Hej,
En teoretisk fråga.

Du bygger nytt badrum. Entreprenören ansvarar ju i 10år. Innebär det att det aldrig kan bli en försäkringsskada de första 10 åren?

Försäkringsbolaget kommer väl vid skada flytta ansvaret mot Entreprenören? Eller?

Jag minns dock när vi flyttade in i ett hus som var 2 år gammalt, då fick vi en vattenskada som IF reglerade. De drog inget i vem entreprenören var. Nu har vi reparerat annat badrum med Moderna. De har gett info till oss att om det nu blir problem (inom 10 år) skall vi vända oss direkt till entreprenören.

Detta får mig att fundera på om vi bör, efter skadan nu, byta försäkringsbolag?
 
Du kan absolut få en ersättningsbar skada i ett våtrum de första tio åren.
Du har per automatik två års garanti på det jobb som entreprenören utfört (genom Konsumenttjänstlagen); så inom den tiden ska du vända dig dit först. Därefter är det antingen försäkringen eller entreprenören. För att försäkringen då ska komma i fråga i första hand förutsätter det två saker: 1, att skadan beror på att entreprenören varit vårdslös och 2, att entreprenören finns kvar.

Om du får en skada; beroende på förutsättningarna kan försäkringbolaget ersätta skadan och sen regressa mot entreprenören.
 
Ok. Låter sunt. moderna har dock informerat oss att om vi får en skada de närmaste 10 åren ska vi inte ens vända oss till dem utan direkt till entreprenören.

Jag tänker att om det blir problem så snabbt så kanske man vill ha en oberoende (försäkringsbolag?) som i alla fall utrder skader skadeorsak och fukt......annars kommer väl klåparn tillbaka och vill laga golvbrunnen med silikon??
 
Om det döms ut som "icke fackmässigt"? Är det tio år då? .......dessutom har vi uppmärksamnat flera fall av falskt intygande på egenkontrollerna. Vi har försökt göra vårt bästa, med besiktningsman och allt.
 
Byggaren ansvar enbart för att jobbet är utfört på ett korrekt sätt. Sker en skada, pga att felaktigt utfört arbete ställs givetvis byggaren som ansvarig. Detsamma gäller material valt/godkänt av byggaren.
Men skador kan uppkomma även i nya, korrekt utförda badrum. Exempelvis stopp i avloppen med följd av översvämning. Därför klarar man sig inte utan försäkring. Däremot blir ofta premien betydligt billigare, så länge det finns garanti som täcker vissa delar.
 
O
Men om badrummet är korrekt gjort så borde inte en liten översvämning pga ett avlopp resultera i några vattenskador....
Inte i badrummet...
 
Byggis1976 skrev:
Ok. Låter sunt. moderna har dock informerat oss att om vi får en skada de närmaste 10 åren ska vi inte ens vända oss till dem utan direkt till entreprenören.

Jag tänker att om det blir problem så snabbt så kanske man vill ha en oberoende (försäkringsbolag?) som i alla fall utrder skader skadeorsak och fukt......annars kommer väl klåparn tillbaka och vill laga golvbrunnen med silikon??
Vem står som beställare för jobbet? Du eller Moderna? Om det är du som är beställare har dom delvis fel i sitt påstående; du kan vända dig dit, men då är vi tillbaka på de två förutsättningarna som jag skrev om i mitt första inlägg. Om det är Moderna som beställt jobbet åt dig gör dom det extremt enkelt för sig och jag påstår att dom har fel även då. Om du får en skada inom tio år ska du vända dig till försäkringsbolaget.

Du kan vända tillbaka frågan till Moderna; vad dom grundar sitt påståendet på; det skulle vara mycket intressant att veta.
 
Redigerat:
Ja, jag skall undersöka saken vidare efter slutbesiktningen.

Moderna står enligt deras vilkor alldrig som beställare det gör vi. Vi har skrivit avtal, kommer få egenkontroller och betalar "vår" del (tilläggsaker o självrisk) medan Moderna betalar den största delen.

Moderna har förmedlat byggaren. Han är ok, men underleverantören (plattsättare) slarvade en hel del. Vi känner till flera avsteg, men dessa kommer självfallet inte tas upp på någon egenkontroll och vår besiktningsman kan inte så mycket göra då besiktningen förlitar sig delvis på papper och att de faktiskt har rättat fel (som de intygar) från för besiktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.