Hej

Om man kapar en plåt med plåtsax och monterar den utomhus (t ex plåttak) behöver man behandla kanten med något för att undvika rost? Med vad och hur gör man då i så fall?

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Plåtfärg?
 
Avfetta kanten måla med hammarlack.
 
Jag skulle säga nej det behöver man inte... Jag har inte gjort det och ser inte särskilt mycket korrosion.

/ATW
 
S
Sågar du t.ex ett stuprör så måste du behandla den sågade ytan. Jag har kört en "hyffsad" variant med kallgalv, det bästa är såklart som alltid när det gäller plåt, 2komponents grund och sen 2komp täckfärg, skulle dock våga påstå att det är lite overkill :D
 
I
Jag provade följande och det fungerar.
" Du kan göra så här....

Köp en Zinkanod av valfri form på ex Biltema.
Lägg denna anod i ättika över natten. Ta ur anoden.
Blanda sedan i magnesiumsulfat tills det är mättat (inget mer kan lösas)
Blanda i vanligt socker tills det är mättat (ger en blankare yta, men kan uteslutas)

Sedan tar du och sätter fast zinkanoden i pluskabeln på bilbatteriet (ena startkabeln) Minuspolen skall fortfarande vara ansluten till bilen. På zinkanoden virar du en trasa, eller en svamp, som du sedan dränker in med din vätska. Nu kommer du att kunna plättera din plåt med zink. Blankt och fint blir det. Se till att den är riktigt ren först.
 
Sen brukar ju leverantören av plåt sälja lackstift i samma kulör som plåten så att man lätt kan dutta på där man anser att det behövs.
 
Nej man behöver inte måla plåtkanter då dagens bättre plåt har zink under som självläker det skadar ju så klart inte att måla men behövs inte.

Plannja:
fig-2.6.jpg
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
I
Om det är sant att plåtar som är zinkpläterade inte rostar skulle inga bilar med sån plåt heller göra det, vilket de tyvärr gör.
Jag har läst om "självläkande" plåt och är kluven i tanken. Visst, galvaniska strömmar kommer med tiden att göra klippytan förzinkad, men det tar tid. Jag ska inte sticka ut hakan för mycket nu, utan istället kolla mina klipp som gjordes för en vecka sedan och återkommer.
 
Alla plåtar (fönsterbleck) jag klippte, vek och monterade förra sommaren uppvisar inga tendenser till rost än åtminstone!
 
Mikael_L
Jag är av samma åsikt som johan ivarsson. Att man ej behöver behandla den klippta ytan.

Jag har en massa klippta ytor på överbleck, fönsterbleck, hängrännor, stuprör osv, och de uppvisar inga rostangrepp så här 2-3 år efter. (Inte så lång tid än så länge, det medges ;))

Jag tror knappast att plåtslagarna går och duttar på färg efteråt heller. Jag har inte sett någon göra det.


Men om det ska klara sig utan extra målning/rostskydd så är det givetvis viktigt att man kapar plåten rätt, så den exponerade stålytan är minimal. Så klipp med plåtsax, eller nibbla plåten.
Kör absolut ej med vinkelslip, och var restriktiv med sticksåg. Om man sticksågar, försök hålla ner värmeutvecklingen, så kan det nog gå bra.

Det enda jag själv sticksågat är hängrännor och stuprör. Här är jag mest orolig för ev rost.
 
Man behöver ej måla. Om man sågar av stuprör eller hängrännor så sågar man 1cm utanför strecket och sen klipper man bort sista centimetern. Lämna aldrig borr eller sågspån av metall kvar på plåtarna utan blås eller sopa bort det. Ger rostmärken på ett par dagar annars.
 
S
Jag sågar, filar och sen grundar jag när jag såga stuprör.. bör jag sätta på mig skämshatten?
 
Mikael_L
Jag antar att det inte är yrkesmässigt..?
I så fall kan du slänga iväg hatten igen, för när man jobbar åt sig själv har man rätt att vara hur noga och petig som helst. Och det är ju aldrig någon annan nackdel än möjligen tidsåtgången med att vara perfektionist.

Det är väl lite av grejen och det roliga med att fixa med sitt eget hus? :)

Att göra saker top notch, så ingen anlitad hantverkare i världen skulle vara i närheten av resultatet. ;)
 
I
Jag är övertygad, det finns ingen anledning att måla klippytan, om det inte är för syns skull. Det anade jag förstås redan tidigare,eller hade jag gjort det på mina plåtar. Men nu anser jag det bevisat, jag kollade plåtarna jag bytt ut, fanns ingen rost nånstans och de har suttit där sedan 1983.
Då blir frågan om varför bilplåt som sägs vara zinkbehandlad rostar. Visserligen inte i närheten av vad de gjorde förr i tiden, men lite rostar de, jag hade på skärmkanter och baklucka på Golfen och det ska vara förzinkat. Alla färglager fanns kvar, rosten hade lyft färgen.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.