Hej! Jag köpte nyligen ett litet hus (första gången jag blivit husägare, jättekul men jag känner mig bra vilsen ibland) uppvärmt med vedeldning i en Euronom UB30 (årsmodell ca 1978-80). Grejen är att pannan är riktigt dålig. Så vitt jag kan bedöma funkar inte termostaten och alla spjäll verkar sitta fast i öppet läge.

Det går att elda så det blir varmt i huset, men ett vedinlägg varar inte länge så det är ett evigt springande och isande kallt har det hunnit bli på morgonen.

Frågor:
1. Kan den pannan trots kass termostat funka med tex Värmebaronens Viking Bio brännare ? Har en pelletsbrännare egen termostat eller måste den i pannan funka för att styra brännaren?

2. Spelar det nån roll att pannans spjäll fastnat i öppet läge när man kör pellets?

Lika tacksam för kunniga svar som rena spekulationer :).
 
  • Gilla
Daniiel026
  • Laddar…
Svar1.Ja den måste fungera. Den styr start/stopp av brännare +
överhettningsskydd av pannan.

Svar2. Pannans spjäll skall vara konstant öppet när brännaren är installerad.
 
Tack för det! Så får jag bara ordning på termostaten så spelar de öppna spjällen ingen roll då. Låter bra!

Byta termostat på bilen är ju en smal sak, misstänker att det kanske är lite knivigare på pannan...

P.S Jag inser förstås att det är bäst att byta panna men skönt om man kan sprida ut utgifterna lite.
 
eller ta dit någon som servar pannan kanske? ::)
 
Jag har ett äldre hus, 30 tal med en panna -Eryl ifrån 60 talet & det var också ett evigt springande i vintras när vi eldade briketter samt att källar entren ligger på utsidan.
Har precis installerat en pellets brännare ifrån Roslagens samt bytt termostat vilket var "Nemas problemas" Skruvade loss den befintliga termostaten till tidigare oljebrännare & frugan pluggade i den nya. Det blev lite blött så att säga då vi inte tömde system innan men då slapp vi duscha den dagen ;)

-Håller precis på att trimma in den & kolla så att allt funkar som det ska.
 
Nice! Fick du tag i en originaltermostat eller passade det med nån "pirat"-del?

Nu när jag eldar med ved antar jag att termostaten inte fyller nån funktion egentligen? Svårt att veta om den funkar eller inte, finns det nåt sätt att testa?

Termometern på pannan är definitivt ur funktion i alla fall.

Svårt att vara nybliven husägare ju, jag vet knappt var tallrikar och bestick ska vara ens :D.
 
Eskapisten skrev:
Frågor:
1. Kan den pannan trots kass termostat funka med tex Värmebaronens Viking Bio brännare ? Har en pelletsbrännare egen termostat eller måste den i pannan funka för att styra brännaren?
Thermias o ctc brännare har en egen termostat som du stoppar in under pannans isolering så det är huvudsaken att överhettningsskyddet funkar..
Rinkabyrör tar 16800:- för ctc´n.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.