Hej, ny på forumet men behöver lite input gällande en byggares konstruktion på vägg enl foto.
I min värld är hans konstruktion inte korrekt , att ställa nedre regel på en plåt som han gjort kan inte hålla i del långa loppet.
Plåten faller inte ens utåt på vissa ställen så vatten rinner redan inunder reglen.
Nästa problem blir att träpanelen kommer att ligga nära eller ligga an mot plåten och stå att dra fukt då målning av ändträ blir i stort sett omöjligt.

Jag är ingen byggare men nog skall ytterpanelen gå ner och förbi en bit på grundmuren ?
 
  • IMG_3276.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3277.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3278.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3279.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3280.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3281.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
skulle aldrig göra så. regeln kommer få fukt på sig
 
ser ju lite skumt ut. Men det är ju inte färdigt. Kolla hur fortsättningen blir.
 
Det där ser inte bra ut. Skulle stoppa den byggaren bums.
 
Brukligt är väl att fästa plåten mot regeln, inte under den.

Fasaden behöver väl inte gå utanför eller förbi sockeln? Fuktrisk finns nog inte sålänge listen agerar skydd mot sockeln. Men då måste den luta åt rätt håll, vilket den verkligen inte gör på bilden.

Däremot är det estetiskt mycket bättre om panelen är minst i liv, eller utanför sockeln enligt mig.
 
Jag tycker det ser ut som att det ligger syllpapp under regeln. Då är det okej.
Panelen får inte ligga an mot plåten. Men, som sagt, det är ju inte klart ännu. Byggaren kanske har en plan för skydda panelen.
 
Nils Erik Jesus, nej! Du kommer ha röta i virket om ett tag.

En nödlösning är att sätta en ny nu utanpå utegipset som är större än den befintliga och så ser du till att han knäcker den med riktiga verktyg och inte kofoten som den som sitter nu
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Att vänta och se hur det är som färdigt är nog inte rätt lösning, problemet finns ju redan nu.
Ett kraftigt regn och vind som ligger på den väggen och golvet inv kommer flyta.
Det står redan vatten mellan syllpappen och golvregel.
Att han ens återanvänder en typ 15-20år gammal plåt är för mig en gåta.
Ska ta ett snack med honom imorgon. Han bygger åt min gamla moder men man skall väl inte behöva vara yrkesman för att anlita en ?
 
kanske är ett gammalt bleck och det ska dit ett nytt utanpå. det är ju en lösning iaf och man behöver inte riva upp. men övergång gips-bleck måste ordnas med rätt system. onödigt som det är nu och absolut inte rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.