letar en panna med större ved förråd. sprang på en gammal man som har en 3 år gammal orlan 40. som han skulle sälja pga bergvärme. känns som d är någe skumt med detta att d är någe fel på grejerna.. å efter allt man läst så funderar man om d är värt. han skulle ha 10000kr. panna och 2 tankar.

tänker nog prova att köpa den. men d hänger på. hinner man elda 2 gånger i den på en kväll? eller hur länge brinner det?

tänkte ha en stor tank så d rymms 2 ilägg.
hur mycket värmer man på ett ilägg?

enligt gubben så fyllde han inte 1500liter. krävdes 2 påfyllningar. hus på 300kvm.
såg att primärluften var högt upp på denna. hade för mig det va åtgärdat?

sen påstårhan att han had3 hunnit byta keramiken på den under d 3 åren han kört.
men den såg som redan sprucken ut ?är d som en svagpunkt i dom eller kan man göra egen keramik som kanske håller bättre.


eller är det mer värt å köpa en orlan 60?
 
Högt insläpp av primärluften tyder på en äldre modell. Ska du köpa en för att bygga om så leta en Orlan 60 som har större vedmagasin. Keramiken i dessa är av den billigaste och enklaste gjutmassa som finns. Håller bara något år. Men för den som är svetskunnig och händig bör det gå att få till en hyfsad panna av besten. Orlan 60 har ju många runda stående tuber. 12 eller 16 st 2" om jag inte minns fel? Orlan 40 bara 6 st och det är för lite.
 
vete tusan om d finns någe orlan 60 beg där jag bor. hade inte tänkt köpa en ny efter som ekonomin inte tillåter det. med denna orlan 40 så hade jag tänkt flytta primärluften. samt oxo höja förbränningsrummet. så vedvolymen kanske blir 300 liter. borde vara möjligt när det inte finns någon rökgång ovan som det krockar med.
 
vete tusan om d finns någe orlan 60 beg där jag bor. hade inte tänkt köpa en ny efter som ekonomin inte tillåter det. med denna orlan 40 så hade jag tänkt flytta primärluften. samt oxo höja förbränningsrummet. så vedvolymen kanske blir 300 liter. borde vara möjligt när det inte finns någon rökgång ovan som det krockar med.
 
Ok. Men största nackdelen med Orlan 40 är ju som jag skrev rökgastuberna. Det finns ju bara 6 st 2" och det blir då svårt att få låga rökgastemperaturer. Konvenktionsdelen är för klen helt enkelt, likt en mindre pelletspanna. Kan nämna att min ETA sh 40 har 10 st 2"rökgastuber. Det blir ett jättejobb att få till en Orlan 40.
 
Den arbetsinsats som man investerar när man mixtrar och pixtrar med en panna kan man lägga på att bär och lassa in ved istället. Och det är inte alls säkert att man får pannan att jobba bättra bara för att man gör några egna modifieringar/hemmabyggen med den.

Och även om man lyckas få verkningsgraden att stiga några procent så är det inte så att man halverar värmekostnaden, eller tidsinsatsen. Några kubik ved hit eller dit per år är inte mycket att prata om rent ekonomiskt eller tidsmässigt, men om man har det som en hobby att bygga om pannan så är det en annan sak då kan jag förstå varför man gör det.

Tycker man att det är jobbigt att vara tvungen att vara i pannrummet två gånger om dagen så kan man kanske ha en större ackumulatortank och kunna elda lite mer när det passar en.

Måste en sådan pannan ha brunnit färdigt för att man ska kunna lassa in mer ved? Har det brunnit nästan färdigt kanske man kan lägga in mer ved det sista man gör innan man lägger sig?

Lycka till med projektet även om jag inte kan bidra med särskilt mycket kommer jag att läsa vad ni skriver.
 
Jo kul med projekt! Men det är rejält med jobb och tusenlapparna springer fort iväg, så en stor fördel om man har en hyfsad pannkropp att utgå ifrån. Konvenktionsdelen eller det som växlar rökgaserna till värme är inte lätt att utöka i efterhand.

Men den som är svetskunnig så kan man förvandla en Orlan 60 eller motsvarande Vigas eller Ladan till en panna med sugfläkt och rätt luftflöde till en bra vedpanna. En begagnad baxi solo plus 60 skulle också vara ett alternativ.
 
tanken är inte att få en bättre verkningsgrad. bara att utöka vedmagasinet rejält.

men som jag nu läser så menad det att konvektionsdelen är för dålig på en orlan 40.
det är altid lite för höga rökgaser. moten orlan 60. om jag förstår er rätt. lite trist om det är så. Men d går inte göra någe åt då??? tubulatorer typ.

efter som min ekonomi är pressad som den är så var tanken att

köpa begagnat.
bygga större vedförråd.
byggatill större acc av farmartank.

viilket blir en liten peng men lite extrajobb
jade jag en orlan 60 i krokarna. så hade jag inte funderat. har fått drösvis med albinpannor villacombi. som folk vill bli av med. men inte riktigt rätt panna för att modda.

däremot en solos 30kw.
 
Då och då dyker det upp en solo innova på blocket för en billig peng. En solo innova 30 har 7 st 2" rökgastuber och är en betydligt bättre panna än en Orlan 40.
 
låter rätt dumt om d gjort en sådan tabbe att stoppat in för lite tuber i en orlan 40.

tanken var att modda min gammla albinpanna. å den har typ en fyrkantig konvektor som är knappt 7×15cm.

men då tänkte jag skarva på den uppåt när jag lix höjer vedmagasinet uppåt.

helst skulle jag vilja höja det undr taket och sedan försöka få ner effekten på pannan. så det blir en lång brinntid. slipper då utöka accvolymen samt att man inte behöver tända om pannan varje gång. att måsta göra starybrasor varje dag e rätt drygt . tar tid.
 
Att skarva/höja vedmagasinet uppåt samt konvektionen är ingen lätt svetsuppgift då det även är mantlat?
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Nu är väl inte antalet tuber största problemet med orlan..
Sök i forumet så finner du massor med inlägg om pannan.
 
Problem som övertändning, felaktig dragning av primärluften och sekundärluften går ju ändra på. Likaså den värdelösa keramiken. Men antalet rökgastuber, vedmagasin är banne mig inte lätt att utöka!

Därför är en Orlan 40 inget att börja med enligt mig. En Orlan 60 däremot då den redan har vedmagasinet och tillräcklig konvektion.
 
haha. hade gärnat. skaffat en orlan 60. om d fanns en beggad. så d vart en denna 40 ia. mot alla odds så ska jag modda denna till förbannelse. fick med 3 tankar å en ladomat. om man ökar på ved magasinet så måste man inte utöka konvektionen för d.. d är olika saker. men är d så att konvektionen är undermålig. så får jag ta å fixa d när panna väl är på plats. tror inte d aär vääre än den albinpanna som satt där innan.
 
kommer nog direkt att åtgärda primärluften å sedan minska ner rosterytan. för lägre effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.