image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har köpt en markis som jag nu inte vet hur jag ska sätta upp eftersom vårt tak där den ska fästas har en lutning på 45grader (eller snarare 315grader). Den konsol vi köpt kan justera 8-45grader men åt "andra hållet" och inte som vi behöver. Är ute efter tips på hur jag ska sätta upp markisen. Har både väggkonsoller och takfotsfästen men ingen av dom duger.
Tar tacksamt emot tips
 
Bygg några distanser som passar lutningen. Måla dessa som takfoten så blir det bra tror jag!
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Funderade först på det ja men visste inte om det skulle funka. Alltså en kloss som jag delar diagonalt så jag får en vertikal yta, eller?
 
Är det en stor markis? Man vill ju gärna inte att den ramlar ner ifall det börjar blåsa
 
Jag hade nog byggt en lång kil som är anpassad efter vinkeln. Så att markisen sitter tillräckligt. Det bör ju sitta en regel på cc120 (takstol). Då får du ganska bra fästpunkter
 
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
Ja det lät smart, en lång kil på 4 Milla lång som markisen. Får åka till bygghandeln nu och kolla:) Tusen tack för bra tips!
 
Jag hade inte fäst i enbart fotbrädan, det blir ganska bra moment i en markis. Risken är att fotbrädan slits ner om det kommer en rejäl vindpust. Jag hade nog demonterat fotbrädan och sett till att det åtminstånde sitter en rejäl regel bakom. Helst bör den vara infäst i takstolarna med kraftiga vinkeljärn också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.