Ska snart dra igång med at isolera vinden. Ska spruta med lösull. Måste ju säta skivor mellan takstolarna så att det blir en luftspalt. Frågan är då vad ska jag använda mig av för skivor där?
 
Masonite blir väl billigast. :)
 
Tackar. Och sen kanske någon form av ventil vid hofsen?
 
Om du väljer masonit så snåla inte på luftspalt reglarnas bredd. Det är bra att ha brett att spika i. 25mm är för smalt. Välj minst 28*45.
/CC
 
Kan jag inte skruva dom direkt i takstolarna? Eller blir det för mycke spalt då?
 
Jag förstår inte frågan riktigt.
Luftspalt ska vara ca 25-35mm mellan isolering och råspont (om du nu har råspont). Man sätter oftast en list i hörnet vid takstol och råspont. Det är denna listen jag pratar om. Samma typ av list ska också sitta i mitten för att inte masoniten ska bukta ut. Det finns riktyigt bra byggbeskrivningar på isoler bolagen hemsidor. Du har redan fått några bra länkar såg jag. Bland annat denna:
http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/roofs+renovation/default.asp
/CC
 
Måste jag fästa skivan i en läkt? Kan man inte fästa den direkt i takstolen?
 
Jag kan inte riktigt se framför mig hur det skulle gå till. Jo om du först sätter dit luftspalten innan du lägger yttertaket, men det är inte aktuellt i ditt fall. :)

Utifrån spikar man masonitskivorna direkt på takstolarna. Sen spikar man en distand 45*45 ovanpå varje takstol. Sen monterar man råsponten och takpapp. Från insidan kan man sen enkelt isolera direkt mot masoniten. Montaget blir mycket enklare.

Använder man pappskivor istället för masonit, har dom en vikt flärp som man enkelt häftar fast direkt i takstolen, det är kanske det du tänker på?
/CC
 
Det är ju tilläggsisolering det handlar om, om det hjälper? Har cirka 10cm spån nu. Det bör räcka med 40cm lösull då?
 
Har varit uppe på vinden idag och städat bort alla gamla mattor. Tänkte då på att det kanske är dumt at isolera innan jag vet hur jag ska ha det i övriga rum i huset. Tex. nu går antennsladden från antennen på taket ner på vägger och in i ett rum. Smidigare kanske att dra den på vinden och föredla den på övriga rum där uppe? Borde ju vara lättare at göra sådant innan jag isolerar
 
Du kan ju alltid förbereda. tex dra VP rör ner iallarum. en grövre modell eller 2 mindre så du kommer ner med både Larm sladd, Tv-antenn, data-kabel. Sen är du ju ganska rustad för framtiden..! :)

 
Förbereda är perfekt innan tilläggsisolering. En liten varning bara: Om något VP-rör går upp ovanför isoleringen samt sticker ner i våningen så måste du täta det. Annars kommer värmen från rummet att stiga inuti röret och när värmen kommer upp på vinden kommer luften att kondensera i röret och det blir fukt som kan rinna ner i rummet. Lite ull i båda ändar så läne gör susen.
Tartan
 
Tackar för alla bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.