Hej!
Vi har kommit fram till att nu är det dags, nu ska vi se till att bygga hus.  :)

En fråga har dock just dykt upp, vi för en diskussion med en bonde om att stycka av en del av hans fastighet. Dock ligger denna höjd där vi tänkt lägga vårt hus inte allt för långt från deras stall...
Någon på forumet som vet vilka avstånd som gäller eller om det bara är upp till en själv hur nära man får bygga? Någon med erfarenhet och goda råd kanske?




 
Så vitt jag vet finns inga formella "säkerhetsavstånd".

Vad för sorts stall har bonden? Hästar, kor eller svin? Jag avråder bestämt från att bo granne med en grisfarm. Sådan produktion luktar våldsamt året runt. Däremot hästar och kor hålles sommartid i lösdrift. Det innebär att djurens avfall inte koncentreras till stallets gödselbrunn den tid på året när man vill vistas utomhus.

Bygger ni inte närmare än 200 meter från gödselbrunnen vid ett häst- eller kostall tror jag inte ni behöver oroa er. Betande djur tycker jag personligen är ett trevligt blickfång. Råmande kor och gnäggande hästar befäster bara den lantliga prägeln.
 
Jag vet att jag har sett ett avtånd i något sammanhang. Kan bara inte erinra mig var. Det borde dock byggnadsinspektören eller bygglovsavdelningen i din kommun kunna upplysa dig om.

Det minsta fysiska avståndet mellan två byggnader är 8 meter. Om man vill bygga närmre måste man brandisolera och göra andra åtgärder för minskande av risken för brandspridning.
 
Tack för svaren! :)

Det är ett mindre stall, idag finns där fyra hästar. Var ute och gick på området (bara sten och skog) igår och bonden är lite orolig för att det ska bli "konflikter" i efterhand så istället föreslog han en annan "tomt".

Det blir mycket mindre jobb att få i ordning den marken, idag ligger den inuti en hage (där hästarna alltså går sommartid) dock med några andra hus i anslutning men det är nog ändå ett bättre alternativ...  

Vi ska kolla upp hur stor tomt vi får köpa och vad bonden vill ha för den, sedan se till att få ett förhandsbesked, efter att ha kollat upp med närmsta grannen att de inte har några synpunkter på vår tilltänkta byggnation, innan vi genomför köpet. Rätt väg hoppas jag... :-?
 
Jag skulle ändra en aning i den ordningsföljden. Börja med att köpa! Sätt som villkor i köpeavtalet både att grannarna samtycker och att kommunen meddelar positivt förhandsbesked.

Om ni väntar till sist med köpet kan säljaren backa ur eller höja priset som han vill. Och då blir alla andra ansträngningar förgäves.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.