Hej,

Vi bor i ett nybyggt hus (2012) med källarvåning delvis under marknivå, sluttningstomt. Källarväggar och bärande väggar av leca med betong, betongplatta i källare och betongelement för källarens tak. Trästomme övre våning. FTX ventilation.

När huset byggdes installerades radonrör under plattan med genomföring till taket. För säkerhetsskull installerade vi också en radonfläkt vid utsuget på taket som är igång dygnet runt på högsta effekt.

Vi fick just mätresultaten som visar för höga värden, 490 Bq/m3 i källare och 290 Bq/m3 i övre plan. I källarvåningen finns garage, pannrum, badrum/bastu, grovkök. I övre plan sovrum, kök och vardagsrum.
Gränsvärdet är 200 Bq/m3. Som rekommendation står "sanering rekommenderas".

Vi blev minst sagt förvånade över resultatet. Grannarnas mätresultat är kring 0-50 Bq/m3. Området är högrisk för radon.

Finns här nån expert på just radon som kan ge tips om åtgärder? Vi vill få ner resultatet under 200.

Fråga 1. Kan mellanrummet mellan plattan och betongväggen och vid rörgenomföringar i plattan vara boven, att radonet sipprar igenom just där och det uppstår så höga värden jämfört med grannarna? Jag tätade inte mellan platta och väggar före jag lade golv (delvis klinker/målat/laminat i källaren) och lister.

Fråga 2. Är det för stort undertryck att radonet sugs in i huset istället för genom radonröret, hjälper det att justera ventiler av VVS för att skapa ett mindre undertryck?

Fråga 3. Min första tanke var att ta bort listerna i källaren (limmade) och täta så gott det går, vad rekommenderas att täta med?. Rörgenomföringar (bl.a. vattenrör) tänkte jag gjuta in i betongform, är det ett bra sätt?
 
Redigerat:
Detta låter märkligt, förstår att ni är förvånade.

Drog själv igång en fläkt kopplat till rör under plattan ( under mindre än halva huset) och det var mycket effektivt. Från 350 till 40bq.

Tror man får dåfundera på hur resten av ventilationen ser ut, antar att det är någon sort frånluftsvärmepump? Något måste ju skapa ett så kraftigt undertryck i huset att det suger mer än radonfläkten även under plattan, hur konstigt det än låter.
 
Tack för svar. Jo vi tänkte ringa STUK (strålsäkerhetscentralen i finland) som utfört mätningarna och fråga om det har kunnat bli felmätning, men troligtvis inte.

Jag redigerade mitt första inlägg. Vi har FTX ventilation, uppvärmning är pellets (vattenburen golvvärme). Inte helt 100% säker på typ av radonfläkt, men jag tror det är denna: http://www.vilpe.com/fi/tuotteet/huippuimurit/radon-imurit/eco-110p-110-700-huippuimuri.html

Garaget och förrådet intill är självventilerade, dvs vanliga ventiltallrikar direkt ut.
 
Redigerat:
Vi har nu gått igenom alla ställen som det kan tätas i källaren, främst rörgenomföringar och mellan platta och vägg. Skall också begära att VVS företaget kommer hit nästa vecka och justerar ventilation för mindre undertryck. Efter det gör vi en ny snabbmätning i sommar och en längre mätning till vintern.
 
Hej! Är ni säkra på att fläkten är rätt kopplad, så att den suger och inte trycker ner luft under plattan? Hur ser grund/källarkonstruktionen ut i övrigt?
 
isw skrev:
[länk]
Veckans roligaste ord: "HUIPPUIMURI" :wow:
 
  • Gilla
isw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.