Langbein
Totalkalkyl klar?
« Svara #9 Den: Idag kl 11:10 »

--------------------------------------------------------------------------------

den 17. sept 2005 kl 22:25, Annaman skrev:Efter moget övervägande verkar man kunna räkna på 10.000/m2 för 150m2 hus = 1,5
Spränga bort 2-3 kubik 150.000
Oinredd Råkällare 350, inkl. det golv också då?
Oförutsett och inreda källare ½ mkr
Summa 2,5
Tomtpris 2-2,5
Så hamnar man inom 5 och bör helst vara max 4.

På bygget sägs 50% vara material och 50% folk, utländskt folk 50% billigare, material -25%= minus 37,5%. På 2 mille blir det 750 lakan om möjligt och man kan landa på 4 mer eller mindre om man jobbar själv etc.

Verkar det stämma?
Ska bara kolla marknadspriser också, intill har man sålt ett gammalt som ovanstående för 3,5. Nya 135m2 utan källare och mindre tomter för drygt 3. En lite större 200m2(?) tvåplanare ska säljas för 4.



"Nej det verkar inte stämma"

Vad är det som inte stämmer?
 
Langbein
Vivi skrev:
Spränga och frakta bort är DYRT (=ger billigare tomt). Är tomten värd priset? Vad är speciellt? Bara området, eller utsikt också?

De fastighetsförsäljningar du jämför med, hur gamla är husen? STOOOOOOR skillnad på nybyggt/70-talshus...
Man behöver inte spränga till källarlöst, men vi vill nog hellre ha källare än 2-planshus, för att få in stort garage och ev. innepool nu eller senare.

En nästan plan hyfsat stor hörntomt centralt nära sthlm har vi sökt länge och bor på samma väg nu, ganska praktiskt att bo nära. Jag har bott intill och hur bra läget är vågar jag knappt skriva ::) Nästa steg är sjöutsikt eller sjötomt som vi inte vill ha med småbarn. Vi har sett ett drömställe med sjöutsikt och utepool för 9 miljoner i avkroken Djursholm, det var för dyrt men kostar nu 11 med samma ägare.

Intill tomten här såldes just 300 kvm totalyta ombyggt 70-tal för 3,5, en husfirma ska sälja ett nytt på liten tomt för 4, en annan ska sälja flera mindre intill för drygt 3. Dyraste härute var 400kvm Eurohus men 25 år gammalt i toppskick, med liten innepool och dubbelgarage etc. Då hamnar jag på 4-5 för en bra tomt och ett hus lite över det vanliga idag.
 
Förstår egentligen (fortfarande) inte vad Du är ute efter. Det känns som att Du vill kunna bygga ett hus och veta att Du får igen pengarna om Du säljer det direkt efter inflyttning. Eller iaf sälja med så liten förlust som möjligt. På sätt och vis sunt, men det kräver också att Du i rimlighetens namn kan göra en ganska träffsäker prognos för hur fastighetsmarknaden ser ut om ett år. Dvs när huset är klart.

Du höftar ganska rejält med vissa parametrar ("grannars hus för mellan 3-4") utan att analysera särskilt noga vad som skiljer de olika objekten åt. I nästa andetag försöker Du pressa ned timtaxan hos gästarbetare för att rätsida på kalkylen.

Du kan inte räkna fram vad Ditt hus kommer att säljas för när det är klart, i det läge Du är nu.

Gör istället en katastrofkalkyl och se hur den egentligen påverkar Din långsiktiga.

Annaman bygger köper en tomt (2.5) och bygger ett hus (2.2). Fastighetsmarknaden i Fjollträsk sviker Annaman som tvingas sälja sitt hus precis när det är klart för 3.9 (förlust 17%). Annaman har förlorat 2.5+2.2-3.9=0.8

0.4 av Annamans förlust på affären är avdragsgill och kommer således att minska Annamans skatt detta taxeringsår högst väsentligt. Låt oss säga att det minskar Annamans skatt med 0.15 för att undvika att spekulera i Annamans årsinkomst.

Summa summarum Annaman gör en förlust på 0.65

Om Annaman kan hantera en förlust på 0.65, dvs Annamans kontantinsats i bygget ligger i dessa regioner, så skulle jag anse att Annaman har relativt bra möjligheter att gå vidare med sitt liv.

Jag kommer inte ens föreslå möjligheten att Annaman om det riktigt kniper kan flytta till något av sina övriga tre residens belägna utanför rikets gränser; för det hör inte till en strikt ekonomisk kalkyl.

 
Langbein
Vivi skrev:
Hm, det låter ju som att ni verkligen vill ha den tomten, det kan kosta... Det finns kanske fler som vill bo där?
Men med tanke på att du även ser det som en investering och inte som att ni ska bo där för resten av livet så kanske ni ska bygga ganska exklusivt. Då behåller fastigheten sitt värde över tiden. Ni verkar ju dessutom ha plånbok för det :).
Denna länk minns jag sedan gammal diskussion i forumet: [länk]
Ett sådant här tänk kanske kan passa dig?
Bud 2 nu men racet börjar och vi kan missa den. Ingen fara då vi bor rätt så bra men just en sån tomt har vi sökt länge, då får man offra lite extra och vara kreativ med tiden för att hamna rätt. Plånboken är begränsad, drömmen om Spanien eller liknande lever kvar, då kan man börja känna sig fattigare ::) :p
Ross har vi sett förr som plasthus, ska kolla hur de är, verkar lättbyggt.
 
Langbein
Don Tom skrev:
Förstår egentligen (fortfarande) inte vad Du är ute efter. Det känns som att Du vill kunna bygga ett hus och veta att Du får igen pengarna om Du säljer det direkt efter inflyttning. Eller iaf sälja med så liten förlust som möjligt. På sätt och vis sunt, men det kräver också att Du i rimlighetens namn kan göra en ganska träffsäker prognos för hur fastighetsmarknaden ser ut om ett år. Dvs när huset är klart.

Du höftar ganska rejält med vissa parametrar ("grannars hus för mellan 3-4") utan att analysera särskilt noga vad som skiljer de olika objekten åt. I nästa andetag försöker Du pressa ned timtaxan hos gästarbetare för att rätsida på kalkylen.

Du kan inte räkna fram vad Ditt hus kommer att säljas för när det är klart, i det läge Du är nu.

Gör istället en katastrofkalkyl och se hur den egentligen påverkar Din långsiktiga.

Annaman bygger köper en tomt (2.5) och bygger ett hus (2.2). Fastighetsmarknaden i Fjollträsk sviker Annaman som tvingas sälja sitt hus precis när det är klart för 3.9 (förlust 17%). Annaman har förlorat 2.5+2.2-3.9=0.8

0.4 av Annamans förlust på affären är avdragsgill och kommer således att minska Annamans skatt detta taxeringsår högst väsentligt. Låt oss säga att det minskar Annamans skatt med 0.15 för att undvika att spekulera i Annamans årsinkomst.

Summa summarum Annaman gör en förlust på 0.65

Om Annaman kan hantera en förlust på 0.65, dvs Annamans kontantinsats i bygget ligger i dessa regioner, så skulle jag anse att Annaman har relativt bra möjligheter att gå vidare med sitt liv.

Jag kommer inte ens föreslå möjligheten att Annaman om det riktigt kniper kan flytta till något av sina övriga tre residens belägna utanför rikets gränser; för det hör inte till en strikt ekonomisk kalkyl.

 
Ja man kan bara göra en prognos då en del anser att priserna ska gå upp och andra att de ska ner. Markbristen i 08 som driver ut folk i obygdens sommarstugor talar sitt språk, räntorna kan krypa upp och Sveriges ekonomi lär rasa på lång sikt, men vi lever nu och är vana vid små förluster på ex. aktier, har inte tagit latenta stora it-smällar än.
Grannens hus på 3-4 var vi köpare på och har koll på det mesta här, är beredda på en byggsmäll då alla säger att det alltid blir dyrare än planerat. Men jag är ganska tidsdisponibel, kreativ och småsnål av naturen, utom då jag köper hus 8)

Residensen utrikes är enrummare men värda en del, därmed vill vi ha pengar kvar till ett riktigt hus till om möjligt, hellre ta det lugnt här och behålla "drömmen om Spanien" eller var det nu kan bli :D
 
Langbein
morsan skrev:
"eller mindre om man jobbar själv etc."

Du var väl tveksam om ni klarar av det eller har jag missuppfattat igen  ???

[länk]
Firman vill ha hantlangare några dagar, det kan man leja ifall vi arbetar med annat.

Det finns mkt man kan göra själv, mer än man tror, det är bara en tidsfråga, utom tunga lyft och jobb på höga höjder. Antingen köper man tid eller jobbar själv, att bygga själv måste kännas bra men ta tid ifall jobbet ska skötas också. Så jag tittar på plasthus men tvivlar tillsvidare. Och ska se upp med faran att bygga ihjäl sig som andra gjort.

Frun och jag har renoverat 2 småhus, själv riskerade jag hälsan på en ställning för att fixa fönster och vindskivor på ett 3-våningshus, det gör jag nog inte om.
 
Annaman skrev:
Firman vill ha hantlangare några dagar, det kan man leja ifall vi arbetar med annat.

Det finns mkt man kan göra själv, mer än man tror, det är bara en tidsfråga, utom tunga lyft och jobb på höga höjder. Antingen köper man tid eller jobbar själv, att bygga själv måste kännas bra men ta tid ifall jobbet ska skötas också. Så jag tittar på plasthus men tvivlar tillsvidare. Och ska se upp med faran att bygga ihjäl sig som andra gjort.

Frun och jag har renoverat 2 småhus, själv riskerade jag hälsan på en ställning för att fixa fönster och vindskivor på ett 3-våningshus, det gör jag nog inte om.
PLASTHUS ??? ??? ??? Du vill ju inte ens ha melaminbelagda garderober eller plastfolierad spånskiva i taket :p
 
Det låter inte konstruktivt detta....stängde inte jag denna tråden som nu är kopierad och startad igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.