Hej allesammans!

Jag bor i Graz, Österrike med min flickvän som är härifrån. Vi har letat hus och tomt ett bra tag, men allt i någorlunda närhet till stan är för dyrt eller för dåligt. Nu för ett par veckor sedan fick vi dock av en slump nys om tomten ni ser nedan. Ja, den sluttar runt 15 grader och ja, det går en 20 kV ledning genom den. Men priset är långt under närliggande tomter, stor (2650 m2), avskild och med nära och bästa vägen in till stan. Det känns rätt för oss.

Strömledningen går ungefär i nord-sydlig riktigt med söder upp till i bilden. Vitt är ungefärlig tomtdragning, gult är var vi tänker oss huset och röd är den asfalterade nedfarten (som tillhör tomten och inte snöröjs). Nedfarten lutar på sina ställen mer än tomten, uppemot 20 grader. Vi var och tittade med svärföräldrarna igår och de var bekymrade över att ta sig upp där på vintern. Jag tänker att de få dagarna det är besvärligt parkerar man uppe på vändplanen och de andra 350 dagarna är det inget problem. Kanske skaffar man sig en AWD-bil. Eller har de rätt? Kan man göra något för att förbättra framkomligheten, typ förlänga/höja nederdelen så man får mindre lutning eller fylla upp med något annat vägmaterial?

Tacksam för input!
 
  • Skärmavbild 2015-05-20 kl. 08.09.13.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer ett foto med, även om det är svårt att se lutningen:

IMG_4019.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
20% är mycket, det kan redan vara svårt att ta sig till fots när det är riktig halt. Men Största problem tycker jag är elledningen, den går ju mitt över tomten och den kommer att dominera hela trädgården. Barnen kan inte kasta boll eller flyga drake och när det stormar och isregnar får man blixtar mellan trådarna. Rätt så läskigt så nära huset
 
Tack för input harry73.

Det kostar runt halvmiljonen att gräva ner kabeln, vilket i nuläget känns som för mycket pengar för det. Kanske går det dela tomten och då även dela på den kostnaden. Det ser ut som huset hamnar ganska nära ledningen på flygbilden, men det upplevs inte så nära på plats och det är även högre upp i luften bredvid tänkta huset än vad det ser ut som på andra bilden.
 
S
Jag har en högspänningskabel typ 500 meter från mitt hus, när man går under den kabeln så känner man att man blir "uppladdad", t.ex om jag går med min sambo och sen stryker henne på kinden när vi går under högspänningskabeln, så sticker det i fingrarna.


Det är absolut inget jag skulle vilja bo under, kan aldrig tänka mig att det är hälsosamt.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Känns som en asdålig idé att bo under en 20 kVA ledning...gräv ner eller ta en annan tomt
 
Tack, men nu var det ju inte ledningen det var frågan om, utan nedfarten. Är det någon som har något att tillföra i den frågan?
 
Uppfart är knepigt med så brant lutning. Vi har en själva... Det beror ju lite på klimat förstås men vi har en 4WD bil (som kommer upp med dubbar) och en "liten" bil som vi har nedanför tomten. En gång gled jag iväg med stora bilen helt utan kontroll och det resulterade i uppskrapad sida och en backspegel mindre när grindstolpen kom emot.
En annan gång gled lilla bilen iväg under natten så vi hittade den inkilad mellan grindstolparna på morgonen (med krossad baklykta). Efter det försökte vi fixa till slänten med grövre grus och saltar rejält för att hålla undan isen på vintern. Lilla bilen parkerar vi nedanför på en plats vi grävt ur så den kan stå där.

Så, ja, det är knepigt, värmeslingor är nog det enda som kan hjälpa på riktigt eller riktigt grov makadam kanske...

Vad det gäller el-kabel så är ju inte 20kV så kraftig. Förvisso har kraftkablar visat sig kunna öka risken för leukemi hos barn (eller under graviditet) men då var det över 200 kV klassen man tittade på enligt vad jag kommer ihåg.
Tittar man på Strålskyddsmyndighetens skrivelser för 20 kV så har du på 20-30 meters håll ungefär lika mycket strålning som från en datorskärm...
https://www.stralsakerhetsmyndighet...schyr/2009/Magnetfalt-och-halsorisker-low.pdf

Om du sitter på kabeln får du runt 2 uT medan en hårtork ger 30 uT och en el-ansluten klockradio på nära håll 2,1 uT... Du kommer då att få större magnetfält runt klockradion än om du sitter på kabeln.
Magnetfältets kraft minskar snabbt med avstånd så ju längre bort från kabeln desto bättre förstås...
 
En annan aspekt med kabeln är ju förstås hur ni får bygga, de brukar ha ett rätt generöst säkerhetsavstånd så kolla det också först!
 
Tack Anders! Har kommit fram till samma slutsatser om elkabeln som dig, så det oroar mig inte.

Glömde även tillägga att jag mätt upp lite noggrannare gällande lutningen på nedfarten och det är inte riktigt så farligt som jag sa tidigare. I snitt är det 12-13 graders lutning med en liten bula som är på som mest 18 grader. Min tanke är om det går "rugga upp" asfalten på något sätt för att få bättre grepp, men har inte riktigt klart för mig hur det skulle ske i så fall.
 
Det är grader och inte procent?
 
Ja, det är grader. Jag har mätt med kompassen på iphone, så det är väl inte världens mest vetenskapliga värden, men cirka 13 grader, vilket motsvarar 23%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.