Hej!
Jag undrar vart man kan köper lite 'exotiskare' trä än furu, ek och gran. Är ssk. intresserad av valnöt, björk och korsbär. Hitta på nätet inga (åter-) försäljare som levererar till privatpers.
Har självklart också frågad hos lokal bygghandlare som skulle kunna beställa men till priser som gör en medvetslös.
Hålla på med lite möbelsnickeri, oftast ply eller MDF men är sugen på att bygga något riktig massivträmöbel.
Tips mottages tacksamt!
 
Calexico wood har mycket blocket annonser, tyvärr svarar dom varken i telefon eller på email så jag har aldrig lyckats få köpa något av dom så jag vet ej hur kvaliteten är
 
Jag har handlat av dem, smidiga! Det är egentligen kärnsund woodlinks försäljningskanal till privatpersoner. Man hämtar på deras lager.
 
Det är väldigt svårt. Jag fick kontakt med en lokal snickare som kunde beställa men annars var det bara via Blocket annonserna men det var väldigt svårt att få det med frakt (eller frakt till vettigt pris snarare) så det blev aldrig någon affär där.
 
Har du maskinpark att ta hand om massivträ, rikt o planhyvel, bandsåg osv? Om inte hade jag gått till lokala snickeriet o köpt färdighyvlat i rätt dimensioner. Om du har allt du behöver och "bara" behöver hitta nåt ställe att köpa från hade jag också köpt från närmaste snickeri alternativt letat upp närmaste brädgård som säljer det du är ute efter. Vet inte om det finns någon sådan i Dalarna...? Köpa osedda plankor på internet hade jag inte gjort om jag inte varit rejält desperat.
 
  • Gilla
Martinm1
  • Laddar…
Bröderna Holm i Sala har "slöjdbutiken" - http://www.holmtravaror.se/default.asp?PageID=528
Öppen för privatpersoner på fredagar.

Det vimmlar inte av brädgårdar som har valnöt på hyllan för gemene man att kika på.
Ola C`s tips om att besöka närmsta finsnickeri är väl det första och enklaste steget.

Brukar själv handla hos Fredrikssons i sthlm, men är tveksam till att de säljer till privatpersoner.
De brukar ha valnöt, björk och körsbär på hyllan iaf.
 
bröderna holm i sthlm kan man i alla fall handla som privatperson. Tror till och med att det går när som helst där.
 
ABI trä har väldigt bra sortiment på planhyvlat. De är inte billiga dock.
I Göteborgsområdet finns även ädelträlagret. Jag har köpt riktigt fin björkplywood där, de har även en del massivträ, mest teak dock!
 
Om du hade bot i trakterna runt Göteborg så kunde jag hjälpt till. Sågar egentligen bara för husbehov. Men kan alltid försöka att hjälpa till om det är mindre mängd man söker.
Jag sågar al, alm ask,asp, björk, ek, en, hassel, hägg, lönn och naturligtvis gran o tall eller annat man hittar i skogen.
När jag sågar till mig själv så sågar jag mellan 1-2tum och ofta okantat eller 8-12tum breda plank.
Har inte någon tork en men det är på G hoppas jag. Så det jag har nu är luft torkat.
Eller snarare det mesta är inte torkat en.
 
Jag har handlat stavparkett i ek av Calexico Wood som har väldigt stort sortiment av lite mer exotiska träslag. Jag vet inte hur deras kundtjänst är när det gäller den sortens produkter, men med parketten har de varit mycket bra.
 
Tack, mina herrar. Ska kolla lite o.s. sidor.
 
Tack så mycket, chakanp!
 
  • Gilla
chakanp
  • Laddar…
teed teed skrev:
Om du hade bot i trakterna runt Göteborg så kunde jag hjälpt till. Sågar egentligen bara för husbehov. Men kan alltid försöka att hjälpa till om det är mindre mängd man söker.
Jag sågar al, alm ask,asp, björk, ek, en, hassel, hägg, lönn och naturligtvis gran o tall eller annat man hittar i skogen.
När jag sågar till mig själv så sågar jag mellan 1-2tum och ofta okantat eller 8-12tum breda plank.
Har inte någon tork en men det är på G hoppas jag. Så det jag har nu är luft torkat.
Eller snarare det mesta är inte torkat en.
Har du utökat såg- och torkverksamheten? Lurar på att bygga spaljé till trappa i Ask och är således på jakt efter hyvlad kvadratisk stav!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.