Hej alla sjukt kunniga människor på detta härliga forumet.
Första inlägget från min sida nu då =)

Har precis köpt mitt första hus, så ni kommer få många nybörjarfrågor från mig.

I besiktningsprotokollet har det påpekats att det är vattensamling på garagetaket.
Taket är ett låglutande (platt) tak med papp. Pappen är nyligen bytt.
Hur ska jag åtgärda vattensamlingen som är på taket?
tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läst lite om takbrunnar. Är dessa lätta att eftermontera, eller ska jag försöka bygga upp mot huset så det blir bättre lutning på taket?

Tack på förhand.

Mvh Kennie
 
Det bästa är att göra lutning på taket.
Platta tak är en riskkonstruktion.
 
Så jäkla nyligen kan väl inte detta va gjort, ser ju ut som det växer mossa på pappen....
Det enda sättet att få ordning är ju att göra som sagt ovan att bygga upp ett nytt tak med fall och ny papp, att knöla in en brunn där är inget bra förslag.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Lite vatten på ett papp tak är ingen fara vet inte hur mycket det är på dit nu men någon cm spelar ingen roll. Däremot ser det ut som dom inte gjort det riktigt vid hus väggen plåt ser ut att saknas.
 
Jag har ett garage som från början var platt med gummiduk och singel, med tiden så satte sig takbjälkarna och det blev en sjö på taket tills det torkade igen. Jag la ett nytt sadeltak med extrem låg lutning (en dm högt i mitten) som gick utanför garagefasaden och hängrännor. har fungerat jättebra i tio år, och det nya taket syns inte, utan garaget ser ut fortfarande ut att ha platt tak.
 
Har du bild Plutus?
Funderar bara på hur det blir om jag takhöjer 10cm mot huset, hur det blir mot vanliga husets takslut (detta har säkert ett speciellt namn för dom som är insatta) =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.