Hej,

jag försökte få in offerter på ett arbete. En firma svarade att de inte ville jobba för mig för att de hade hört att jag var en besvärlig kund. De refererade till två andra firmor. Den ena gjorde et badrum åt mig, snabbt och enligt tidplan, men med ofackmannamässigt våtrumsmatta och plastgolv. Felen är inte åtgärdade ännu.
Den andra firman som svartmålade mig gjorde en tillbyggnad för över 20 år sedan.
Finns det dolda databaser där kunder listas som inte tar all skit? Ska det vara så?
 
Oj! Värsta jag hört!
Hade pratat med firmorna som svartmålat dig.. Allvarligt samtal.. RIKTIGT dålig stil av hantverkarna tycker jag. Har själv aldrig hört något liknande själv..

Med vänlig hälsning, fremax
 
Det är nog inte konstigare än att hantverkare på en ort känner varandra, så var det iaf när jag gjorde en kort sejour i elmickleribranschen för drygt 20 år sedan. Någon regelrätt databas har jag svårt att tro att det finns.
 
Det låter som att du bor på en lite mindre ort och att alla de lokala hantverkarna brukar luncha tillsammans ibland.
 
Trevligt med mindre orter men på minussidan kan finnas oönskad social kontroll.
 
C
Thomas_Blekinge skrev:
En firma svarade att de inte ville jobba för mig för att de hade hört att jag var en besvärlig kund. De refererade till två andra firmor.
Märkligt att de bemödade sig att överhuvud taget förklara varför de inte ville ta jobbet och dessutom hänger ut sina uppgiftslämnare, känns ju varken särskilt genomtänkt eller seriöst. Men bra för dig att få kännedom om detta förstås.

Kan de vara så att de trots allt är lite sugna på jobbet och fiskar efter ett bemötande av påståendet att du skulle vara en jobbig kund? Fattar inte varför de annars skulle bemöda sig. De hade ju kunnat svarat nej tack, har inte tid, eller struntat i att svara alls.
 
Redigerat:
Men sen är det väl inte konstigare att ortens hantverkare pratar om kunder de upplevt som jobbiga, precis som vi kunder pratar om slarviga/opålitliga hantverkare.
En kunnig/kvalitetsmedveten kund kan ofta uppfattas som jobbig eftersom det är större krav på slutresultat.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
En firma svarade att de inte ville jobba för mig för att de hade hört att jag var en besvärlig kund.
Låt mig översätta:
"Vi vill kunna slarva och tumma på kvalité. Eftersom vi hört att du inte släpper igenom sånt, vill vi inte göra jobb åt dig"

Var glad att du fick reda på det och inte behöver ha med dom att göra. (Men var jag hantverkare skulle jag göra allt för att ha ett toppenrykte och vara noga med att kunder är nöjda)
 
  • Gilla
erik5678 och 2 till
  • Laddar…
Detta låter som förtal vilket är brottsligt.
 
Det ska absolut inte vara så, men är i många fall just så..

Speciellt om man bor i mindre samhällen där alla liksom känner alla..
Det pratas, om både bra och dåliga saker.. och ryktet sprider sig :(

I storstan tror jag inte det är riktigt samma sak (då det finns så många hantverkare och mycket människor..).. men i mindre städer blir man ju lite begränsad.. gäller att inte stöta sig för mycket med nån.. det värsta är att de är långsinta också.. :/

Men ALLA är inte sådär, bara tråkigt när man hamnat i din situation.
Hoppas det löser sig och om inte.. kanske du har en annan större stad i närheten där du kan söka arbetskraft.. kan vara värt några kr extra i färdväg..

LYCKA till
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.