Hej,

Jag tänkte göra väggarna i mitt garage och uthus släta, de är idag siporexblock med rejäla skarvar. Att putsa allt känns lite väl påkostat för ett garage/uthus, så jag undrar om det finns något bra spackel att släta väggarna med och sedan måla direkt därpå?

Någon med en bra idé?

IMG_1149.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gipsputs/bruk
 
Tänkte att det kanske är lättare att fästa upp gipsskivor med kakelfix. Finns det några risker med en sådan lösning direkt mot yttervägg i icke uppvärmt utrymme?
 
M
Varför inte foga blocken med bruk och sedan måla? Billigt, enkelt...

Det går att köra med tårtsprits om bruket är tillräckligt löst och sedan borsta över fogarna efter en stund, efter att man smetar ut bruk med borsten och innan det härdat för mycket.

Vill du leka murare på riktigt så kan du köa en iläggsslev och en fogslev och pressa in bruk innan ovan nämnda borstning.

B- eller C-bruk skulle jag använt.
 
Hur tjock, eller snarare tunn, fog kan jag lägga med C- och B-bruk? På sina håll är där upp till 70 mm djupt, på andra platser blott 2 mm djupt.
 
M
vanligt bruk har 3mm ballast. Blir kanske för mycke jobb att skrapa ur de grundase ställena lite, mosvarande mycket krångel blir det nog om du använder finbruk på de ställena istället.
 
Så gipsbruk kanske är ett vettigt alternativ ändå?
 
M
Robotrobert skrev:
Så gipsbruk kanske är ett vettigt alternativ ändå?
Ja, hade jag inte tänkt på, även missat det inlägget. Jag har levt med uppfattningen att man inte skall använda gipsbruk där det finns risk för tillskjutande fukt, t ex insida av ytterväggar, men producenterna verkar tycka att det är lämpligt där. Så kör på det du. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.