Ola C skrev:
Holzmann är trots säljtexten "från österrikiska Holzmann" en brandad kinamaskin, identisk med Axminster TS200, Charnwood 650 och allt vad de heter.

Ska det möbelsnickras på hobbyplusnivå hade jag nog väntat ut blocket. Det gick en väldigt fin Sverigekonverterad Delta Unisaw för några månader sedan, Luna/Lini L18 dyker upp titt som tätt och Wadkin AGS10an för 6000 för nån vecka sen såg jättefin ut. Alla dessa väger 150kg+ men med hjulunderrede så blir de flyttbara i verkstan om det är ett krav. Footprinten för dessa sågar är inte mycket större än för 30kg plastsåg.
Håller med dig om att det vore en trevlig lösning och att 150 kg med litet footprint är att betrakta som flyttbart. Men hur finner man tålamodet? :rolleyes: Jag har scoutat Blocket m.m. under en period efter olika varianter men verkar aldrig hitta guldkornen... ...Och snart börjar semestern och vill gärna ha en såg på plats till dess :)
 
vectrex skrev:
Ja, skjutbordet går att låsa! I ärlighetens namn är det sällan jag tycker det stör, men det beror ju på hur man använder sågen.

Och på tal om precision så tycker jag inte det är några som helst problem att få 1/10 mm precision. Man får använda skjutmått när man ställer in anslaget, Jag har flera gånger klyvt ner bitar till exakt 6,00mm tjocka t.ex. Mäter jag sedan dessa med skjutmåttet så ligger felet normalt sett inom +/- 0.03mm.

För precisionssågning av denna typ så duger dock inte originalklingan. Man behöver dessutom kalibrera sågklingans vinkel mha. en kvalitetsreferensvinkel.
Det låter ju riktigt bra faktiskt. Självklart måste en bra klinga väljas, m.h.t. syftet. Har du lyckats hitta en bra universalklinga för både klyv och kap till den sågen, eller byter du efter behov?
 
F_man skrev:
Snabb-skummade igenom tråden [länk] åt dig, bara för att jag hade lite tråkigt och behöver öva upp tyskan.

Du kan ju gå till [länk] om du har tråkigt, men det är hackigt att läsa och det tekniska är lite dåligt översatt.

Det enda konkreta jag hittar, är en kille som faktiskt använder Metabo ts 254. Han är jäkligt besviken för att plattan/bordet är ojämt, han tycker också att det är för stora glapp/spel i "Winkelanschlag" vilket är.. ja .. vinkelanslag?

Hans sammanfattning var att det var en hyfsat mobil och smidig såg för enklare inomhusbruk, men att han lämnar tillbaka den p.g.a. bristande precision.

Generellt verkar tyskar gilla Boschen bättre än Metabon, även om de flesta verkar vara internetkrigare (som jag) :)
Tack för hjälpen! Jag tror att "winkelanschlaget" i original glappar/spelar lite på de flesta portabla sågar. Är bara spåren i bordet bra så brukar det ju gå att lösa med lite pillande, eller skaffa ett riktigt bra anslag som passar. Men det låter ju inte kul med ojämnt bord.. Även om det kan ha rört sig om ett måndagsexemplar så kanske jag undviker TS254 trots allt då, eftersom jag även är tveksam till att klingan lutar åt höger...
 
Hej Olof N.

Välkommen till forumet! Känner igen mig i din situation när jag själv skulle köpa bordssåg. Det kändes superviktigt att köpa rätt och jag spenderade mycket tid för att hitta info. Mitt val föll då på Bosch Bosch GTS 10 XC.

Min upplevelse är att jag är jättenöjd med sågen. Den har sina brister, som exvis glidplattan till v. om klingan. Största bristen med den är att den är onödig. För det mesta iaf. Nyligen stod min kapsåg på ett annat ställe än där jag behövde den och då använde jag glidplattan men den har ett ytterst begränsat användningsområde. I övrigt tycker jag inte den tillför något negativt alls förutom att det samlas spån under den.

Annars har jag kört sågen väldigt mycket. Både för skivor men också väldigt mycket för att klyva 45-reglar, även övrigt finskickeri, tex tillverkat fönster. Den har gått både tungt och mycket. Med olika sorters klingor. Det jag tycker är viktigt med en såg är att den har en stark motor. Mjukstart och överbelastningsskydd ska absolut finnas, speciellt på en mindre byggsåg som Boschen och motsvarande.

Jag har tittat på andra sågar i samma kategori i butik. Nu senast Metabo TS 254. Svärfar var intresserad. Jag avrådde dock pga det klena och oprecisa anhållet. Just anhållet är en av de viktigaste sakerna på en bordssåg, enligt mig. I övrigt verkar Metabon vara bra. Speciellt med tanke på priset. Det ska också tilläggas att jag har både en kapsåg från Metabo, (f.d. elektra beckum kgs 303 plus) som nu har ett antal år på nacken och väntar för tillfället på en ny drivrem, och en sedan ett par månader tillbaka en planhyvel från Metabo (DH 330). Jag är mycket nöjd med båda och tycker generellt att Metabo gör bra maskiner.

Just anhållet på min Bosch är en sån sak som jag skulle vilja att den var bättre. Nogrannare. Ska det göras riktigt nogrannt så är det skjutmått som gäller, precis som det tidigare nämnts. Men även mindre nogranna inställningar borde kunna gå att göra bättre. Tex så ställer sig anhållet inte alltid 100% parallelt till klingan. Nu har jag vant mig och vet hur jag ska göra för att den ska vara parallel (genom att låsa fast den, släppa upp och låsa fast igen). Att avläsa inställningen är inte så lätt från den lilla linsen. Det kunde också vara bättre. Det ska dock sägas att just Boschen i det här avseendet är ändå klassen högre än dess konkurrenter inom samma kategori, dvs mobila byggsågar. Iaf av de jag har tittat på.

Skulle jag köpa en liknande såg idag så hade det varit antingen samma maskin eller DeWalt DWE7491. Jag har inte kännt eller klämt på den utan har bara min info från nätet. De skillnader jag ser på papper är iaf att den kan hantera större skivor (om det nu är viktigt, se längre ner). Den har motsvarande motor (vet ej ang mjukstart och överbelastningsskydd). Den har motsvarande klinga och sågdjup. Den är lättare. Just vikten kan jag inte uttala mig om. Min såg står på en kärra och arbetsbord (GTA 60 W Professional) och den är helt ovärderlig. Stabil och lätt att fälla ihop och flytta. Vet ej om motsvarande redskap finns till DeWalten. Hur som helst, jag tror att vikten i mitt fall är en fördel för stabilitetens skull. Ska du inte ha kärra så är det nog fördel till DeWalten. Men det viktigaste argumentet för den är ANHÅLLET. Utifrån det jag läst och sett på youtube så är det väldigt precist och bra och enkelt. Om det verkligen är så bra som alla påstår kan jag inte säga, men om det stämmer så tror jag att DeWalten är en bättre såg med alla plus och minus summerade.

Just att hantera skivor är ett eget kapitel. Jag skulle rekommendera en sänksåg till det. I mitt fall kör jag alltid med en egentillverkad skena till en gammal handcirkelsåg och därefter renkapar jag på bordssågen. Att hantera fullstora skivor direkt på bordssågen är jätteopraktiskt. Iaf på en liten byggsåg.

Slutligen vill jag säga att det självklart inte går att jämföra stationära bordssågar och mobila byggsågar. Det är alltid bättre med 300kg och gjutgärn och 3-fas osv. Det är en helt annan kategori. Har man dock inte tillräcklig med plats så är det de här sågarna som TS tar upp som är aktuella. Står min såg normat inomhus så tar det 1 min att få ut den och jag kan då såga oändligt långa plankor. Dettar går inte att göra med en stationär bordssåg även om den tar upp nästan samma golvyta. Min såg står normalt också ihopfälld i ett hörn och jag har då mer plats i min verkstad. Så det går som sagt inte att jämföra. För att komplettera min maskinpark så kommer det att inhandlas en bandsåg från Hammer inom snar framtid. Jag känner att jag då kommer kunna såga i princip allt jag behöver trots den "lilla" bordscirkelsågen.

Ett sista tips. Spånsug. Sedan jag införskaffade en så förstår jag inte hur jag kunde vara utan. Min inhandlades i samband med planhyveln men jag använder den mest till bordssågen. Slut på allt strul med grovdamsugare och allt vad tömning heter. Nu slänger jag 200l-säckar med spån istället för de "små" påsarna till grovdamsugaren. Grovdamsugaren används nu så som den ska, dvs till att damsuga golv och till handmaskiner, fräs, borr och slip.

Lycka till med ditt köp!
 
  • Gilla
Hartvigson och 3 till
  • Laddar…
Tack Nikolaj för en fantastiskt utförlig redogörelse! Det låter ju som om du gått i nästan precis mina tankar. Skillnaden för mig känns som att jag inte känner lika stort behov av att rulla iväg sågen långt, så en halvstationär skulle funka ganska bra trots allt.

Nog för att DeWalten har trevligt anhåll, men frågan är om det är värt att antingen köpa DeWalt från Tyskland/England och försöka få den till bättre pris, eller om man ska gå på Bosch eller Makita och hålla tummarna för att man blir nöjd med anhållet. Prisskillnaden mellan maskinerna, i alla fall i Sverige, gör ju att det känns bättre att gå på Makita eller Bosch och sedan uppdatera anhållet efter en tid om man finner behov. Förstår att DeWalt är svårslagen om man behöver portabiliteten, men kan man leva med att göra avkall på den fronten så gör det ju inget med ett klumpigt tredjepartsanhåll, om det håller superprecision.

Jag börjar också tänka att en fördel med en flyttbar "byggsåg" är att det går att bygga en platseffektiv hurts med förvaring under samt passa på att försöka ordna med smarta förlängningsbord och kanske bytta nytt fräsbord att ha bredvid (och senare samsas med sågen om ett Incra/Kreg-anhåll). En helstationär såg tar ju upp större volym även om footprint är samma. Man tänker ju lätt att man alltid kan klämma in ett skåp någonstans, men yta och volym är verkligen dyrbart för oss garage-hobbyister!

Håller med dig om att det är sänksåg som gäller för att såga skivor. Och att en spånsug är vettigt att ha. Vilken blev det?
 
Jag vet att det säljs av deltas maskiner i Finland. Jag vet inte om just den aktuella bordsågen säljs men jag har sett delta maskiner i butik här. Kommer inte nu ihåg i vilken butik men det kan ha varit k-rauta.
 
Olof N, om jag minns rätt så var anhållet sämre på Makitan än på Boschen. Boschen är trots allt bra. Är priskillnaden så stor så tycker jag att du måste får tag på en DeWalt som du kan känna och klämma på innan du beställer från exvis Tyskland. För övrigt så tror jag att alla tre är ungefär lika mobila. Det kanske finns någon här på forumet som kan tänka sig ett besök och visning? :)

När det gäller tredjepartsanhåll till Boschen så har jag inte sett några. Kan någon tipsa så är jag tacksam.

Det blev en Felder AF 14 som spånsug. Den är grym!
 
Glömde skriva att om du har plats för en stationär såg, som alltid är framme, och som du inte kommer flytta på mer än i själva verkstan, så tycker jag absolut att du ska satsa på en sådan, istället för de mobila varianterna.
 
nikolaj skrev:
När det gäller tredjepartsanhåll till Boschen så har jag inte sett några. Kan någon tipsa så är jag tacksam.
Vad tror du om denna?
Incra verkar trevliga, funderar på en sådan till min GTS 10XC
http://www.incra.com/product_tsf_lsts.htm
 
  • _20.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hartvigson
  • Laddar…
Wow, grym! Undrar vad den kostar och om den är lätt att ta av och på. Annars blir inte sågen så mobil.

Olof N, vad blev det för val?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.