Mängden förbrukad energi framgår ju ändå av energideklarationen, vad det sedan beror på att två hus skiljer sig åt är en annan sak. Kan fungera som varningssignal om förbrukningen är onormalt hög tycker jag i alla fall.
 
P-plats skrev:
Samma person som gjorde båda deklarationerna och han erkände att systemet var godtyckligt.
Om energiexperten sa att det var godtyckligt (trots att denne själv gjort båda deklarationerna) ska man nog ta denne med en nypa salt, och inte systemet!!!

Personligen så kan jag stå för varenda deklaration jag gjort, och jag kan plocka fram underlag på varför jag kom fram till både siffror och slutsatser, som också alla inblandade fick sig tillsända i samband med att deklarationerna gjordes.
 
lat skrev:
Om energiexperten sa att det var godtyckligt (trots att denne själv gjort båda deklarationerna) ska man nog ta denne med en nypa salt, och inte systemet!!!

Personligen så kan jag stå för varenda deklaration jag gjort, och jag kan plocka fram underlag på varför jag kom fram till både siffror och slutsatser, som också alla inblandade fick sig tillsända i samband med att deklarationerna gjordes.
Självklart kan det vara så för den som tog fram deklarationen skyller ju självklart på systemet istället för att erkänna att denna själv gjort fel.
Två hus med mycket snarlika förutsättningar men Energiprestanda på 86 kWh/m² och år mot 64 kWh/m² och år...
...jag litar inte på dessa i alla fall.
 
Om han hade gjort sitt jobb borde skillnaden bero på antingen olika uppvärmd yta eller att grannens hus faktiskt förbrukat mindre. Att bara kolla på kWh/m² kan vara missvisande. Såg en deklaration för ett hus på ca 170 m² för ett tag sedan där man tagit med ett garage på 100 m² i den uppvärmda ytan, det objektet hade en energiförbrukning på ca 50 kWh/m². Tveksamt om garaget ens hade värmts upp.
 
rocknrolf skrev:
Finns det inga regler för hur en mäklare räknar fram driftskostnaden för en villa när dom anger det i annons?

Såg en villa med garage på totalt 210 kvm byggd på 60-talet där man angav en driftskostnad på 22000 kr per år. När man sen kollade på energideklarationen framgick det att det förbrukades 30000 kwh fjärrvärme och 8000 kwh hushållsel föregående år. Redan här har jag svårt att få ihop det. Till saken hör att budgivningen skenade.
Ja kollar man på Jämtkrafts fjärrvärmepriser för Östersund (bara chansar på det eftersom du bor i Jämtland), är ju förbrukningen på fjärrvärme + fast avgift uppe i 21500kr.
Då kvarstår ju alla övriga avgifter som folk tagit upp.

Jag brukar utgå från vad hustypen man tittar på vanligtvis förbrukar, vad man kan förvänta sig med ålder, konstruktion och uppvärmningsmetod. Litar inte på energideklaration etc.

Förstår frustrationen, det är heeelt galet på bostadsmarknaden nu om man letar hus och gärna vill ha ett. Innan vi bestämde oss för att bygga nytt, var vi på visningar i Borlänge där hus gick upp mer än 100% i budgivningarna (Falun brydde vi oss inte ens om).

Men det är väldigt trevligt att läsa här och se att det finns folk som ändå kan kritiskt granska och använda hjärnan när dom tittar på hus. Var glad för att du inte köpt huset och fått en obehaglig överraskning!
 
Jag råkade ut för nu denna vinter, att köparen av mitt hus var rätt irriterad över att den elförbrukning vi skrivit, ej stämde överens med vad vi faktiskt uppgett.

Det vi uppgett var XX XXX KW samt XX Kubik ved.

De har då inte eldat någonting alls under vintern, utan enbart kört på element samt VP.

Så det var ganska enkelt att avfärda detta krav de hade på ersättning.
 
Jag vet inte reglerna för hur saker och ting ska räknas fram eller vilka skyldigheter mäklaren har att visa upp vissa siffror, men när vi gjorde vår energideklaration för fd huset var det ju ganska noga med allt.

Vi fick visa upp papper där årsförbrukningen på husets el stod.. (visst, ibland är ju vissa år kallare/varmare än andra, men 1 år är ett år ändå).. sedan utgick han schablonmässigt på hur många vi var som bodde där (för hushållsel).. vilka ytor som värmdes upp (till hur många grader).. han tittade också på om vi hade mycket teknikprylar.. hur ventilationen var/är osv...

Trots dåligt isolerat hus och helplan källare som var uppvärmd.. så hade vi väldigt bra värden i slutänden (bergvärmen gjorde det hela mycket bra..) och för att ventilationen var lite sämre (självdrag som inte fungerade lika bra efter installation av bergvärme..).

Och de siffrorna stämde helt..

..och de bifogades till mäklaren också (stod specificerade i annonsen sedan).. alla exakta siffror från sophämtning, försäkring, elabbonnemang, va/avlopp.. jag kollade/ringde själv och kontrollerade siffrorna innan mäklaren fick dem :)

Enligt siffrorna kunde inte vårt hus bli så mycket bättre..

Lite skillnad när man bytte en läckande olje/el kombipanna mot bergvärme..
Vi sparade in anläggningskostnaden snabbt!
 
När det gäller kostnaden för uppvärmning säger den ju rätt lite ifall man inte samtidigt uppger vilken innertemperatur det hållits i huset. Stor skillnad att värma upp till 17 alternativt 25 grader.
 
lbgu skrev:
När det gäller kostnaden för uppvärmning säger den ju rätt lite ifall man inte samtidigt uppger vilken innertemperatur det hållits i huset. Stor skillnad att värma upp till 17 alternativt 25 grader.
Precis.. likaså vilket elabb man har (dvs om man uppger kostnaden, så är det ju baserat på det kilowattpris just "du" tecknat..).

Men besiktningsmannen (i vårt fall) kollade ju vilken temp vi hade då (när han var där) och han frågade hur och vilka utrymmen vi värmde upp på vintern - till ungefär vilka temperaturer (just för att vi hade helplan källare och det är ju stor skillnad om den är uppvärmd eller inte så att säga..) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.