Hej,

Lampan på bilden nedan är ett fynd i min mammas gömmor. Frun tyckte att lampan var vacker och skulle vilja använda den. Tyvärr är lampans ojordade kontakt synnerligen okompatibel med de nyinstallerade och jordade eluttagen. :thumbdown:

IMG_2392.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lampan är ju i metall och blir således strömförande om det blir något isolationsfel inuti den. Jag har inte öppnat lampan för att undersöka hur det ser ut inuti.

Finns det något rekommenderat sätt att göra lampan brukbar?

Jag inser att det är en smal sak att byta kontakt till en jordad men utan ansluten jord (det finns ju ingen), eller att byta sladd till en med euro-kontakt och inuti lampan ansluta den. Är detta en direkt dålig idé?

Hälsningar
Anders
 
Lampan är endast avsedd för ojordade uttag, isolationsklass 0, alltså ej tillåtet att byta typ av stickpropp.
Möjligheten finns ju att lämna in lampan för ombyggnad, men detta kostar oftast en bra slant.
Alternativt bygga om den till t.e.x. 12V vilket du skulle kunna göra själv.
 
Min rekommendation är självklart att öppna lampan och se hur den ser ut. Lampsladden och lampsockeln kan mycket väl vara i bra skick. Så gammal ser ju inte lampan ut att vara. Men den har väl en strömbrytare antingen i foten eller bak på lamphuset. Där kan enkelisolerade ledare ligga an mot, höljet vilket i så fall behöver åtgärdas.
 
Tack för snabba svar!
12 V var en bra idé! Går det inte att återuppliva lampan på annat sätt får det bli så.

Det syns inte på bilden men lampan har en tryckknapp på foten. Jag ska öppna den och kontrollera! Jag återkommer med bilder och information, men det tar ett par veckor då lampan är i vår sommarstuga 18 mil bort.
 
Om allt är ok och i bra skick inuti (efter noggrann kontroll givetvis), kan jag inte se att det skulle vara så farligt att sätta dit en jordad kontakt istället. Må inte vara rätt, men inte överdrivet farligt heller.
 
Om man byter till jordad kontakt så bör man nog byta till treledare och skyddsjorda lampan. Men för att det skall vara någon mening med det så måste ju lampans olika metalldelar ha kontakt med varandra så hela armaturen blir jordad.
 
Ja, skyddsjordning är kanske det bästa alternativet. Jag tycket det bör låta sig göras ganska enkelt då lampan ser ut att ha god kontakt mellan sina delar.

Dubbelisolering borde också vara möjligt. Det löper en mantlad lampsladd genom lampan. Det är bara vid strömbrytaren och ev lampsockeln som man kan behöva trä på isolerslang/krympslang på ledarna. Det är något som är bra att göra även om den skyddsjordas.

Vid dubbelisolering kvarstår dock problemet med stickpropp... Europroppar finns inte att köpa, men det finns färdiga sladdställ att köpa vilket nog skulle passa bäst här. Jag har i förekommande fall även använt jordad propp men pillat bort kontaktblecken för jord. Det och lampsladden torde vara mer än tydligt att det inte handlar om en jordad apparat.

Utgångsläget är som sagt att lampan inte får användas i nuvarande skick annat än in torra isolerade rum med ojordade uttag. Byte av stickpropp kräver en ombyggnad, som inte borde vara alltför svår.
 
Jag tycker det ser tveksamt ut om man kan lita på att det är metallisk kontakt mellan fot och skärm så om jag skulle skyddsjorda den så skulle jag se till att det blev en bra jordning både i foten och i skärmen. Det är inte säkert att det är helt lätt att få till. Man vill ju inte dra en skruv rakt genom plåthöljet...
 
Som lampan är nu finns ju ett mycket liten risk att höljet blir strömförande om någonting går snett inuti. Men den risken blir väl inte större om man byter stickproppen till en jordad? Jag vet att man inte ska göra det men hur skulle då risken öka, rent tekniskt?
Enklast är väl att köpa Europropp med sladd på och montera den dit. Självklart ska man kolla allt inuti.
 
Jag har hämtat hem lampan och öppnat foten, se bilden nedan. Undersidan av lampfoten består av en kartongskiva som är instoppad under en fals i plåtfoten. Alla detaljer och ledare ser fräscha ut.
IMG_2470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den bruna komponenten i en plastlåda är undersidan på strömbrytaren.

Lampans konstruktion är ett plåthölje i foten samt en metalltyngd. Tyngden är fäst med mutter och låsbricka till en metallstång som är dold inne i träarmen. Metallstången är skruvad i den ledade delen av armen. Den ledade armen är i sin tur skruvad i lampskärmen, som är i plåt. Enligt min bedömning är det således god kontakt mellan alla metalldelar i lampen. Delas den bedömningen av forumet?

Den mantlade lampsladden löper in i lampans sockel som är i något plastmaterial. Det syns inga enkelisolerade ledare.

Jag ser då följande alternativa lösningar utifrån synpunkterna ovan:
Alternativ 1
1. Byta inkommande sladd till en med eurokontakt (typ http://www.kjell.com/sortiment/el/e...aratsladdstall/apparatsladdstall-1-5-m-p39068)
2. Behålla strömbrytaren och plastlådan som de är och trä på krympslang på in och utgående ledare så långt som möjligt.
3. Behålla kopplingspunkten och trä på krympslang på in och utgående ledare så långt som möjligt.
4. Trä på krympslang på båda ledarna så att det överlappar lampsladdens hölje och de båda krympslangsinklädda ledarna från punkt 2 och 3 ovan så långt som möjligt.
5. Tända lampan och njuta ev en god bok i mörkret.

Alternativ 2:
Som alternativ 1 ovan men att istället använda en jordad kontakt (typ http://www.kjell.com/sortiment/el/e...aratsladdstall/apparatsladdstall-2-0-m-p67078) och klämma skyddsjorden mellan mutter och låsbricka.

Vad är synpunkterna på mina båda alternativ och vilket av alternativen är att förorda?
 
Du har gjort en bra undersökning och jag tycker din plan för dubbelisolering är bra, dvs det blir tillräckligt. Dock med förbehållet hur det ser ut uppe vid lampsockeln. Själva lampsockeln i sig kan dessutom vara av en gammal typ med spänning på själva gängan. Den skulle i så fall behöva bytas.

Samtidigt verkar ju skyddsjordning vara möjlig. Lampsladden, trots sin mantel och krympslang, ligger ju trots allt an mot metall. Men jag är nog överförsiktig då, även om det är en enkel tilläggsåtgärd.
 
Kvällspyssel tidigare i ikväll och jag tänkte delge resultatet :)
IMG_2472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande kabel är bytt mot en med jordad kontakt. Den är ju då lite tjockare så det var trixigt att få den igenom hålet i foten, men med lite diskmedel så gick det bra :) Kabeln är dock för tjock för att använda dragavlastaren, så en om sladden åtdraget buntband får tjänstgöra istället. Skruvhålet till dragavlastaren passar ju då bra för att fästa skyddsjorden. Krympslangarna ser kanske inte så snygga ut på grund av att jag ville göra dem så långa som möjligt. Då jag bara hade svart slang hemma märkte jag istället ledarna med eltejp.

Jag är lite osäker på vad du menar med spänning i gängan på lampsockeln. Den ser ut så här när den är delad:
IMG_2473.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2475.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lampan får ström från blecken i botten på sockeln. Gängorna på den första bilden är bara strömförande när det är en lampa iskruvad som skapar kontakt mellan blecken och gängorna. Är denna av en typ som bör bytas?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det ser bra ut.
Lampsockeln är också ok.
 
Stort tack för hjälpen Bo och ni andra som har bidragit i tråden!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.