Har inte testat, men det blir toppen när alla grannar kan var uppkopplade mot varandra ;)

Frågan blir snarare vem som skall betala internet abonemanget med alla "fris surfare" som har 230V uttag ;D ;D ;D

Skämt åsido, verkar vara en bra sak för att få ihop sitt hemmanät!
 
De verkar ha tänkt på att använda en frekvens vid moduleringen som stoppas av spolarna i elmätaren... Inga grannar på mitt nät tack!
 
Skulle hellre köra trådlöst, blir billigare om du har fler än 2 datorer.
 
Kör inte med den men med en snarlik, Corinex.
Köpte den mest för att jag var nyfiken (och lite lat, då jag inte orkade dra om första jacket till ADSL:en)
Den jobbar med wep-kryptering och ssid (som wlan) så det är inga större problem att stoppa grannarna.
Kör tydligen med någon slags intern kommunikation för dom är "osynliga" på lanet!
Dom snor därför ingen IP-adress heller.
Funkar även mellan olika faser!
Blev possitivt överaskad!
 
Jag har köpt den. Sitter faktiskt och skriver detta i soffan via homeplug till en annan dator som har internetlinan.

Jag har haft lösningen i ett par månader och har följande erfarenheter:
Installationen var busenkel.
Fungerar kanon på nedervåningen men har problem i ett uttag uppe.
Hastigheten är betydligt lägre än vad som uppges men räcker mer än väl för surf. Själv använder jag den mest för surf med en bärbar dator eftersom jag av hälsoskäl inte vill använda trådlöst. Väldigt flexibelt, bara ta ut pluggen och stoppa in den i ett nytt uttag.

Jag tycker den är bra för lägre bandbredder men inget slår en riktig kabel.

mvh micke

 
Men hur fungerar det om man uttagen på olika faser, måset man inte ha brygga då?
Låter bökigt för så dålig bandbredd nu när wlan är så billigt.
 
Tekniken man har valt kan hoppa mellan faserna. Men det finns många "på nätet" som har haft olika prestanda mellan faser. Alltifrån helt dött till det praktiskt maximala på 3-4 Mbps.

En del har också haft problem med väggutaget där datorn eller annan utrustning med switchat nätaggregat.

 
Jag lyfter den här tråden istället för att skapa en ny då utvecklingen gått framåt.

Jag planerar att köpa 4 st homeplugs av denna typ: http://www.elgiganten.se/product/da...r-powerline-500-nano-passthru-natverksadapter

Jag väljer denna pga Elgigantens generösa "prova och lämna tillbaka inom 30 dagar erbjudande", samt att Netgears homeplugs fått bra vitsord i tester.

Det jag är bekymrad över är att prestandan sjunker om man går mellan olika faser. Nu är jag rätt övertygad om att det betyder att om uttagen sitter på olika proppar i centralen så är det olika faser?

Kan man räkna med att få ut minst 50 Megabit/sekund över olika faser?
 
Drosen skrev:
Jag lyfter den här tråden istället för att skapa en ny då utvecklingen gått framåt.

Jag planerar att köpa 4 st homeplugs av denna typ: [länk]

Jag väljer denna pga Elgigantens generösa "prova och lämna tillbaka inom 30 dagar erbjudande", samt att Netgears homeplugs fått bra vitsord i tester.

Det jag är bekymrad över är att prestandan sjunker om man går mellan olika faser. Nu är jag rätt övertygad om att det betyder att om uttagen sitter på olika proppar i centralen så är det olika faser?

Kan man räkna med att få ut minst 50 Megabit/sekund över olika faser?
Njae, det behöver inte vara olika faser bara för att det sitter på olika säkringar. Du har tre faser in (eller en...) och många fler säkringar. Om du har en "modern" normcentral med dvärgbrytare så är det typiskt var tredje säkring som sitter på samma fas. Om du har en äldre diazed (propp) central så sitter de typiskt i rader eller kolumner om tre. Då är det en fas per rad eller kolumn.

Nu finns det utrustning att koppla mellan faserna i centralen som ökar överföringshastigheten även om det skulle vara olika faser, men det måste naturligtvis göras av elektriker.

Och sist. Nej, som andra sagt, du kan inte "räkna" med någonting när det gäller datakom över elnät. Det kan funka bra, det kan funka dåligt eller inte alls. Det kan funka bra ibland och sedan lägga av i långa stunder. Det är ofta sämre än trådlöst vad gäller säker leverans av kvalitet. Det beror helt på en massa andra faktorer (exv. vilken annan utrustning som stör du har inkopplad)

De nyare tekniker som kommit ökar hastigheten när det går bra, men gör inte mycket för att höja lägstanivån. Vill du vara *säker* på att ha en hög lägstanivå så finns det inget annat än att dra ett riktigt trådat nätverk. Då kan man i stort sett lova 1Gpbs för en billig penning i alla lägen.
 
Hej,
tack för svar. Det var uppmuntrande att de inte behöver sitta på samma säkring för att ha samma fas.
Med 2 elektriker i familjen ska vi nog kunna ordna till det som går i gruppcentralen. Just nu sitter det en gammal central med diazedsäkringar men jag har planer på en ny central med dvärgbrytare.

Jag har inte fått tillträde till huset än så jag har inte kunnat undersöka kabeldragningsmöjligheterna närmare men det lutar åt att bara använda homeplugs då jag inte kommer överföra filer mellan datorer utan streama allt från en NAS och då borde 30+ Megabit räcka.
 
Drosen skrev:
Hej,
men det lutar åt att bara använda homeplugs då jag inte kommer överföra filer mellan datorer utan streama allt från en NAS och då borde 30+ Megabit räcka.
Det är som sagt bara att pröva och se. Men bli bara inte förvånad om du ser 3 Mbps istf. 30... Det kan gå precis hur som helst.

Just för streaming av film o dyl så skulle jag se till att ha en plan 'B'. Filöverföring är ju inte så känslig för om det går upp och ner, eller stannar av ibland, men en långfilm blir fort ledsam att titta på om den fryser, behöver buffra eller hackar och laggar. En plan 'B' kan ju i så fall vara trådlöst, men inget slår som sagt tråd.
 
Jag har ingen bra erfarenhet av att strömma 1080P trådlöst så det ser jag inte ens som ett alternativ.
 
Drosen skrev:
Jag har ingen bra erfarenhet av att strömma 1080P trådlöst så det ser jag inte ens som ett alternativ.
OK, då är det nog bara tråd som återstår som plan 'B'. I värsta fall så får du väl köra sneakernet (usb hårddisk/sticka) så länge om det inte funkar med Homeplug innan det går att ordna. (Eller läsa en bok, huvaligen! :))
 
Kravet 30 Mb/s bör trådlöst fixa utan större problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.