Hej!

Jag köpte ett en fastighet för 3,5 år sedan. Jag fick då en värdering och ett lånelöfte på 750 000 kr, och köpte sedan fastigheten för 510 000 kr. Den är på 3 rok, 100 kvm och 7500 kvm tomt. Huset ligger på landet några mil från närmaste stad, i ett ganska opopulärt område.

Nu planerar jag att bygga ut huset med ca 25 kvm. Det ska bli ett helt nytt badrum och ett sovrum. Så jag pratade med mäklaren som sålde huset till mig, och bad om en värdering för för banklån. Jag fick då en värdering på 750 000!

Jag räknar med att utbyggnaden kommer kosta någonstans mellan 450-550 000 kr att göra.

Är det rimligt att mitt hus skulle ha sjunkit flera hundra tusen i värde sen 2011?
Generellt har ju bostäder stigit i värde senaste åren.

Tilläggas bör kanske att mäklaren inte kom ut och tittade på huset för värderingen, utan bara gjorde nån sorts schablonvärdering.

Hoppas någon kan svara mig!
/Ylva
 
Vad går grannfastigheterna för pris?
 
Köpte du inte huset för 510 och nu värderas det till 750 igen? Då har det väl inte minskat med flera hundra tusen?

Sen är det som du skrivet ett opopulärt område, det gör sitt. På landet. Du kanske inte gjort något direkt med huset. Alla hus stiger inte fort i värde.

Men hör med någon mer mäklare, titta vad hus i närheten gått för.
 
Redigerat:
När du köpte för 510' var väl den ursprungliga värderingen 750' alldeles för högt …
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Om de värderade huset till 750 000 då, och de värderar det till samma värde efter att jag har ökat ytan med 25% och byggt ett stort badrum, så måste väl huset i dess befintliga skick ha sjunkit i värde rejält?
Eller tänker jag fel?

Andy78: Det är svårt att säga... Det säljs mest sommarstugor i närheten och de går för 300-450000 ungefär. De flesta av dem är på 2-3 rum och ca 55-80 kvm.
 
Tillgång och efterfråga...det finns nog flera omr i Sverige där huspriser står stilla eller sjunker.
Söker man på villor i Dalarna får man 203 träffar på hus upp till 750 000, och då är inte sommarstugor med....
 
Värdet på din fastighet var 510.000:- när du köpte det, inget annat. Sen kan man ju uppskatta ett annat värde med en värdering, men det är ju en uppskattning och inget annat. Bara för att någon säger att ditt hus är värt 750.000:- betyder det inte att det faktiskt är det.

Det är nog en ganska vanlig missuppfattning att man kan kosta på en fastighet en viss summa och automatiskt öka värdet lika mycket, så är naturligtvis inte fallet. Lägger du 550' på din fastighet betyder det inte nödvändigtvis att någon är beredd att betala 550.000 mer för den.

Din (TS) frågeställning kanske istället borde vara "Varför ökar inte värdet på min fastighet lika mycket som investeringen?" och följas av resonemang om hur utbyggnaden kan göras annorlunda och/eller billigare. Du ökar ytan med 25% men kostnaden ligger ju runt 100%.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Taxeringsvärdet är en bra indikator, om det är 5-600 tusen så har nog mäklaren rätt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ibland är det faktiskt så att huset är värt mindre än byggmaterialet :(
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Känns lite riskabelt att låna upp en 500000:- + inköpsvärdet på 510000:-, när husen ligger på 750 000:- i värde som max! Då är ju risken stor att du går back rejält den dagen du vill sälja. Skall du bo där resten av livet så spelar det ju mindre roll!
 
Tack för era svar!
Då förstår jag lite bättre hur det fungerar!

Jag planerar att aldrig sälja huset. Jag har funnit mitt drömhus och det ger jag inte upp! 😊
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Många områden i Dalarna (ute i skogen) där hus inte är mycket värda.

Upp till tre mil i närheten av Borlänge eller Falun är det skyhögt, likaså Tällberg.
 
Mitt hus ligger 2,5 mil från Borlänge och 2,5 mil från Ludvika.
Men det verkar som att jag får acceptera att jag inte kommer få någon vettig värdering på det. 😔
 
Varg skrev:
Mitt hus ligger 2,5 mil från Borlänge och 2,5 mil från Ludvika.
Men det verkar som att jag får acceptera att jag inte kommer få någon vettig värdering på det. 😔
Men hur många värderingar har du gjort 1?
Låt banken som ska låna ut pengar göra en värderingar av det, anser de att det är värt mer så får du sälert låna pengar.

En mäklares värdering över telefonen är otroligt generell.
 
Jag har enbart gjort en värdering. Ska träffa en mäklare till i veckan.
Men om det är som Strip skrev att värdet är den summa som jag gav för huset, så känns det hopplöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.