt att nätverkets strålning inte har någon som helst inverkan på oss människor, men det känns i alla fall bättre för oss att sova med det avslaget. Nu är det bara grannarnas nätverk som bestrålar oss på nätterna, men det är i alla fall svagare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Skogsbullen skrev:
Lite uppföljning av denna gamla tråd:
.
.
Det är ju mycket möjligt att nätverkets strålning inte har någon som helst inverkan på oss människor, men det känns i alla fall bättre för oss att sova med det avslaget. Nu är det bara grannarnas nätverk som bestrålar oss på nätterna, men det är i alla fall svagare.
Och mobilmasterna ;)
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Inte bara.
Glöm inte alla trådlösa avläsningsenheter för allehanda saker (GSM-modem), t ex elmätare som du har i din närhet. Blåtandsenheter finns det också gott om. Samt mobiltelefoner (som sänder med upp til 20ggr högre uteffekt än ditt trådlösa nät, även lite då och då när de bara ligger still).

Att nivåerna på denna "strålning" sedan är i det närmaste dränkt av all annan elektronisk "smog" som du nog har (om du bor i civilisationen) är en annan diskussion, som jag inte tror vi med framgång tar på ett forum ;)
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Mikael_L
Skogsbullen skrev:
Det är ju mycket möjligt att nätverkets strålning inte har någon som helst inverkan på oss människor, men det känns i alla fall bättre för oss att sova med det avslaget. Nu är det bara grannarnas nätverk som bestrålar oss på nätterna, men det är i alla fall svagare.
Ja det är mycket möjligt, och det är också kanske så att det bara utgör en mindre del av den högfrekventa elektromagnetiska strålning vi har omkring oss.

Men nu var det ju inte så mycket jobb att schemalägga enheten till avslagen på natten, och ni använder inte nätet den tiden, så det var väl inte så fel heller att göra det.
Inte för att jag själv är någon vän av att jaga mikrominimala risker som vi har omkring oss här i livet, jag brukar fokusera på de större, ger liksom lite mer "bang for the buck" att lägga mödan där. Men oavsett så kan man ju samtidigt även ta bort de minimala om det ändå inte innebär något större besvär och ingrepp i ens liv.

Om inte annat så kanske att ditt trådlösa nät slås av varje kväll kl 22 gör att någon, som annars skulle tjuvnyttja ditt nät, ruttnar och väljer ett annat nät. :)
 
Jag hoppas bara att TS inte sover med mobilen på nattduksbordet. I det fallet så spelar avstängt WiFi inte någon som helst roll vad gäller mottagen stråldos. Absorberad dos avtar med kvadraten på avståndet så det är snarast närheten till ev. sändare som spelar roll, inte om de är "på" eller inte. (En WiFi accesspunkt som inte används är dessutom för det mesta tyst, "jag är här"-ramarna sänds med ganska långa mellanrum).
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag hoppas bara att TS inte sover med mobilen på nattduksbordet. I det fallet så spelar avstängt WiFi inte någon som helst roll vad gäller mottagen stråldos. Absorberad dos avtar med kvadraten på avståndet så det är snarast närheten till ev. sändare som spelar roll, inte om de är "på" eller inte. (En WiFi accesspunkt som inte används är dessutom för det mesta tyst, "jag är här"-ramarna sänds med ganska långa mellanrum).
Självklart sover jag med mobilen i ett annat rum!
 
Fairlane
Skogsbullen skrev:
Självklart sover jag med mobilen i ett annat rum!
Flygplansläge är ett alternativ också.
 
Skogsbullen skrev:
Självklart sover jag med mobilen i ett annat rum!
Det är väl ganska långtifrån självklart. Jag vet inte en tjugo-trettio-åring idag som har väckarklocka. "Det har man ju i mobilen" så det behövs inte någon extra grej för det. De har ju inte ens armbandsur längre...
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är väl ganska långtifrån självklart. Jag vet inte en tjugo-trettio-åring idag som har väckarklocka. "Det har man ju i mobilen" så det behövs inte någon extra grej för det. De har ju inte ens armbandsur längre...
Jag är 34 och skulle inte kunna tänka mig ett liv utan ett armbandsur. Skaffade för övrigt klockradio för några år sen (med småbarn som vaknar stup i kvarten), använder den inte för att vakna (det har jag mobilen till), däremot är den överlägsen för att se vad klockan är i mörkret utan att behöva trycka på någon knapp.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är väl ganska långtifrån självklart. Jag vet inte en tjugo-trettio-åring idag som har väckarklocka. "Det har man ju i mobilen" så det behövs inte någon extra grej för det. De har ju inte ens armbandsur längre...
Men jag är över 40, så jag har en gammal fin klockradio. Den står förstås så långt från sängen som möjligt, man vill ju inte sova i ett elektriskt fält.
 
huggan skrev:
Vilken router du vill med timer funkar fint. Köper du en accesspunkt se till att den har egen strömförsörjning.
Vart tänkte du att han skulle managera den ifrån och vart skulle han få DHCP-servern ifrån om han köper en AP?
 
Lantbrukarparet skrev:
Vart tänkte du att han skulle managera den ifrån och vart skulle han få DHCP-servern ifrån om han köper en AP?
Han kan koppla AP:n till en router med avstängt wifi och endast ha timer till AP:s strömförsörjning.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är väl ganska långtifrån självklart. Jag vet inte en tjugo-trettio-åring idag som har väckarklocka. "Det har man ju i mobilen" så det behövs inte någon extra grej för det. De har ju inte ens armbandsur längre...
Så sjukt, jag glömde telefonen på jobbet för ett par veckor sedan, och tänkte sedan på kvällen "hur f*n ska jag komma upp imorgon".

Tänkte först "jag låter en kompis ringa" men ja.. telefonen på jobbet och ingen hemtelefon.

Det slutade med att jag lät min HTPC samt förstärkare vara igång, och schemalade att musik skulle gå igång vid rätt tidpunkt :D
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.