golv2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Har precis satt igång med mitt 2-års projekt. Eftersom jag bara är en amatör snickare så har jag "läst på" och följt ett antal bra "trådar" på detta forum.

I helgen byggde jag färdigt mitt bjälklag som vilar på plintar. Men redan nu så uppstod det ett frågetecken. Hur skall man på bästa sätt isolera under golvsyllen i de små "utrymmena" som blir mellan kottlingarna ?

Eftersom det under byggtiden kommer att komma in fukt så går det väl inte att isolera med "rockwoll" innan jag sätter upp väggarna.

Det känns som väldigt svårt att få till någon bra isolerong när väggran är resta och klara.

/johan
 
Lyft upp allt med ca 15mm. Såga ut lämpliga remsor i 15mm asfaboard, spika underifrån och sänk.
Själv skulle jag lyfta upp o ner allt. Spikat på stora skivor asfa med uttag för plintfästen och sänkt ner mot isolering mot plint. Isolerat och tätt. Skyddat mot möss och vind.

Men det är min åsikt.
 
Du menar att jag skall lägga asfaboard + isolering under syllen. Sedan bygga vidare med resning av vägg m.m.
Kommer inte isoleringen att bli "fuktskadad" under byggtiden ?

Om den blir fuktskadad så har den väl problem att "torka" upp?
 
Du kan lägga isoleringen och täcka allt med tjockare presenning eller om tanken är att jobba fort, med vanlig byggfolie. PE som du kan sen montera på väggen. Då kastar du inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.