Vart med trädgårdtraktor idag, vi har en riktigt stor yta att klippa, men vilken årsmodell är detta, Har sökt på modell numret på under stolen, men ingen träff, väldigt konstigt tycker jag.

Vad tror ni, har försökt att googla men kommer inte fram till något, det enda jag kan säga är med säkerhet att det är en 00 talare och framåt med tanke på plasten på den.

Lägger in en bild så får ni se.

traktor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett tips i all välmening - använd vettiga rubriker. "Hejsan" säger inte så mycket om vad ämnet handlar om.

Fler personer med koll på området lär klicka på tråden om det står tex "Årsmodell MTD trädgårdstraktor".
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
A
Är det Briggs motor i den så kan du leta rätt på motornumret, antingen på stora plåtkåpan eller på ventilkåpan. Det står Model Type Code och det sista är tillverkningsdatumet + två siffror/bokstäver till.
Då får du iaf fram när motorn är tillverkad, sen kan ju den vara bytt eller stått på hyllan ett år innan den monterades...
 
Alko skrev:
Ett tips i all välmening - använd vettiga rubriker. "Hejsan" säger inte så mycket om vad ämnet handlar om.

Fler personer med koll på området lär klicka på tråden om det står tex "Årsmodell MTD trädgårdstraktor".
Sorry. mSåg det nu när du påpekade det, ja det vart ju inte så bra, ber om ursäkt, har försökt att ändra rubriken mn det går inte tyvärr.
 
Jag har numret på motorn, det är en briggs, har även modell numret, och vart i kontakt med USA men de sa att numret inte var registrerat hos dem utan hos MTD Europe, men på deras hemsida kan man ej söka med modell numret, de visar bara sina nya maskiner, men har fått fram ett återförsäljare här där jag bor, och har handlat en massa av dom, så ska prata med dem.

För att det skulle va roligt och veta vilken årsmodell det är.
Men vart kan jag söka på motorn?
 
Hejsan!

Vart i kontakt med återförsäljaren och han kan inte heller hitta vilken årsmodell det är. Detta är skitskumt.
Plus att nu när jag skulle klippa hemma, så när man fäller ner klippaggregatet och börjar klippa så klipper den bara i drygt 15 sek för att sen lägga av helt, fick rulla upp den till garaget, vänta en stund och då startar den.

Vet någon här om batteriet ska laddas medans man kör eller är det bara för själva starten, Han bluddrar lite oxå, så misstänker att det behövs lite förgasaren inställningar. kan det bero på att den stannar, att inställningarna är inte som det ska, för när det börjar gå tungt så dör den.

Hoppas ni förstår.
 
A
Uthil skrev:
Hejsan!

Vart i kontakt med återförsäljaren och han kan inte heller hitta vilken årsmodell det är. Detta är skitskumt.
Plus att nu när jag skulle klippa hemma, så när man fäller ner klippaggregatet och börjar klippa så klipper den bara i drygt 15 sek för att sen lägga av helt, fick rulla upp den till garaget, vänta en stund och då startar den.

Vet någon här om batteriet ska laddas medans man kör eller är det bara för själva starten, Han bluddrar lite oxå, så misstänker att det behövs lite förgasaren inställningar. kan det bero på att den stannar, att inställningarna är inte som det ska, för när det börjar gå tungt så dör den.

Hoppas ni förstår.
Kolla så att choken går ur ordentligt, är det ett separat reglage till den?
Motornumret hittar du på plåtkåpan som ligger över motorn, börja med att titta rakt ovanför tändstiftet eller på ventilkåpan om det är en OHV motor.
Där står datumet i klartext.
 
Ja choken är separat.

Motor nr har jag. Men det avgör ju inte vilken modell själva traktorn. Bara motorn.
 
A
Hade för mig att du hade lagt in en bild på MTD typskylten men det var väl nån annan tråd. Fattas den skylten eller? Brukar sitta under sätet på de flesta traktorer, hur det är med MTD vet jag inte.

Åldern på motorn ger ju iaf en fingervisning av åldern på maskinen, med viss risk att den är bytt nångång.

Förgasarna brukar inte ha något att justera förutom tomgångsvarvtal. Att den bluddrar kan bero på många olika saker, allt från gammal bensin till otäta ventiler.
Vad är det för motor i den? Sid-/toppventil?
 
Vet ej vilken typ. Kan kolla upp det. Det enda jag vet i nuläget är att det är en 12.5 hp B&S. Om det är topp eller sidoventil har jag ej kollat. Vad är det för ventiler du menar.

Jag har en typnr inder sätes. Men det verkar ju inte fungera. Enligt återförsäljare här så hittar de den inte.
 
A
Har du sökt på hemsidan som thomas33 länkade till?
Verkar ju konstigt att inte ÅF kunde hitta den. Då är det nog bara att söka igenom allt man kommer över på nätet och hoppas att man hittar en exakt likadan, låter ju sådär lagom roligt.

ang motorproblemet så prova öppna tanklocket nästa gång den börjar gå dåligt, de har små ventilationsöppningar som kan sättas igen. Går den bra nån sekund efter att du öppnat tanklocket så är det bara att byta.
 
Y
Min första tur iår så kunde maskinen köras så länge jag inte belastade den.. tog loss bränsleslangen före förgasaren, rann långsamt ur slangen. Blåste tryckluft upp mot tanken så skit for iväg och sen forsa det ut bränsle, på med slangen och maskinen gick som den skulle. fyll tanken, i med lite k-sprit emot vatten..
 
Kan prova tanklocket,

Men det är under belastning som den inte riktigt orkar, Har kollat under oxå, ren gjord och fin. Kan det vara lagrerna i klipparknivarna som strular, att de går tungt.?
Tänker iallafall byta olja, tändstift och bränslefilter, och se vad som händer.

Mvh Martin
 
Hejsan!

Gjorde rent slangen från förgasaren och upp till tanken, gjorde även rent tanklocket, och bytte bränslefilter, samt nytt tändstift, Nu går hon som ska, Ställde in förgasaren oxå, då blev hon betydligt mycket enklare och starta, samt att jag laddade upp batteriet.

Så nu går hon bra under belastning med aggregatet.
Tack alla.

PS: dessutom har jag troligtvis löst årsmodell problemet, Hon är antingen en 04-05, Dessa års modeller ser likadana ut, först 06 och 03 så hade de en annan design på traktorn så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.