Hej!
Vi undrar om det behövs bygglov för att bygga trädäck mot huset? Det som ev kan vara något komplicerat är att vårt hus står direkt på tomtgräns och att det är längs den delen trädäcket ska byggas. Vi bor i hus i innerstad och det är plank (som kommer bytas ut mot tegelmur så småningom) i nuläget.
Tack!
 
Är det under 1 meter är det bygglovsfritt.
 
Redigerat:
A
@huggan Över 1,2m är det i min kommun.
 
Redigerat av moderator:
Antar detta:
"De bygglovbefriade åtgärderna, både de som kräver anmälan och de som inte gör det, får inte byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter om inte de grannar som berörs medger det. Godkännandet bör vara skriftligt. Nekar grannarna får byggnadsnämnden avgöra genom att du ansöker om bygglov."
Högre upp nämns uteplats som exempel.
Vi har en miljöstation som närmsta granne åt det hållet. Vem på kommun pratar vi då med? Vi har haft kontakt med en bygglovsarkitekt på kommunen och honom vill vi undvika...
Vi hade först tänkt att bygga ett uterum. Pratade med en bygglovsarkitekt på kommunen och det skulle inte vara några problem tyckte han. Han hjälpte oss skissa lite och berättade hur vi skulle fortsätta. Vårt plank som vi vill byta till mur skulle vi kunna få byta utan ansökan osv. Sedan hamnade vårt ärende hos en extrem paragrafryttare och uterummet känns långt borta... Därför tänkte vi om vi ev kunde börja med en uteplats denna sommar...
 
bra-byggare skrev:
@huggan Över 1,2m är det i min kommun.
Olika kommunen säger olika, men under 1 meter är ok överallt.
 
Jag tror inte att tolkningen av det som står på Boverkets hemsida gäller ett trädäck, vad jag förstår så är anläggandet av ett trädäck alltid bygglovsbefriat även om det går ända till tomtgräns, här är vad som står på Järfälla kommuns hemsida:

"Altan
Ett altangolv är inte bygglovpliktig om den inte på något ställe ligger högre än 1,2 meter ovan ursprunglig omgivande mark. Om din altan inte kräver bygglov så finns det inte heller några bestämmelser om minsta avstånd till tomtgräns. En altan som är högre än 1,2 meter kräver bygglov om den visuellt utgör en volymökning."

Kolla med din egen kommun om de har några andra regler, jag vet att höjd kan skilja för bygglovsfritt.

Min egen tolkning är att en altan under en viss höjd inte definieras som en byggnad och därför gäller inte regler som avser byggnader. Uteplats som nämns på boverkets sida beskrivs som "skyddad uteplats med mur eller plank" men det avser inte en altan utan plank.
 
  • Haha
Trissan
  • Laddar…
Såvitt jag förstår så stämmr den tolkning som tubetvr gör. Men för säkerhets skull bör man nog kolla med stadsbyggnadskontoret, framförallt om det finns anledning att tro att grannen kommer att klaga.

Till för några år sedan gällde en gräns på 0,5m höjd, tolkades något olika i olika kommuner (0,4m - 0,6). Men så kom det en prejudicerande dom, där rätten utryckte något i stil med att om det inte skapas ett användbart utrymme under altanen så är det inget byggnadsverk, därmed inte föremål för bygglovsprövning. Detta tolkades sedan lite olika. Ett tag tolkade vissa kommuner det som 1,8m fritt.

Det räcker att utrymmet potentiellt är användbart för att det skall vara byggl. pliktigt. Det duger alltså inte att barrikadera utrymmet under en 4m hög altan.

Det som är lite skumt med regeln, är att för marklov gäller fortfarande 0,5m. Så om du bygger en altan genom att skotta upp fyllnadsmassor till 1m höjd så är det bygglovspliktigt.

Det där lilla tillägget om att altanen ändå är bygglovspliktig om den visuellt ger en volymökning, känns som en regel som i praktiken gör att stadsbyggnadskontoret kan komma att klämma åt i stort sett varenda altan, om de väljer att ogilla altaner.
 
Man kan ju även slå ihop det, höj marken 0,5m och bygg en 1,2m hög altan....

Jag frågade kommunen här om jag fick bygga en "altan/trall" som bara var 1m bred och 1,2m hög precis i tomtgräns och då sätta ett staket på den som var 1m högt. Detta skulle då mer eller mindre innebära ett plank på 2,2m.
Fick ingen riktigt svar av kommunen, men de sa inte nej på rak arm iaf. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.