Hej!

Ska byta träfasad på villan. Vill ha kulör liknande falurödfärg, men så lite underhåll som möjligt. Funderar nu på antingen linoljefärg eller akrylatfärg. Finns det någon som kan dela med sig av positiva eller negativa erfarenheter? Huset finns i Småland, långt i från kusten och nuvarande fasad med slamfärg har nästan ingen algpåväxt/mögel.

Tacksam för synpunkter!
 
S
ja. den "gamla" hade lite mysiga grejer. numera är alla färger mer miljövänliga.
n
skulle säga att alla färger numera kan få påväxt.
 
kontorsråttan
Mikid skrev:
... Vill ha kulör liknande falurödfärg,...
Tacksam för synpunkter!
Du har svaret, falu rödfärg, minimalt med arbete, miljövänligt, vacket.
(minimalt, ingen grundfärg, bara att borsta och måla på var 3.e år och inte byta panel var 10:e)
Funkat i fler år än moderna miljövänligare färger funts.
 
S
kontorsråttan skrev:
Du har svaret, falu rödfärg, minimalt med arbete, miljövänligt, vacket.
(minimalt, ingen grundfärg, bara att borsta och måla på var 3.e år och inte byta panel var 10:e)
Funkat i fler år än moderna miljövänligare färger funts.
"Nytt, ohyvlat trä grundmålar du en gång med Falu Rödfärg utspädd med 20% vatten. Färdigstryk sedan med oförtunnad färg."
 
kontorsråttan
japp ingen grundfärg, stryka 2ggr med samma färg, spädd+ ospädd, enkelt, billigt bra.
 
S
till exempel linoljefärg vilket brukar vara populärt. här är vad ett företag tycker man ska ska ha som arbetsföljd.
Alt 1
Målning med standardkulör med terpentin|oljespädning
Underlag sågade|hyvlade träytor samt PH-neutral puts. Ger halvblank glans.

Blanda grundfärg enligt följande: 35% färg | 50% rå linolja | 15% terpentin. Stryk denna grundfärg väl. Torktiden varierar beroende på väderlek. Beräkna 3-4 dygn vid torr och varm väderlek. Ytan skall kännas torr och lite sträv när man drar med handen över den. På kådrikt trä kan man minska andelen rå linolja och öka andelen terpentin.
Mellanstryk med outspädd färg på hyvlade ytor. Späd färgen 10-20% med terpentin på sågad yta. Låt torka minst 2-3 dygn.
Slutmåla med outspädd färg. För jämnare utflytning|glans späd med ca 5-10% kokt linolja alt soloxiderad linolja eller linoljelack.
OMMÅLNING AV TIDIGARE LINOLJEFÄRGSMÅLAD YTA ELLER YTA MÅLAD MED ANNAN FÄRGTYP
Skrapa bort löst sittande färg och tvätta ytan. Grundmåla först trärena partier enligt 1. Måla sedan enligt 2 och 3.

eller

Alt 2
Utan lösningsmedel
Målning med Standardkulör med oljespädning utan terpentin.

Underlag sågade | hyvlade träytor samt PH-neutral puts. Ger halvblank glans.

Blanda grundfärg enl följande: 30% färg | 70% rå linolja. Låt torka minst 4-5 dagar.
Måla med outspädd färg. Låt torka minst 2-3 dygn.
Slutmåla med outspädd färg. För jämnare utflytning|glans späd med ca 5-10% kokt linolja alt soloxiderad linolja eller linoljelack.
 
Jag håller också på Falu rödfärg!

Jag målade huset för 5 år sedan (eller var det 6) och det är fortfarande vackert rött, solen har tagit lite på ena sidan, inget mögel osv.

Däremot på vindskivor och knutar som jag målade med det bästa och dyraste som fanns från Beckers de är mögligt som f...

/N
 
Röstar också på Falu Rödfärg. Grannarna tyckte vi var idioter som valde det. Grundade alla brädor en gång, färdigströk en gång.

2004 bytte vi på baksidan.
2005 byggde vi altanen på baksidan
2006 bytte vi på framsidan.
Sommaren 2014 målade vi om framsidan som är mest utsatt för vind. Baksidan behöver inte målas om än. Jag sopade hela fasaden så långt jag nådde med stege, hyrde sedan en skylift i 24 timmar, sopade färdigt det översta och målade sedan uppifrån och ner så mycket jag hann tills den skulle lämnas tillbaka. Ca en vecka totalt, men mycket vila förutom de 24 timmar vi hade skyliften.

Grannarna som målade med "vanlig färg" har alla målat om en gång redan. För dem var det då grundolja, grundfärg, ett färglager före uppsättning sedan ett eller två färdigstrykningslager, dvs upp till 5 lager. Vid ommålningen tvättar de hela fasaden först, sedan målar de två lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.