Vid markradon brukar det omvända vara normal installationsordning. Dvs först radonsug (kombinerat med tätning kring rör osv) och sedan F(TX) ventilation. Utan att veta förutsättningarna är det kanske inget att välja installatör utifrån men bara som info
 
tommib
Vi hade Radea och är mycket nöjda med dem. Som myrstack skriver så är det normala vid markradon en radonsug. I vårt fall har vi en kombination med markradon och blåbetong så ventilation var en bättre väg att gå då vi ändå behövde fixa det.
 
O
mart1go skrev:
Tack för alla svar, verkligen experter här som till och med tycker att jag ska ge mig på det själv helt enkelt :). Jag är rätt okunnig och tummen mitt i handen tyvärr.

Mitt radhus är soutterräng med krypgrund. Katastrofalt ventilerat dock med tre spaltventiler på nedre våningen i de tre sovrummen samt två spaltventiler på markplan varav ett rum nästan alltid är stängt, så en ventil som ger luft pt öppen planlösning (vardagsrum och kök). Min favoritfirma föreslog som sagt radonsug i grunden. Den andra firman ville ju sätta in f-luft i badrummen och hävdar att det kombinerat med fler ventiler inte kommer dra in mer markradon utan ventilerar bort det. Dock verkar ingen annan speciellt positiv till en sån lösning, varken här eller min favoritfirma. Den firman som föreslog f-luft med fler ventiler har lämnat det som en första åtgärd, om mätningen efter det inte skulle komma under 200 sätter de in en radonsug. Merförsäljning eller? Verkar ju nästan bättre att gå direkt på favoritfirmans förslag och sätta in radonsug direkt och därmed spara 15 k ex radonbidrag.

Btw, enligt länsstyrelsens hemsida var sista dag att söka radonbidrag 31122014. Enligt en av firmorna gäller inte det pga regeringskrisen och ingen budget. Stämmer det? Annars kostar ju det här ännu mer än beräknat.
Tja... jag skulle inte räkna med radbidraget just nu. Kolla med länsstyrelsen direkt istället...

När det gäller åtgärder av radon så är jag skeptiskt till alla firmor som håller på med radon... De tjänar pengar på folks oro.
Hur är ventilationen i huset idag? Kanske smartare att investera i en ordentlig ventilationsanläggning... Det kan göra skillnad... Dessutom så får du mycket bättre luft i resten av huset...
Frånluft i badrummet verkar vara en ypperlig idé! Den andra firman verkar börja med ett mindre åtgärdspaket istället för att ta fram storsläggan...
Jag tror på att kolla ventilationen först...
 
Slutrapport:

Valde OCAB som installerade en radonsaug, tätade bottenplattan samt byggde avskiljandeväggar i plast mot grannarnas krypgrunder.

Resultatet blev från 320 bg/m3 per år till 60 bq/m3 per år. Kanonnöjd!
 
mart1go skrev:
Slutrapport:

Valde OCAB som installerade en radonsaug, tätade bottenplattan samt byggde avskiljandeväggar i plast mot grannarnas krypgrunder.

Resultatet blev från 320 bg/m3 per år till 60 bq/m3 per år. Kanonnöjd!
Grattis! Vad blev kostnaden? Fick du något bidrag?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.