Jag köpte en elpatron till min nya acktank, och patronen levererades med två packningar. Dels en kompressionspackning i forma av en kopparring, dels en vanlig fiberpackning.

Nån som vet vilken packning man ska använda? Min gissning är att fiberpackningen ska användas mot en slät fläns medan kopparringen kräver nåt slags spår i flänsen.
 
det är helt riktigt ..har du en slät muff ände ta fiberpackningen gärna i kombination med lin
micke
 
Tack för det. Jag har ytterligare en fråga som gäller elpatronen.

Eftersom jag ska ha rätt tjock isolering köpte jag en förlängare till elpatronen. Den består av ett stålrör och ett par gängstänger för att kunna ha kopplingsboxen utanför isoleringen. Det finns dock ingenting som centrerar röret mot elpatronen, så om den hamnar snett kan den lätt kortsluta de oisolerade kabelskorna. Visst, man kan kanske sikta in röret och spänna skruvarna hårt, men det verkar i alla fall lite farligt. Kan det vara så att det saknas nån detalj till min förlängare, eller har jag missupfattat hur den ska monteras? (Jag har frågat leverantören, men inte fått nåt svar ännu).
 
det finns lite olika typer av både patroner och förlängare........men de brukar passa ihop lika bra som en stol i en påse.......brukar själv trä en bit krympslang över anslutningarna .........kika o spänna fast...
micke
 
perf skrev:
Eftersom jag ska ha rätt tjock isolering köpte jag en förlängare till elpatronen. Den består av ett stålrör och ett par gängstänger för att kunna ha kopplingsboxen utanför isoleringen.
Har själv samma problem med elpatronen, dvs den sitter i isoleringen. Har tittat på en sådan förlängare som du beskriver. Vad kostar en sådan? Har också funderat på att göra någon typ av förlängare själv som inte är av metall. Man är ju lite rädd för korslutning mot anslutningen till själva patronen.
 
Förlängaren kostade 280 kr + moms. Jag har dessutom fått svar från leverantören. Det stämde att det skulle passa så dåligt, men de erbjöd sig att skicka över isolermaterial som passar inne i röret.

När det gäller packningen sa de precis som svaret här: fiberpackning + lin eller gängtejp. Kopparpackningen var till för andra vätskor än vatten (olja, glykol).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.