Har svårt att sätta rubriken skall jag erkänna. Men håller på att bygga om och har rivit ner några väggar för att få kombinerat vardagsrum och kök. Dock sliter jag med antalet faser och strömstyrkan som är tillgänglig.
Dessa är tillgängliga: (Nuvandrande koppling - strömstryka)
  1. Hall, Bad - 13A
  2. Spis - 20A
  3. Kök uttag - 10A
  4. Teknisk kontakt kök (ugn) - 16A
  5. Kök, Tvättmaskin - 16A
Det jag sliter med är att det egentligen endast är uttag 3 som ska försörja alla uttag i kök och i vardagsrum, iom att det är elvärme så blir 10A ganska lite. Frågan är om man kan dra ut nummer 5 för att försörja det och sätta tvättmaskin och torktumlare på nummer 4. 16A räcker ändå inte till att köra båda samtidigt så det finns väl ingen direkt anledning till att använda den till de. Men så är det väl det här med reglerna om 16A och att den ska vara svårtillgänglig?

Hur hade ni byggt upp det hela?
 
tommib
Det är lite svårt att förstå hur detta är kopplat. Är det en lägenhet eller ett fritidshus? Spis 20A skvallrar om enfasmatning. Först och främst ska man väl påpeka att arbetet är behörighetskrävande och om du har rivit väggar kan det dyka upp andra regler också som att allt måste jordas mm. Finns JFB? Är detta de enda säkringarna som finns eller är de dessa som ska disponeras om? Det skulle hjälpa att få en bild av hela centralen...
Jag vet inte riktigt vad du refererar till om att 16A ska vara svårtillgänglig. Däremot är det viktigt att ledningarna i gruppen är korrekt dimensionerade. Man avsäkrar normalt inte allmänna uttag med 16A men sådana uttag finns och vad jag vet behöver de inte vara svårtillgängliga.
Du skriver att 10A är lite för alla uttag i kök och vardagsrum och det kan jag hålla med om, men bara för att det är rätt lite för köket. Vardagsrummet spelar ingen roll i ekvationen. Det beror också på om du har en- eller trefasmatning och vad huvudsäkringarna är på. Om du ändå har 20 eller 25A huvudsäkring kanske det är svårt att göra så mycket...
 
Yes, det är enfas matning och det är de listade som ska grupperas om. Två huvudsäkringar på 35A vardera i en lägenhet.
Jojo, ska be behörig elektriker att göra det, men vill tänka igenom det hela innan jag kontaktar dem, då de har bygget det helt på trynet tidigare, bland annat har de matat de två sovrummen med en 10A vilket gör att säkringen löser ut när båda rummen kör elementen. Eftersom den är nr 4 som elementen till kök och vardagsrum kommer gå på så blir det garanterat för lite om man ska köra köket i tillägg på de.

Det jag är ute efter är ju att få fördelat tillgänglig strömstyrka så att det blir vettigt, samt att jag är klar på vilka maskiner som kan och inte kan köras samtidigt.
 
tommib
Det låter lite märkligt med element som matas från samma grupp som vägguttag om du har direktverkande el. Har du alltså fristående element i varje sovrum som är inkopplat i vägguttag? Ska de övriga rummen också värmas med element och ingår det i dessa säkringar? Alltså badrum, hall, vardagsrum.
Har du två huvudsäkringar? Eller är det två lägenheter med en 35A per lägenhet? Tror du att du kan ta en bild på elcentralen?
 
Det är inte så jätteintressant med vilka eller hur många rum som skall matas från de olika säkringarna. Utan vilka element och andra apparater som skall drivas.

Och då gäller det alla apparater med ngn. form av uppvärming, element, diskmaskin mikrovågsugn, kaffebryggare osv. Allt annat drar helt förumbart med ström.
 
@tommib. Ska ta en bild så får du se på den fantastiska skapelsen. Och ja, jag har två huvudsäkringar. Notera att jag är i landet upp-och-ned dvs Norge.
Det är exakt så uppvärmning är idag, element i vägguttaget, lägenheten ligger i ett hus som är 120år gammalt och byggt för vedspis i varje rum.

@hempularen. Jo och det är ju det jag är ute efter. Ser att 10A inte räcker till att värma två rum, att så köra värme + alla köksapparater kommer ju innebära att det blir galet.
 
tommib
Du skulle då öppnat med att du är i Norge eftersom elsystemet är helt annorlunda. Jag vet att några av elektrikerna på forumet har jobbat/jobbar där, du får hoppas på att de kan ge dig specifika råd. Jag kan inte Norges system på en nivå där jag vill ge råd. Bortse också från regler kring 16A-uttag, de kan vara annorlunda i Norge.

Rent generellt måste du räkna på hur mycket uppvärmning du kör samtidigt. Din 32A huvudsäkring räcker till (tror jag) ca 7 kW värmeeffekt så dimensionera radiatorer efter det. Jag är dock inte helt säker då jag tror att man i Norge kör 115V split phase och det kanske ger effekter jag inte kan.

Förutsättningarna är inte de bästa för att klara din uppvärmning med enbart el, finns det några andra liknande lägenheter där du kan fråga innehavarna hur de har gjort?
 
Norge har infört strängare krav på högsta tillåtna säkring vs ledararea m a p belastbarhet än vad vi har i Sverige. Det är inte tillåtet att "översäkra" utöver säkringens faktiska utlösningsvärde. I praktiken kan det alltså behövas grövre ledararea för samma last jämfört med Sverige. Dock finns det speciella varianter av säkringar som är anpassade för de nya reglerna.

@TS: Är du beredd att byta ut ledningarna i samband med detta? Om det var ett tag sedan ledningarna drogs (innan bestämmelserna ändrades) så är det inte så sannolikt att det går att säkra upp dem. Man måste veta både ledararea och förläggningssätt (utanpåliggande/infälld) för att avgöra det. En infälld installation med 2.5 kvmm ledare får t.ex. inte säkras högre än 13A med standardsäkringar (B/C) i Norge. Men du kanske inte ens har den arean?
 
Redigerat:
tommib skrev:
Jag är dock inte helt säker då jag tror att man i Norge kör 115V split phase och det kanske ger effekter jag inte kan.
Bara för att vara kompletta så kan det vara på sin plats med en rättelse här. Normännen kör inte 115V split-phase (som man typiskt gör i USA), utan ett vanligt 230V system, men med IT-jordning.

Ja, dvs, det var det vanliga förr. Idag så är det allt mer vanligt med TN-S, även fast norska elektriker enligt uppgift fortfarande kan ha en förkärlek för att sätta säkring även på nollan även i sådana system. :) ("Äh, nymodigheter, vi gör som vi alltid har gjort...")

Och ja, det är vanligt med grövre dimensioner i Norge eftersom man vid dimensionering i stort sett alltid räknar med att någon kommer att plugga in en elektrisk radiator om kontakten öht passar. Så mycket 16A och 2.5mm²
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, förstås. Nu läste jag på lite mer och det är trefas med 230V huvudspänning (jfr vårt med 400V) där all last ligger fas-fas och man inte kopplar något mot nollan. Så helt vanlig 230V är det ju inte :)
 
tommib skrev:
Ja, förstås. Nu läste jag på lite mer och det är trefas med 230V huvudspänning (jfr vårt med 400V) där all last ligger fas-fas och man inte kopplar något mot nollan. Så helt vanlig 230V är det ju inte :)
Njae, det beror ju förstås på vad du lägger i ordet "vanlig". Det är iaf vanligt i Norge. ;)

(Nej, det var ett dåligt ordval. Ett amerikanskt 240V split-phase system är ju varken mer eller mindre vanligt...)

Annars så är det precis som du skriver. IT system har ju just fasspänning men ingen väldefinierad huvudspänning. Förrän man fått sitt första, per automatik tysta, jordfel. Då blir andra jordfelet lätt en chockande upplevelse. Och det ställer krav på mättekniken, det är ju alltså viktigt att alltid mäta ledare till ledare och inte bara ledare till jord var och en, som man kommer undan med i Sverige vid en enfasgrupp.
 
Huvudspänningen är definierad fasspänningen däremot oftast inte pga icke åtkomlig neutralpunkt och speciellt inte mot terra.
 
GK100 skrev:
Huvudspänningen är definierad fasspänningen däremot oftast inte pga icke åtkomlig neutralpunkt och speciellt inte mot terra.
Ja tvärtom, att jag aldrig kan lära mig vilket som är huvudspänning och fasspänning... :)

Fast ditt inlägg väcker iofs spännande frågor om de finare detaljerna. Hur skulle du kunna kalla fasspänningen definierad när det just inte finns någon nolla, och den inte är det gentemot jord (terra)? Vad missar jag?
 
Du missar nog inget. I just fallet IT-nät Norge som TS verkar vara utsatt för är distributionstrafon närmast kunden oftast DYn men nollan dras inte till förbrukarna det finns alltså en verklig belastningsbar fasspänning, i fallen trafo DD blir den ju rent fiktiv låt säga "odefinierad". Och pga systemjordningsprincipen isolerad från terra är vi ju oberoende av trafokoppling än mer odefinierade sett till "fasspänning" ligger helt beroende på nätetsts totala isolations och kapacitansförhållanden om vi på i dessa fall så vanligt refererar till vårt spett (fötterna) i jord.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.