5 792 läst · 15 svar
6k läst
15 svar
Byggplyfa eller takgips först?
Sida 1 av 2
Givet att man vill sätta byggplyfa på 12mm innanför gipset på väggarna ska taket gipsas först eller ska byggplyfan monteras på väggen först?
Ska takgipset ligga an mot plyfan eller plyfan ligga an mot takgipset?
Ska takgipset ligga an mot plyfan eller plyfan ligga an mot takgipset?
Jag har sett båda varianterna, även varianten att gipsa taket innan innerväggarna kommer upp. Sparar tid för snickarn men blir bökigare för elektrikern...
Man kan göra på olika vis.
Jag satt först OSB på väggarna, sen takplank (huntonit-typ, mina var nog av märke tak-ess) och slutligen satt jag väggips.
Väggipsen sist var dock nödvändigt då jag tänkte ha utan taklist och inte tänkte spackla in och måla ett tak.
Jag satt först OSB på väggarna, sen takplank (huntonit-typ, mina var nog av märke tak-ess) och slutligen satt jag väggips.
Väggipsen sist var dock nödvändigt då jag tänkte ha utan taklist och inte tänkte spackla in och måla ett tak.
Vill du ha en bild med sprucken latex-fog i övergången, eller en med hel?
Det första är plättlätt att fixa. Det andra tror jag att jag också kan fixa, om jag letar lite hittar jag säkert ett ställe med tillräckligt långt utan sprickor så det räcker till en bild. :eek:
Men jag fotar i morgon tror jag. Ids inte nu, och det börjar skymma lite, jag tror det blir bättre om jag får en större andel naturligt ljus.
Det första är plättlätt att fixa. Det andra tror jag att jag också kan fixa, om jag letar lite hittar jag säkert ett ställe med tillräckligt långt utan sprickor så det räcker till en bild. :eek:
Men jag fotar i morgon tror jag. Ids inte nu, och det börjar skymma lite, jag tror det blir bättre om jag får en större andel naturligt ljus.
Hej. Nu kommer nästa fråga. Finns det några betänkligheter utöver att det blir mer sågning med att sätta 2400 plyfa på 2500 takhöjd och därmed få även horisontella skarvar(givet att man undviker gneralslinga)? Kommer det bli några andra komplikationer med gipset(som är 2500)?
Redigerat: