Köpte en mycket billig plask pool från Intex. 4500 kronor med pump för 5.5m dia och 1.22 höjd.
Frågan är om man ska lägga någon isolering under. Tanken är att med tiden värma upp vattnet.
Har läst att en del lägger 1 cm tjock foam. Hittar dock ingen information om var man köper det eller priset.
Funderade på 30 mm frigolit från Byggmax.
Har ingen aning hur göra. Det känns överkill att lägga 5000 spänn i botten för så billig pool.

Den primära tanken är att rensa från gräsmatta, lägga plastfolie (PE plast) 20-30 mm stenmjöl för att göra allt i våg, foam(?) poolens ordinarie underlagsmatta och pool.
Eller markduk mellan jord och stenmjöl (vanlig presenning? )

Vad tycker ni?
 
Vi har hört med byggxax 30 mm cellplast och den blit mycket varmare än om den liger direkt på marken. Men om det är rätt är en annan sak.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Erik_X skrev:
Vi har hört med byggxax 30 mm cellplast och den blit mycket varmare än om den liger direkt på marken. Men om det är rätt är en annan sak.
Men 30mm är av S80. Är inte risken stor att det blir kraftiga märken i frigoliten? Eller märks det inte?
Eller ska stenmjöl läggas ovanpå?
 
För värmens skull så spelar inte markisolering någon praktisk roll (förutsatt att inte poolen står i en fjällbäck). Energin försvinner till 70-80% från ytan och kanske 20% från sidorna.
För att göra botten skön att stå på så skaffa typ "liggunderlagsfoam" på kanske 10-20mm. Att preppa marken med makadam och stenmjöl känns seriöst och det blir jättebra.

För varmhållningens skull är solfolie rätt lösning, reducerar avdunstning och därmed nedkylning markant, men tänk på att den inte fungerar som säkerhetsskydd.
 
  • Gilla
Jazka och 2 till
  • Laddar…
Det är skillnad att "veta" eller "jag tror", bevis på ovanstående påstående?

Markens kyleffekt är nog större än man tror, det gjorde en väldigt stor skillnad med 30mm S80 hemma ivf.... Pratar då Intex pool på 16 m3, två år utan och tre år med isolering....
 
Glenn K skrev:
Det är skillnad att "veta" eller "jag tror", bevis på ovanstående påstående?

Markens kyleffekt är nog större än man tror, det gjorde en väldigt stor skillnad med 30mm S80 hemma ivf.... Pratar då Intex pool på 16 m3, två år utan och tre år med isolering....
Bra jag inte hunnit montera den. Har hunnit med att ta bort gräset och gräva ner mig ca 40cm. Markduk och 30mm stenmjöl.

Nu är frågan om jag ska lägga dessa 30mm frigolit under stenmjölet eller på...
För att tydligen är den bra att ha.

Poolen rymmer 19156 liter. Blir en del av värma.
 
Det viktiga är ju att få bort markfukt från direktkontakt med poolduken. Jag skulle lagt makadam (typ 8-16) som dränering ca. 100 mm, markduk, 50 mm stenmjöl, nålfiltsmatta och poolen på det.
Lägger du isolering har den inte mycket nytta under stenmjölet. Isoleringen kommer också att orsaka linjer i botten.
Du kan skaffa spåntad SPU isolering om du vill ha isolering under.
Man brukar räkna 10-15% värmeförlust neråt, 20-30% åt sidorna och 55-70% uppåt (avdunstning) beroende på täckning. Har man ingen täckning alls är det större än 70%-ig förlust uppåt.
 
Makadam, nålfiltsmatta ...

Poolen (om man kan kalla det för en pool) kostade 4400! Nytt inkl. filterpump, stege m.m.
Tänker inte bygga kärnreaktor kring denna. Tack för tipset i alla fall :)
Om isoleringen ska synas eller ej, spelar mindre roll. Om ett par år kommer vi fatta ett beslut om vi vill ha en pool eller ej. Då kan vi fundera på att lägga flera tusen i botten på en.

Nu ska vi försöka göra det bästa och lagom utan att lägga ut för mycket pengar på det.

Edit. grannen köpte en liknande för 4 år sen och lade direkt på jord. Plockade bara gräsmattan. Och det funkar det med. Utan något värme. Bara sol ocn massa barn... :)
 
Redigerat:
Vi ska göra exakt samma - testa en rörpool för att se om vi ska ha en riktig sen. Makadam råkar vi ha över så det kan ju vara en idé. Var nog mest inne på frigolit sen jag också...
 
Vi har lite tur där. Även om det regnar i timmar, rinner det rakt igenom. Poolen kommer inte stå i vatten. Det följer något typ av underlag till denna. Får lägga det på frigoliten då. Mer än 30mm tänker jag inte ha. Om vi beslutar ha en bättre pool, kan man kosta på sig dyrare isolering. Och lägga på dessa billiga 30mm skivor.
Vi får se hur vi gör...

Edit. Vi råkade ha 6m3 stenmjöl. En del är kvar och göms under trädäcket. Kan behövas i framtiden.

Tänkte lite på det med uppvärmning. Till att börja med kan man köra med solen. Sen ev. köpa en genomströmningsvärmare på 3kW. Funkar det ok hinner man skaffa riktig värmepump.
 
Köra med solen....det funkar inte. Vem vill bada i iskallt vatten? Häll upp 17 gradigt vatten i badkaret och testa hur det känns. Inte roligt.

Skaffa en enklare värmepump så har ni iaf chansen att gilla pool-livet.
 
Då tar vi det igen.... det första och absolut viktigaste är att fixa solfolien. Den klarar inte att värma till runt 28gr som man vill ha men den fixar upp till 20-22gr och ser till att man tappar som mest 1-2gr på natten. Spetsa kan man göra med en liten värmare från tex biltema ovan.. men blir elen dyrare så är det värmepump som gäller.
 
Barn simmar j gladeligen vid ca. 20 grader och kan hålla sig i vattnet ett bra tag men de blir nedkylda snabbt. Runt 24-25 grader är rätt vanligt, då kan du vara i långa stunder men du kommer att uppleva vattnet som kallt första minuterna.
Vi kör alltid 29-30 grader, då är det riktigt behagligt att hoppa i men det svalkar ändå på sommaren.

Med bara solfolie kanske du kan få upp till 24 grader på dagtid om det är runt 30 och sol ute men räkna med mellan 18-22 som "vanlig" temperatur.
Elvärmaren är ju på 3 kW så den blir ju rätt dyra att köra, speciellt för en ovanmarkare där värmeförlusten är rätt stor.
Till vår ovanmarkare vi hade köpte vi små solmattor och kunde då få upp till 26 grader på dagarna men vanligtvis runt 20 på morgonen. Solmattorna köpte jag då på Bauhaus och de kostade kanske runt tusenlappen har jag för mig så kanske de i kombination med el-värmaren?
 
  • Gilla
fekberg och 1 till
  • Laddar…
Vår gick upp i 20 förra året ouppvärmd. Badbart men inte helt behagligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.