om man inte vill använda trädgårdsslangen så kan man ta en polytenslang. 2 st 16 eller 20 mm borde funka tillsammans med lättåtkomliga kopplingar på utsidan av huset. Då kan ni montera beredaren inne i huset.
 
Redigerat:
Chrissofsweden skrev:
Själv kör jag med en svart dunk och 12v handduschen "Jenny" från Jula. 199:- för en allt-i-ett lösning. Då sitter allt ihop; pump, elkabel, slang, duschmunstycke med flödesregulator och on/off.



/G
/G

Hur är trycket från duschen?
Hur länge kan man duscha om man slänger ner den i en 20 liters dunk?
 
Trycket är helt okej!

Jag gissar på att pumpen ger ca 2,5-5 liter/minut.

Svårt att uppskatta. Dunken tar inte slut direkt..
 
är det bara jag med legionella-noja

val av duschmunstycke är även a och o för att minimera det hela...

kommer inte ha utedusch vad som än händer då jag råkat illa ut i badrummet en gång redan..

badrumsolyckor kan vara farliga så tänk över all säkerhet i era byggen - lova mig det!
 
  • Gilla
Simpfat
  • Laddar…
Vad för badrumsolyckor?
 
Skriver i tråd så jag hittar den igen... :)
 
vi har fixat utedusch som står minst 10-15 m från huset. La ner två svarta PEM-slangar som vi drog in genom källarväggen. PEM-slangen tål både värme och tryck. Innanför väggen sitter en T-koppling med ballofix och en öppning neråt med lock som man skruvar av när man vill tömma slangen. Ett tips är att inte ha termostatblandare utan en vanlig gammaldags med kranar. Den går lätt att tömma helt och man kan lätt blåsa ur slangen. Blandaren får sitta uppe hela vintern med öppna kranar.
 
Hozelocks slangar klarar max 60 grader (jag har frågat deras kundtjänst) vilket är varmare än man normalt vill bada i. Om du sätter upp en vanlig termostatblandare som du kopplar en trädgårdsslang på kan du använda trädgårdsslangen och koppla direkt till duschen.

Jag har en sådan lösning, och då har jag duschblandaren vid huset och en enkelkran vid duschen. Nackdelen är att man inte kan reglera temperaturen vid duschen.
 
Vi har löst det på följande sätt:

en s.k. genomströmningsberedare på insidan av förråd med trädgårdsingång på utsidan av väggen. på samma utsida av väggen finns en termostatblandare och duschset (takdusch och vanlig duschmunstycke). Vattnet drar vi i trädgårdsslang från stora huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.