Vi har en tomt som är ganska jobbig när det kommer till gräsklippning. Har kört med handjagare ett par år, men börjar ledsna på det. Tomten - som är på 600 kvm, varav cirka 300-400 kvm gräsmatta - är väldigt kuperad och varierad, med mycket buskar, träd, rabatter, vinklar, vrår, sluttningar... Gräsytorna är inte heller av förstklassig kvalitet, utan har rätt mycket mossa och ojämnheter. Allt detta gör klippningen till ett mindre helvete. Vad skulle ni föreslå för gräsklippare till detta? Jag tänker att den bör vara lätt och smidig och kunna klippa nära kanter. Gärna också ganska tyst. Tacksam för all guidning i gräsklippardjungeln!
 
  • Gilla
larsdavid
  • Laddar…
Vid sommarstugan med mindre tomt än din, men annars kuperad och med uppstickande stenar och rabatter, har jag en luftkuddemodell typ Flymo (med elsladd). Den gör jobbet bra och det underlättar mycket att det går lika bra att dra den sidledes som rakt framåt/bakåt. Att svepa den sidledes längsmed en brant går mycket bra och att svepa runt "rundlar" likaså.
 
Jo, jag har tittat på Flymo. Stora nackdelen är att den har sladd. Våra gräsplättar är utspridda, så det blir alltför meckigt med sladd. Skulle helst ha en batteridriven eller en lätt, smidig och hyfsat tyst bensinklippare.
 
Minsta Klippon, typ. Har för mig den heter Triumph.
 
Eller en elgräsklippare. Både tysta och lätta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.