Jo men det är där totalförbrukning landar för oss också, inklusive avfuktaren. Utan avfuktaren hade det också blivit det samma för då hade uppvärmning ökat med ungefär samma som avfuktaren drar. Tack vara att golven blivit kallare, eftersom vi hade varit tvugna att vetilera grunden istället.

Alltså slutsumman är att den rellativt inte drar någon ström. Och på köpet får jag den säkraste grund man kan tänka sig!
 
Hej på er alla.
Jag var nere idag och kollade min förbrukning. På 266 dagar har avfuktaren förbrukat 866 kw. Min fukthalt ligger på 57% nu i kväll och har som mest varit uppe i 61% den senaste veckan, när jag nollställde den.
Förra året hade jag vid denna tiden en fukthalt på 75-80%, då det var som fuktigaste ute. Jag begärde då att Älvsbyhus kom och tätade mellan grund och syllen vilket dom då gjorde, vilket tydligt märks idag. Fast fortfarnde syns det glipor som dom skall få åtgärda nu innför den stundande garantibesiktningen. Fast jag begriper inte varför dom inte kan täta grunden ordenligt när dom bygger, för som det var förra året så avfuktade jag halva byn.
 
Nu blir jag helt svett när jag läser att du ska täta grunden ännu mer, bara för du ser lite glipor. Det är förenat med livsfara för dig!! :surprised:

Där måste vara lite springer så du får in frisk luft. Annars kommer du inte upp nästa gången du går ner för inspektion. Det lär bli det sista du gör.

Jag vet från mitt jobb hur livsfarligt det är med "slutna utrymmen". Skulle du få mögel eller andra organismer som förbrukar syret där nere, så märker du det inte när du går ner. Men lagom när du krypt till hörnan längs bort, börjar du känna dig dåsig, och innan du hunnit tillbaka så har du somnat för gott. Detta händer tyvärr i min bransch flera gånger om året.

Så snälla du. Sikta inte på att få det keramiskt tätt där nere. Med 50% fuktighet så har du ditt på det torra.
 
uppsss...Det var ju bra att veta. Man vill ju inte kola under sitt eget hus. :)
 
Strixx skrev:
Nu blir jag helt svett när jag läser att du ska täta grunden ännu mer, bara för du ser lite glipor. Det är förenat med livsfara för dig!!  :surprised:

Där måste vara lite springer så du får in frisk luft. Annars kommer du inte upp nästa gången du går ner för inspektion. Det lär bli det sista du gör.

Jag vet från mitt jobb hur livsfarligt det är med "slutna utrymmen". Skulle du få mögel eller andra organismer som förbrukar syret där nere, så märker du det inte när du går ner. Men lagom när du krypt till hörnan längs bort, börjar du känna dig dåsig, och innan du hunnit tillbaka så har du somnat för gott. Detta händer tyvärr i min bransch flera gånger om året.

Så snälla du. Sikta inte på att få det keramiskt tätt där nere. Med 50% fuktighet så har du ditt på det torra.

Går det att få en grund så tät?
 
Hej allaVi har bott i vårt trym nu i drygt 2 månader! Fuktigheten har gått ner sedan dag ett och har de senaste 3 veckorna legat mellan 57 och 61%. Detta trots värmeböljan som varit! Torrt och fint!
 
Tedde skrev:
Går det att få en grund så tät?
Tja... Ingen aning, men jag hade inte vågat chansa. Jag är faktiskt lite nervös var gång jag trampar ner i grunden, trots att vi har en hel del synliga småspringor.

Allt handlar ju om du har något som förbrukar syret i grunden.

När man går ner i tankar i båtar, kan dom vara dödliga trots gott om luftningsmöjligheter, då rosten i dom förbrukar syret.
 
Ett alternativ borde ju vara att tända ett stearinljus, brinner det inte finns inget syre!
 
isha skrev:
det finns fler olika tillverkare. Munters och dst är två. Dom avfuktarna som dom skiljer sig oxå i sättet somdom arbetar. Woods avfuktaren som levereras med huset är en kondensavfuktare, fungerar som ett kylskåp ungefär..
men dom som munters och dst har till krypgrunder använder sig av en rotor för att torka luften. har själv tagit upp detta med älvsbyhus som minst sagt blev rejält arg o anklagade  bland annat dessa förtagen för diverse  saker  ..   trotts att det i papperna fråna woods står att avfuktaren inte fungerar när temperaturen är under 5  grader.

Skicak ett pm till mig så  kan jag förklara mer om det är så att nån är intresserad .
Tjenare, jag kan inte skicka ett PM eftersom man tydligen inte får det förrän man skrivit minst 10 inlägg i detta forum.  :p

Jag är ändå intresserad av att höra mer ifrån ett proffs då jag är på gång att skaffa en sorpitionsavfuktare till min torpargrund på sommarstugan ute på ingarö.
Vad behövre jag egentligen?  Stugan är på 50 kvm. och frigången mellan mark och blindbotten varierar mellan 20 cm och ca 70 cm. Luftfuktigheten är HÖG men allt ser "friskt" ut, virke och plattor. Vi lider dock av sommarstugelukt uppe i huset. Känns när vi precis kommer dit. och i kläderna när vi kommit in till stan igen.

Jag hade nog i stort sett bestämt mig för en Munters. Hade dock inte hört talas om DST förut (konstigt nog eftersom jag surfat och googlat på detta ämne i flera veckor)
Har hittat hemsidan nu, dock inga priser än skall ringa i morgon.

Jag har ialla fall bestämt mig gör att inte ha en vanlig avfuktare utan sortion för att vara på den säkra sidan (slippa tänka på eländet) Har också tittat på Trygghetsvakten som är en ny lösning (www.trygghetsvakten.se) men lagt den iden åt sidan eftersom det verkar ganska kritiserat och oprövad. Intressant ekonomi dock. Både inköp och drift

Är intresserad av dina intryck, ideer och erfarenheter i detta ämne.

Mvh//jocke
 
Jag har (tror jag) till sist blivit klar över vad som gäller för att säkrast och billigast trygga klimatet i kryputrymmet under kåken.

Nu har jag kombinerat tre olika lösningar
1. Trygghetsvakten www.trygghetsvakten.se
2. Krypgrundsisolering www.lfs-web.se
3. Luftsolfångare www.solarventi.se
Pris - 17.340kr
Beräknad elkostnad per år 100-200kr max!!!

När solen skiner arbetar luftsolfångaren in varm luft i krypgrunden, genom en backventil i södra delen av grundmuren (trygghetsvakten pausar då).
Krypgrundsisoleringen gör att den varma luften från luftsolfångaren inte kyls ned och kondenserar, utan istället avfuktas blindbotten finfint.
När solen inte skiner och det blir för fuktigt träder Trygghetsvakten in och värmer tills faran är över. Värmen från Trygghetsvakten går inte ner i marken då isoleringen ligger där. En helt öppen ventil finns i norra delen av grunden vid trygghetsvakten huvudenhet. Övriga ventiler är tätade, förutom den vid luftsolfångarens backventil.

Vintertid ventileras fukten ut genom det öppna ventilationshålet och därför behöver inte trygghetsvakten gå alls då.

Detta måste enligt min mening vara den billigaste och säkraste lösningen på problemet, då sett till bostadens totala energibehov, golven har blivit bra mycket varmare.

Nu slog jag grannen på fingrarna. Jag/vi har slagit vad om att jag skulle kunna klå hans låga förbrukning med hans installerade Trygghetsvakt. Nu lyckades jag efter många experiment!!

Ha ha... Greger kära granne nu klådde jag dig!

MVH Bengt
 
Inger P :s massiva hatkampanj mot krypgrunder har pågått länge, dock är det så att krypgrund med avfuktare funkar, vare sig Inger vill det eller ej!
 
Fukten bör inte överstiga 60% RH, gör det det är det fel
någonstans. Grunden djupare än 70 cm, felaktig fyllning dvs kappillärbrytande mtrl minst 20 cm skall gå ut under grunden plastfolien skall vara tätad met mur o genomföringar, Har ni byggt med PALAB så kolla upp detta det är dolt fel, Hör av er om ni vill ha hjälp vad som gäller, fyllning runt dräneringsledn är viktigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.