Ett hus är värt vad någon vill betala för det. När en mäklare gör en värdering så styr värdet på liknande hus i området mycket stor roll. Även om du inte har för avsikt att sälja det så måste ju en långivare ta marknadsvärdet (vad det kan säljas för) i beaktande när de ger kredit.

Tyvärr är det så att vi vissa områden blir värdet på den färdiga huset mindre än vad det kostat att bygga det.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Varför ska du träffa mäklare om du inte ska sälja huset?
 
Andy78 skrev:
Varför ska du träffa mäklare om du inte ska sälja huset?
För att låna till utbyggnad
 
osiris skrev:
För att låna till utbyggnad
Värdera huset kan väl banken göra?
 
Andy78 skrev:
Värdera huset kan väl banken göra?
Aldrig lånat på ett hus?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
osiris skrev:
Aldrig lånat på ett hus?
Vad spelar det för roll vad jag har för lån?
 
Andy78 skrev:
Vad spelar det för roll vad jag har för lån?
Jag tänkte eftersom du inte vet att det i regel är en mäklare som gör värdering inför upplåning och du tydligen måste ha reda på varför TS ska träffa en mäklare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
osiris skrev:
Jag tänkte eftersom du inte vet att det i regel är en mäklare som gör värdering inför upplåning och du tydligen måste ha reda på varför TS ska träffa en mäklare.
I regel är det så men ofta och inte allt för sällan har banken möjlighet att värdera, ett exempel så har swedbank sammarbete med fastighetsbyrån och erbjuder kostnadsfri värdering.
 
Det är en bra idé att ta en ny mäklare. Det är en hel del mäklare i regionen som blivit tagna på sängen av prisökningen i Dalarna.

Var ju en artikel i Dagens industri för någon månad sen där vårt län ökat mest i landet sen december, mer än storstäderna t.om.
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
ett exempel så har swedbank sammarbete med fastighetsbyrån och erbjuder kostnadsfri värdering.

Och på fastighetsbyrån jobbar det ju just mäklare......
 
Gabbe1 skrev:
Och på fastighetsbyrån jobbar det ju just mäklare......
Du fattar poängen.
 
F_man skrev:
Det är en bra idé att ta en ny mäklare. Det är en hel del mäklare i regionen som blivit tagna på sängen av prisökningen i Dalarna.

Var ju en artikel i Dagens industri för någon månad sen där vårt län ökat mest i landet sen december, mer än storstäderna t.om.
Ja det tror jag med. Om man ska bo kvar och vill ha pengar till renovering är det väl bara att testa olika mäklare tills man lyckas (även om de brukar ta betalt för en värdering om man inte säljer sen). Det är ju annat än om man tänker bygga ut för att sen sälja och göra en mer kortsiktig förtjänst...
 
Andy78 skrev:
Du fattar poängen.
Japp, jag fattar dock inte varför du först ifrågasatte varför TS skulle träffa en mäklare, för att senare i samma tråd tipsa om att man kan låta en mäklare (i sammarbete med banken) utföra en värdering.
 
Gabbe1 skrev:
Japp, jag fattar dock inte varför du först ifrågasatte varför TS skulle träffa en mäklare, för att senare i samma tråd tipsa om att man kan låta en mäklare (i sammarbete med banken) utföra en värdering.
Det var mest om det fanns några andra tankar att värdera än för att just bygga ut.
Och senare framgick det även att hon inte är intresserad av att sälja sitt drömhus.
 
Andy78......Det är regel att du tar en mäklare som gör en värdering ute på "landet".Inne i en storstad där det sker mycket försäljningar kan det gå att banken gör en värdering ganska lätt. På landet kan det dock skilja MYCKET i pris på hus och skiljer sig mycket mot staden gällande värdering.

Till TS, som flera varit inne på så ta dit fler mäklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.