Vi har byggt ett loft och behöver en stege upp.
Det optimala hade varit att ha en stege hängande på väggen, fastsatt i en skena som på en skjutdörr, a la bibliotekstege. MEN man behöver ju "fälla ut" den något för att få en klättringsvänlig vinkel.
Hur kan den konstruktionen se ut?
Någon som har tips/erfarenhet?
/Kajsa
 
:)
Jag har ett loft med stegen hängande "på väggen"

Det är en vanlig trästege med lite bredare steg så man inte får ont i mellanfoten när man kliver på den.

Upptill på varje långsida av stegen sitter en en gängstål med mutter på insidan och en gummipropp (liknande sån man har i golvet för att dörren inte ska slå i väggen) på utsidan.
På väggen sitter två "vinkeljärn" som ser ut som en hög hatt fästade vertikalt. Stegens gängstål vilar på dessa så att långsidorna finns på insidan av dessa och gummipropparna på utsidan.
Därmed kan stegen inte falla ut eller åt sidan. Det gäller att vinkeljärnen är tillräckligt vida och att stegens genomföringar sitter högt så att stegen kan lutas ut från väggen på ett bra sätt.
Sedan gerar man till nederdelen efter golvets vinkel och så sätter man filttassar underst så att golvet inte skadas.
:D
Praktiskt och utrymmessnålt
tycker
Helena med
Sverige Stugan
 
Hmm, jag tror jag fattar. Det löser ju problemet med utåtvinklingen på ett smart sätt. Vad tror du, skulle man kunna kombinera den lösningen med att stegen åker sidledes på en skena på väggen?
Vårt problem är att där är ont om plats och vi ville "städa" undan stegen när den inte används.
/Kajsa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.