A
Alimaj skrev:
Först och främst vill jag tacka dig för att du delar med dig av din expertis och hjälper oss andra.

Men en sak jag undrar är att när jag tex. kommer ner på morgonen så står frysen knäpptyst dvs. fläkten går inte, men displayen visar -18, öppnar jag dörren på glänt hör jag klart och tydligt att fläkten inte går, öppnar jag lite till då tänds belysningen, stänger jag dörren igen så startar fläkten.
Är detta normalt?
Det kan ju mycket väl vara normalt, men frågan är ju vad som händer om du inte öppnar dörren?
När startar fläkten?
 
Jo ja, den startar efter ett tag....
Men det blir väl att krypa till korset och köpa nytt.
Verkar som du säger, att det är köldmedie brist, och det där orkar jag inte slafsa med.
 
A
Ja det verkar ju vara kapacitets brist.
Och då är det ju kompressor och /eller läcka.
 
Har en frysbox, en Zanussi, som efter strömavbrottet i smaband med stormen Egon har betett sig konstigt. Igår när jag öppnade den var det bara -5 grader i den (stoppade ned en digitaltermometer). Kylde ned den till -20 grader med snabbinfrysningen, vilket tog ca 12 timmar. Satte den på normalt driftläge i morse och redan efter en halvtimme var den uppe på -15 grader. Efter fyra timmars körning på snabbinfrysningen så är den nu nere på -23 grader.

Att den tappade kylan så snabbt, vad kan det bero på? En funderation som jag har är att -15 grader var temperaturen på frysvarorna, medan -20 grader var temperaturen på luften där termometern befann sig...

Jag har ett par teorier
- termostatstyrningen har gett upp
- läckage på kylvätskan (tydligen på sugsidan enligt tidigare kommentarer)

Så till den egentliga frågan:
- jag tänkte mig att styra frysen under en kortare period med hjälp av min hemaoutamatisering, dvs jag läser av temperaturen och ger den en hysteres mellan säg 16-20 grader kallt och slår då på elen till frysboxen när temperaturen stiger till -16 och slår av igen när den sjunker till -20. Frysen står hela tiden i infrysningsläget (som ställs in via mekansik brytare). Finns det några risker med att köra så under ett par veckor?

Jag vill gärna vänta in att frun kommer hem från en tjänsteresa innan jag beställer en ny frys...
 
Eller så kan du alltid säga att den lade av helt och var tvungen att beställa en ny😜😁
 
A
Din automation är lika bra eller bättre än vilken termostat som helst
Har du denna möjlighet finns det ingen anledning till byta box eller regulator
 
Å där dog min 7 år gamla Husqvarna frys!! Reparation uppgår till ca 7500:- enligt reparatören...De håller tydligen inte så mycket längre än så nuförtiden...Får köpa ny kyl oxå för jag vill inte ha två olika.
Blir nog ingen Husqvarna igen.....tips?
 
A
Be någon göra en ful reparation för en tusing

Eller siemens
Miele
Liebherr
 
A
Om denna typ av frys inte kan hålla temperaturen och man misstänker avfrostningselementet är det jätte lätt att se.
Är det snö innanför gallret i taket och dörren inte stått på glänt ett längre tag är det troligast detta element
 
Detta tipset är bra, men inte om man följer rådet som reparatören ger: låt frysen stå avstängd två dygn och slå sedan på den igen.
I detta fallet blir skåpet kallt, men ingen frost bildas på elementet då det inte finns någon fukt att tala om i ett nystartat och tomt skåp.
Det var det som gjorde felsökningen svår på mitt eget skåp. Det hade varit bättre att mäta upp elementet och kolla motstånd samt avbrott.
 
A
Det reparatören vill är att frysen blir riktigt avfrostad.
Det blir alltid rimfrost på evapuratorn under drift även om skåpet precis är avfrostat. Syns inte rimfrosten efter 4h är det troligen köldmedlsbrist.
Ökar beläggningen av rimfrost för varje dag/vecka fungerar inte avfrostningen vilken sker mellan12och24 timmar.
När man ändå tömt kylen är det ju lätt att mäta elementet. Men tekniker är en lat ras....
 
Verkar äntligen som jag hittat felet.
Verkar vara värmeelementet till avfrostningen på förångaren som har gett upp.
Till följd av detta blir förångaren mer och mer full med is och luftflödet genom förångaren blir sämre och sämre och till slut orkar inte frysen att hålla sin temperatur och börjar att larma på låg temperatur.

Men när jag pillade bort lite grejer som satt ivägen när jag skulle montera bort värmeelementet så lossade jag vad som verkar vara någon slags termostat (CLIXON-temperaturbegränsare) som styr avfrostningselementet, denna bestod av två stycken identiska givare som satt på sug och trycksiden på förångaren, jag antar att dessa mäter något delta-T över förångaren, men i och med att dessa två var identiska så vet jag inte vilken som ska sitta på sug resp. tryck sida på kondensorn, och undrar om detta har någon betydelse när jag sätter ihop det.

EDIT
Det verkar som det är dubbla termostater i serie för värmeelementet som känner temperaturen på den kylda luften över förångaren och har således inget med köldmedietemperaturen att göra.
 
Redigerat:
A
Precis de är bara överhettnings skydd
 
Skönt att jag hittade den här tråden med fler som har samma problem.
Har en Electrolux (same same som Husqvarna va?) EUFG2900X med ismaskin som har haft stabila -18 sedan vi fick skåpet. Nu kopplade vi in vatten till ismaskinen (och till kylens kallvatten) i måndags och sedan dess har temperaturen varit -15 och flackande ner till -11 (som det varit hela dagen idag).

Har tidigare hört konstiga knakande ljud från frysen men dessa har slutat nu när vattnet har kopplats till.
Ismaskinens "spiral" snurrar heller inte när man försöker mata fram is och efter 2 dygn med islagande är karet 1/3 full bara trots att jag hör vattnet fyllas på ibland.

Blev kanske lite OT här men ena frågan är ju gällande temperaturen som sagt....
Andra frågan om ismaskinens motor = kaputt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.