A
MaxPax skrev:
Alkylat. Akrylat är något helt altogether different ;)

Jag kör med aspen 4 med iblandad 2-taktsolja. Något med oljan som aspen har i sina röda dunkar ger mig halsbränna vid körning mer än några timmar...
Det är ny olja i Aspen 2T nu, ska visst vara bättre för halsen :)
 
M
Vasara skrev:
Det är ny olja i Aspen 2T nu, ska visst vara bättre för halsen :)
från när?
 
MaxPax skrev:
Alkylat. Akrylat är något helt altogether different ;)

Jag kör med aspen 4 med iblandad 2-taktsolja. Något med oljan som aspen har i sina röda dunkar ger mig halsbränna vid körning mer än några timmar...
Strunt samma vad det innehåller eller heter. Jag har ändå inte för avsikt att dricka skiten ;)
 
Pumba skrev:
Jag skiter nog både i maskinaspekten och miljöaspekten utan tänker nog mest på vad man själv får i sig för skit.
Kör nog upp iaf 150 liter bensin på motorsåg, röjsåg, gräsklippare osv per år, om några packningar i gräsklipparen pajar så går det köpa nytt, men det är svårt att reparera skador som man kan få av att andas in avgaserna.
Har bekantar som slabbat mycket med bensin genom åren, leukemi kan det sluta i.
När jag skrev om miljöpåverkan så inkluderar jag även mig själv och vad jag andas in när jag använder maskinerna utifrån vad de släpper ut i luften. ;)
 
Jättebra konkreta exempel. Får tacka för allas medverkan.
Den lilla mängden jag gör av med tror jag att det kan vara värt att köra allt på alkylat.

Då kommer nästa fråga. Finns det bra och dålig Alkylat, med eller utan 2-takt olja? Aspen vs no name på ÖoB typ.
 
Kolla om du har Aspen på pump i närheten, då tjänar du några kronor/liter och kan fylla större dunkar. Du hittar sök funktion på deras hemsida.
Kör t.ex. med 20L plast-jeepvariant till 4-takt, för klipparen och snöslungan.
 
Suhagg skrev:
med eller utan 2-takt olja?
Exempelvis Aspen finns både med olja för tvåtaktsmotorer och utan för fyrtaktsmotorer. Säkert är det även så för andra fabrikat. Givetvis måste rätt bränsletyp väljas för respektive motor även om en fyrtaktare säkert går att köra på tvåtaktsbränsle.
 
hsd
breakman skrev:
Aspen på pump finns inte i närheten av där jag bor enligt [länk]
Dock har OKQ8 Alkylat på pump där jag bor.
[länk]
Då kommer Du billigt undan och det är samma soppa (y)
 
Småmaskiner som röjsåg och motorsåg kör jag på alkylatbensin.
Åkgräsklipparen kör jag på vanlig macksoppa, och den startar lika snällt varje vår, har inte haft en motorstörning sedan den var ny 1992.
 
B
hsd skrev:
Då kommer Du billigt undan och det är samma soppa (y)
Samma veta jag inte men alkylat som alkylat... Funkar och "luktar gott" iaf...
 
Alfredo skrev:
Exempelvis Aspen finns både med olja för tvåtaktsmotorer och utan för fyrtaktsmotorer. Säkert är det även så för andra fabrikat. Givetvis måste rätt bränsletyp väljas för respektive motor även om en fyrtaktare säkert går att köra på tvåtaktsbränsle.
En del fyrtaktare behöver faktiskt tvåtaktsbränsle. Små fyrtaktare har inte alltid något smörjsystem utan förlitar sig på oljeinblandning i bensinen, precis som en tvåtaktare.
 
Norrhyttan skrev:
En del fyrtaktare behöver faktiskt tvåtaktsbränsle. Små fyrtaktare har inte alltid något smörjsystem utan förlitar sig på oljeinblandning i bensinen, precis som en tvåtaktare.
Har du något exempel på sådana motorer? När jag skrev inlägget hade jag exempelvis vanliga gräsklippare i åtanke men jag antar att du syftar på någon annan typ av fyrtaktsmotor.
 
Alfredo skrev:
Har du något exempel på sådana motorer? När jag skrev inlägget hade jag exempelvis vanliga gräsklippare i åtanke men jag antar att du syftar på någon annan typ av fyrtaktsmotor.
Alkylatbensin är ju vanlig i småmaskiner också, så jag tyckte det var bra att informera om detta - även om det inte gäller Stiga Villa.
Min röjsåg från Stihl är ett exempel. Hos dem heter motortypen 4-MIX.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.