Hej, jag funderade att under hösten försöka mig på att lägga marksten på vår tomt (drygt 40 kvadratmeter, både uppfart och gång). Jag är nybörjare vad gäller sånt här men tänkte att det kunde vara kul att försöka göra det själv.

Hur jobbigt skulle det vara att gräva ut alla massor för hand med spade, är det över huvud taget realistiskt? Och vad gör man av all jord? Öser man bara upp det i en hög på tomten provisoriskt eller direkt på ett släp som man sen kör bort? Skulle vara intressant att veta om nån här har en uppfattning om hur lång tid grovjobbet isånafall skulle ta. Jag har inte den blekaste. :eek:
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
Hyr en minigrävare, väl investerade pengar.
Jag lovar...
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Precis, det är inte realistiskt att göra för hand. Sen hyr du ett lastväxlarflak och dumpar massorna på direkt.
 
Chaly
Klart det går, beror väl bara på hur envis/uthållig du är! Du kan ju alltid börja för hand och om/när du skulle ruttna på det så hyr du en minigrävare och njuter av hur härligt det är att leva i en mekaniserad tidsålder.
Tipset att hyra ett lastväxlarflak att dumpa massorna i är dock bra oavsett!
 
Precis. Och sen ber man nån att komma och hämta flaket med lastbil helt enkelt?

Känns som att kostnaderna börjar dra iväg när man hyr olika saker bara, men minigrävare och flak kanske inte kostar en förmögenhet.
 
gräva ut 40 m2 för hand är inget jätteprojekt. Dock ska du nog känna efter vad det är för material först-- göra en liten provgrop så att säga. Om det inte är för biltrafik borde 20 cm räcka och är det lättgrävt behöver det inte alls va så många timmars jobb faktiskt. Det brukar alltid finnas hål att "fylla" eller ytor att höja på en villa tomt om man är lite kreativ....
 
Ytan är idag redan belagd med plattor och asfalt, men de är väl som huset från 70-talet. Och jag antar att det är dumt att bara ta bort plattorna o lägga nya direkt på den gamla marken?
 
Korvgubbe
Inte realistiskt att göra det för hand?
Nog för att maskiner är kul men hur lata är ni egentligen? 40 kvadrat har man snart grävt ut med en bra spade.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Ja, det går ju skruva 40m2 altan med skruvmejsel också men det är ju ingen som gör det.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Klart du kan gräva för hand har det varit plattor förut är det säkert sand under. Och det räcker att gräva ur 10-15 cm.
Troligen är det till och med bra betalt medans du gräver, jmf med maskinhyran.
Om du har någorlunda kondition så går det säkert lika fort att gräva för hand om du räknar tiden för att hämta och lämna maskin
Har du dessutom inte be-kort måste du köra olagligt eller också betala för transporten av grävaren, och då blir handgrävningen ännu bättre betald.
 
Korvgubbe
Ja för det är ju en relevant jämförelse...
 
Eftersom marken redan är hårdgjord räcker det med att du plockar bort gammal asfalt /plattor och justerar med 0-8 (ca 3cm tjockt) för dom nya plattorna.
Du får kanske skrapa av lite under asfalten för att få plats med plattor och avjämningsgrusen 0-8.
Köp en ev.asfaltraka, rätskiva 3m och vattenledningsrör typ 4m ,2st 1tum (34mm utv) eller dim mindre 27mm.
När du förvarar rören är det viktigt att dom ligger helt jämt annars blir dom krokiga och besvärliga att använda räcker med att dom ligger ojämt över natten för att dom ska bli krokiga. Asfaltpadda får du hyra och ev. stenkap. Några andra maskiner behöver du inte. Överskottet av material lastar du på ditt släp och kör på tippen, blir kanske ett par tre släplass.
Betydligt billigare än en minigrävare, som du kanske aldrig kört, som gör att du bara skapar mer jobb än underlättar för dig.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tackar för svaren!
 
En följdfråga som nån kanske har ett bra svar på då också: hur får man på enklast sätt bort asfalt från en garageuppfart? Hyra en speciell såg eller går det att hacka bort den på nåt bra sätt?
 
Beror helt på tjocklek , oftast går det med spett och att man bryter uppåt tills den knäcks så att säga... Förmodligen har du ca 5 cm asfalt om det är garageuppfart. Den gamla asfalten är ju inget duvill " gömma" på tomten heller. Kanske esmidigt med grävare o lösflak ändå.... Det låter som Max en halv dags jobb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.