Hej,

Tror mellanbjälklaget i mitt hus från -65 är av siporex eller någon annan form av porös betong.
Materialet är lättbearbetat vilket har gett mig idén om vattenburen golvvärme i först och främst badrummet utan att höja golvnivån nämnvärt.

Borde det inte gå att fräsa ur spår i siporexen för golvvärmeslangen?
Vilken dimension på golvvärmerör blir lämplig?
Golvvärmeplåtar borde man i det här fallet klara sig utan, eller?


 
"Så tätt som möjligt" går väl emot "gott om plats runt slangen"?
Förstår inte riktigt...

 
Hmm...jag undrar som du kommer då djupt ner så att rören får plats utan att stöta på armering.....
 
Armeringen ligger en bit ned, är tänkt att det skall gå att fräsa in tex elrör.... skulle gissa på ca 25mm.
 
Skulle de gå att fräsa små spår, lägga i golvplåt och sen rör och sen flytspackla över hela skiten, kanske en centimeter eller så? Vad tror ni? Fäster flytspacklet på plåtarna? Kanske putsnät som häftas fast skulle hjälpa också.
 
Visst golvplåten kostar pengar men om det går med golvplåt OCH spackel så blir det bättre antar jag. Min fråga var endast om det går? Jag är lite osäker på hur bra det egentligen blir att fräsa spår i siporex och sen hälla på spackel. Slangen kommer ju att ha "nästan direktkontakt" med siporex till stor del. Det är ju endast rakt uppåt som man får lite spackel. Under och på sidorna blir det ju inte så många millimeter. Sen har vi ju det här med bygghöjd också... Alltså, är det nån som provat med plåt och spackel?
 
Jag antog att det skulle vara bättre eftersom mindre värme går till siporexbjälklaget om man har plåtar. Sen vet jag inte om tråden handlar om pengar/kostnad. För min del undrar jag endat över vad som blir bäst. Det hela beror ju också på vilka ytor vi pratat om. Men framförallt så kvarstår min fråga om det går att köra spår, plåt, slang och spackel ovanpå. Jag vet att man normalt inte har spackel om man har plåtar. Men om det är i ett badrum och man vill hålla nere bygghöjden och få ett så värmeffektivt golv som möjligt så så tycker i vart fall jag att det inte är aktuellt att fräsa spår, lägga plåt, slang, golvgips, ev. spackel (?) och klinkers.
 
Hejsan

Är inne på samma sak som du och fräsa i mitt lättbetong bjälklag i badrummet vill oxå ha plåtar för att fördela värmen bättre men vet som sakt inte om det går att flytspackla på plåten. Har du fått reda på om det går ?
 
synpunkter skrev:
Jag antog att det skulle vara bättre eftersom mindre värme går till siporexbjälklaget om man har plåtar. Sen vet jag inte om tråden handlar om pengar/kostnad. För min del undrar jag endat över vad som blir bäst. Det hela beror ju också på vilka ytor vi pratat om. Men framförallt så kvarstår min fråga om det går att köra spår, plåt, slang och spackel ovanpå. Jag vet att man normalt inte har spackel om man har plåtar. Men om det är i ett badrum och man vill hålla nere bygghöjden och få ett så värmeffektivt golv som möjligt så så tycker i vart fall jag att det inte är aktuellt att fräsa spår, lägga plåt, slang, golvgips, ev. spackel (?) och klinkers.
När det gäller plåten är det bra att förstå att den inte ger en "riktningsverkan" åt värmen. Bara för att man lägger plåten under så skärmar den inte av nedåt så att all värme går uppåt. Plåten SPRIDER värme och gör att vi kan ha större avstånd mellan slangarna utan att få värmerandiga golv. Om du gjuter in slangen är värmeledningen så bra i betongen/flytspacklet att du inte behöver plåtar.

Angående slangdimensionen så tycker jag du ska läsa på lite på tex Wirsbos sida så du är klar över ev begränsningar vid användning av klenare slang. Man kan inte lägga tex 12mm slang hur som helst - slinglängden är rätt begränsad.

Angående konstruktionen: Om jag får fantisera lite utan att ha alla fakta klart för mig, samt bortse från kostnaden och prioritera bygghöjden så skulle jag föredra att :

*Fräsa lite i siporexen så att rören kommer ner en bit (15mm kanske?)
*flytspackla över hela ytan och se till att det finns ett par centimeter spackel ovan slangarna.

*Kanske* skulle man fakiskt kunna ha mindre spackel ovan slangen om man tex naglar fast slangen i siporexen med uppochnervända plåtar (utan att fräsa), men det är jag inte säker på - kanske intressant att forska lite i.

Innan arbetsstart skulle jag verifiera hur Maxit och Co ser på detta med flytspackel på siporexbjälklag, samt språka lite med Wirsbo om lösningen.

Har du ett rum på 50kvm att fixa kanske man skulle vilja undvika att fräsa (det låter inte så roligt) ränder i siporexen.
 
Det var två år sedan någon postade något i den här tråden, men jag är lite nyfiken på någon gjorde något liknande.

I Yxhults lättbetonghandbok beskrivs tre metoder för golvvärme och lättbetongbjälklag:

http://www.lithsystem.se/yxhult/pdf/inst_s69-74.pdf

En variant som jag är intressrad av för mitt hus är att man fräser spår i den armeringsfria zonen av elementen och lägger golvvärmeplåtar och slang och därefter lägger man "skivgolv". Är parkettgolv att betrakta som skivgolv månne?

Jag kan ingenting om golvvärmeläggning men kan det inte vara svårt att få golvvärmeplåtar och slang att hålla sig på plats innan man fått på övergolvet?

Kan det bli problem om slangen passerar en skarv mellan två bjälklagselement? Det är ju inte en helt stum yta. Elementen rör ju sig en aning mot varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.