Hej!
Vi tänker på bygga en SMV villa ut på landet (Jönköping) och undrar om nån har eferenhet med det. Vi undrar om vattentryck har varit bra och om de hade provat vatten innanr? Var jorden testad? Hur blev det med internet? Finns det möljigt med SMV att få insolerad väggar? Tack på förhand!
 
Redigerat:
Jag antar att det handlar om att borra en ny brunn efter vatten? Om Smålandsvillan står för det så antar jag att de anlitar en extern borrare och ger samma villkor som dessa brukar göra, nämligen att de garanterar att du får vatten, men inte vilken kvalitet det har.
Den bästa indikationen på vattenkvaliteten får du nog genom att höra med de närmaste grannarna, men inte heller det ger ju några säkra garantier...
 
Vattentrycket sägs väl vara generellt lägre i enskilda brunnar än med kommunalt iallafall.

Internet är väl beroende på vad som finns i området, har grannarna fiber eller bara 4G?
 
Trycket från en enskild brunn beror ju mest på vad man ställer in tryckvakten på, förutsatt att man har en tillräcklig pump och rördimensioner.
Här hemma så har vi mellan tre och fem bar i tryck, och det är nog inte sämre än vad det normalt sett är i det kommunala nätet.

Däremot så kan ju en liten volym i hålet i samband med dålig tillrinning göra att det tar slut på vatten om man gör stora uttag, så det är ju aldrig fel att se till att borra med en stor diameter...
 
.
Tack för all svar. Jag antar att vi måste prata med grannarna om vattenkvalite och internet. Polyene, har du SMV?
 
Hej

Dessa frågor får rekommenderar jag att du ställa till den säljare som ha entreprenaden åt SMV. Alltså den som säljer, planerar och bygger huset åt er. Det ni frågar om är delvis även beroende på vad ni vill betala.

Vattentrycket är som vanligt och helt beroende på vad man ställer in hydroforen på för arbetstryck. Kvalitén beror helt på geografiska förutsättningar. Normalt så borrar man en brun. Man kan innan kolla om det finns några hus med brunnar i närheten som man kan få referens mot. Kan behövas en reningsanläggning om kvalitén inte är bra.

Internet är helt beroende på vad som finns i närheten och vad man vill betala. Oftast är man hänvisad till ADSL via tele jacket om det inte finns något bynätverk i närheten.

Vill man ha en markundersökning gjord innan bygget så ligger det garanterat inte i leverans priset utan kostar extra.

Tro inte SMV leverera med isolerat snedtak från fabrik. Men oftast erbjuder säljarna det för en ca 100 till 150 tusen beroende på modell och krav!

//Calle
 
CalleSpeed skrev:
Hej

Dessa frågor får rekommenderar jag att du ställa till den säljare som ha entreprenaden åt SMV. Alltså den som säljer, planerar och bygger huset åt er. Det ni frågar om är delvis även beroende på vad ni vill betala.

Vattentrycket är som vanligt och helt beroende på vad man ställer in hydroforen på för arbetstryck. Kvalitén beror helt på geografiska förutsättningar. Normalt så borrar man en brun. Man kan innan kolla om det finns några hus med brunnar i närheten som man kan få referens mot. Kan behövas en reningsanläggning om kvalitén inte är bra.

Internet är helt beroende på vad som finns i närheten och vad man vill betala. Oftast är man hänvisad till ADSL via tele jacket om det inte finns något bynätverk i närheten.

Vill man ha en markundersökning gjord innan bygget så ligger det garanterat inte i leverans priset utan kostar extra.

Tro inte SMV leverera med isolerat snedtak från fabrik. Men oftast erbjuder säljarna det för en ca 100 till 150 tusen beroende på modell och krav!

//Calle
Tack Calle. Ska försöka prata med säljarna. En annan fråga, har du nått förslag på hur vi kan föhandla priset ner lite? Vi har redan tänkt att göra så mycket arbete själva att vi kan, men ändu är det lite mer än vi vill betala. Tack.
 
Nej, vi byggde med Trivselhus för några år sedan.
Vi tog själva huset helt på generalentreprenad, men ordnade allt runtomkring själva. För borrning av brunnar för vatten och bergvärme så tog jag in offerter från fyra-fem olika företag, men det var inte så särskilt stor skillnad i pris.
Om du är orolig för att få slut på vattnen så är det bra att sikta på ett grovt hål, då är det även enklare att få i en ordentlig pump. 140mm i diameter och 75 meter djupt har vi.
Smålandsvillan brukar väl kunna snåla in på vissa ställen, så jag rekommenderar att du kollar upp vilken dimension de borrar med innan du beställer borrningen genom dem.
 
Redigerat:
Polyene skrev:
Nej, vi byggde med Trivselhus för några år sedan.
Vi tog själva huset helt på generalentreprenad, men ordnade allt runtomkring själva. För borrning av brunnar för vatten och bergvärme så tog jag in offerter från fyra-fem olika företag, men det var inte så särskilt stor skillnad i pris.
Om du är orolig för att få slut på vattnen så är det bra att sikta på ett grovt hål, då är det även enklare att få i en ordentlig pump. 140mm i diameter och 75 meter djupt har vi.
Smålandsvillan brukar väl kunna snåla in på vissa ställen, så jag rekommenderar att du kollar upp vilken dimension de borrar med innan du beställer borrningen genom dem.
Ok, tack så mycket!
 
Hej

Det bästa sättet att pruta är att ha kalkyl från någon mer tillverkare. Kontaktat en säljare för Älvsbyhus och få en kalkyl på så likt hus som möjligt. Den är troligen lägre eller likvärdig. Använd sedan det för att prisförhandla. Det är på tillvalen som man lättast kan förhandla med eller ned priset på. Men snåla inte på fönster eller takkupa till övervåningen om ni inte ska montera dom själv. Sedan kan man köpa huset målningsförberett vilket innebär man få måla huset själv utvändigt, tapetsera, lägga golv och sätta lister själv. Inreda övervåning själva ni sparar minst 200 tusen kr på det. Övrigt är mitt tips att bara köpa huset från SMV och själv handla upp trädgård, garage, övervåning vatten, och grunden själv. Men det gäller ha lite koll på vad man gör då.

//Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.